panel sterowania w wersji Comfort
Fot. Autoclima
Autoclima Polska Sp. z o.o. to oddział włoskiego producenta klimatyzacji Autoclima S.p.A. Naturalne jest więc, że cała uwaga skupiona jest na sprzedaży własnych produktów, a jest ich wiele. Uniwersalne komponenty takie jak parowniki czy skraplacze, kompletne klimatyzacje, klimatyzatory dachowe do minibusów, elektryczne klimatyzatory postojowe czy wreszcie agregaty chłodnicze.
Wśród pracowników Autoclima Polska są jednak ludzie, którzy przez kilkanaście lat zajmowali się również spalinowymi urządzeniami grzewczymi do pojazdów. Pozostał więc pewien sentyment, ale i również świadomość, że w większości przypadków użytkownik oczekuje po prostu korzystnego klimatu w kabinie czy przestrzeni ładunkowej. Dlatego w Autoclima Polska od początku łączymy nasze klimatyzacje i ogrzewania niezależne znanych marek.
W roku 2020 grupa Autoclima nawiązała ścisłą współpracę z rosyjskim Autoterm’em i tym samym rozszerzyła swoją ofertę zarówno o ogrzewania serii Air jak i Flow. W Autoclima Polska przyglądamy się tym wyrobom już od kilku lat, a teraz przyszedł czas na pierwsze wnioski.
Asortyment
Jest spory i wciąż się powiększa. W kategorii urządzeń powietrznych mamy modele o mocy od dwóch do ośmiu kilowatów. Przy czym wersje 2kW i 4kW mają standardowe stopy montażowe spotykane w większości urządzeń tej wielkości. Ogrzewania wodne z kolei dostępne są w zakresie od 5 do 30kW. Do tego szeroki wybór akcesoriów, szczególnie duży dla zastosowań marynistycznych.
najpopularniejszy model czyli air 2D
Fot. Autoclima
Budowa
Z wyglądu urządzenia nie różnią się istotnie od konkurencyjnych. Wprawdzie za sporo niższą ceną kryje się mniejsza precyzja wykonania i użyte materiały, szczególnie tworzywa sztuczne, a pod obudową widać pewne uproszczenia konstrukcji w porównaniu z wiodącymi markami, ale niektóre detale bardzo pozytywnie zaskakują. Ponadto wytrawne oko dostrzeże, że producent wzorował się na tym, co u innych najlepsze. Nie mamy więc do czynienia z kopią, ale raczej syntezą różnych rozwiązań.
Najprostszy i najtańszy. PU-05
Fot. Autoclima
Działanie
Nieźle, a nawet dobrze! Modele Air pracują bardzo cicho. Nowe pompy paliwa posiadają dodatkowe wewnętrzne kanały odciążające zmniejszające efekt stukania podczas pracy. Łagodniejsza procedura startu powoduje jednak, że w przypadku zapowietrzenia instalacji paliwowej gorzej radzą sobie z rozruchem. Może to wymagać kilkakrotnego powtórzenia startu. Dlatego warto zwracać uwagę na jakość połączeń i nie dopuszczać do pracy bez paliwa. Najczęściej stosowany model 2D osiąga maksymalną moc grzewczą 2kW, przy zużyciu paliwa do 0,24l/h. Obecnie produkowane modele posiadają sterowniki z czujnikiem ciśnienia dzięki czemu automatycznie korygują dawkę paliwa przy pracy na większych wysokościach nad poziomem morza.
Więcej o ogrzewaniu Autoterm – w następnym wydaniu Truck.pl