Funkcjonalność
O jednym warto wspomnieć na wstępie. Urządzenia powietrzne podczas grzania mogą pracować z ręczną regulacją mocy lub w trybie w pełni automatycznym czyli z regulacją temperatury. Ten drugi tryb jest możliwy tylko jeżeli urządzenie jest wyposażone w zewnętrzny czujnik temperatury lub współpracuje z elektronicznym panelem sterującym PU-27 lub Comfort. Poza tym, mamy do dyspozycji jeszcze funkcję wentylacji, gdy uruchamiany jest jedynie wentylator. Najprostszy element sterujący to potencjometr PU-05, który również pozwala na uruchomienie wszystkich trybów pracy. Odczyt błędów i programowanie czasu uruchomienia jest możliwe przy pomocy paneli elektronicznych. Szczególnie korzystnie prezentuje się nowy elektroniczny panel sterujący - Comfort. Rozszerzono jego możliwości w porównaniu z PU-27 i zamknięto z bardzo estetycznej obudowie z pokrętłem do wyboru funkcji. Wreszcie mamy też język polski w menu. Do dokładnej diagnostyki służy interfejs i oprogramowanie dla komputera klasy PC.
Trwałość i niezawodność
Kilka obserwowanych przez nas od 2018 roku urządzeń nie daje jeszcze poglądu na tą stronę, tym bardziej, że jak dotąd wszystkie działają bezawaryjnie. Spośród dużej liczby wprowadzonej na rynek ostatniej zimy tylko kilka uległo awarii. Opinie docierające z innych rynków, jak np. niemiecki, brytyjski czy kanadyjski też są pozytywne. Natomiast konstrukcja najbardziej wrażliwego elementu, czyli palnika, daje nadzieję, że będzie radził sobie również z gorszym jakościowo paliwem. Częstym problemem są niewłaściwe nastawy panelu sterującego. Jednak z tym użytkownik może poradzić sobie samodzielnie odwołując się do instrukcji obsługi, kontaktując z Autoclima lub którymś z punktów serwisowych.
Gwarancja i sieć serwisowa
Standardem jest gwarancja dwuletnia, ale jeżeli urządzenie zostanie zamontowane przez autoryzowany serwis może zostać przedłużona do trzech lat, przy czym obowiązuje limit godzin pracy odpowiadający mniej więcej dwóm sezonom intensywnej eksploatacji. Liczba punktów serwisowych w Europie i na świecie jest już naprawdę znacząca, a teraz dołączają do sieci również dilerzy Autoclima.
Wnioski końcowe
Autoterm, który dotychczas był marką atrakcyjną głównie dla mniej zamożnych lub nieprofesjonalnych użytkowników toruje sobie drogę na szeroki rynek, podzielony dotychczas tradycyjnie pomiędzy dwóch niemieckich liderów. Producent jest otwarty na sugestie i ciągle ulepsza swoje produkty, co przy sprawnie działającej sieci sprzedaży i serwisu powinno przełożyć się na sukces rynkowy.
Dla grupy Autoclima systemy ogrzewania są naturalnym i logicznym uzupełnieniem oferty obejmującej dotychczas m.in. klimatyzatory postojowe Fresco przeznaczone do kabin ciężarówek. Oprócz produkowanych od lat i sprawdzonych modeli Fresco 3000 coraz popularniejsze są wersje 5000 o mocy chłodniczej 1,6kW. Temu tematowi poświęcimy więcej miejsca przed sezonem wiosennym.