Wiadomości z rynku

sobota
26 kwietnia 2025

Problematyczne kontrole covidowe kierowców

TLP apeluje w sprawie rozbieżnych przepisów do Komisji Europejskiej i do Sejmu
13 grudnia 2021

W Niemczech pracownicy, właściciele i operatorzy mogą przebywać w miejscu pracy tylko wtedy, gdy zostali przebadani, są ozdrowieńcami lub są zaszczepieni i jeśli obecnie nie wykazują typowych objawów lub oznak zakażenia COVID-19

 
Poważnym problemem dla europejskiej i oczywiście także dla polskiej branży transportu drogowego są wprowadzane w poszczególnych państwach członkowskich Unii Europejskiej sanitarne wymagania, nakazujące przewoźnikom drogowym wykonującym międzynarodowy transport drogowy rzeczy, kontrolę kierowców pod względem posiadania unijnego certyfikatu covidowego, tzw. green pass oraz wprowadzające odpowiedzialność, w tym kary, za brak przeprowadzenia takiej kontroli ze strony pracodawców – zwracają juwagę przedstawiciele związku pracodawców Transport i Logistyka Polska (TLP).
"Otrzymujemy także informacje, że niektóre zakłady w Niemczech i w innych państwach europejskich odmawiają wjazdu na teren zakładu kierowcom, którzy nie okażą certyfikatu potwierdzającego przyjęcie szczepionki przeciw COVID-19 lub przebycie tej choroby, pomimo że kierowcy nie mają bezpośredniego kontaktu z żadnym pracownikiem odpowiedzialnym za załadunek/rozładunek." – komunikuje TLP.
Taka sytuacja stanowi poważne zagrożenie dla ciągłości transgranicznych operacji transportu drogowego, a także stwarza ryzyko zarówno dla przewoźników, jak i ich pracowników. Dlatego też TLP zwróciła się z prośbą o podjęcie działań w tej sprawie przez Komisję Europejską, wystosowując pismo do komisarzy Adina Vălean i Thierry Breton.

Treść wystąpienia TLP do KE

Warszawa, 26 listopada 2021 r.

Pani Adina Vălean Komisarz ds. Transportu
Komisja Europejska

Pan Thierry Breton
Komisarz ds. Rynku Wewnętrznego
Komisja Europejska

Ryzyko poważnych przerw w łańcuchach dostaw na jednolitym rynku z powodu rozbieżnych ograniczeń dla kierowców zawodowych w państwach członkowskich

Transport i Logistyka Polska (TLP) jest polskim związkiem pracodawców, reprezentującym 70 wiodących firm transportu drogowego, działających zarówno na rynku polskim, jak i europejskim, zatrudniających łącznie ponad 40.000 pracowników. Jako Prezes TLP chciałbym zwrócić Państwa uwagę na nowe ograniczenia dla kierowców zawodowych, które w ostatnim czasie zostały nałożone przez niektóre państwa członkowskie UE, głównie Niemcy, Włochy i Austrię.
W Niemczech pracownicy, właściciele i operatorzy mogą przebywać w miejscu pracy tylko wtedy, gdy zostali przebadani, są ozdrowieńcami lub są zaszczepieni i jeśli obecnie nie wykazują typowych objawów lub oznak zakażenia COVID-19. Przepisy dotyczą zawodowych kierowców ciężarówek, którzy przyjeżdżają do fabryk lub magazynów, gdzie nie można wykluczyć fizycznego kontaktu z innymi osobami. Jednak coraz bardziej martwi nas to, że nie ma wyjątku dla krótkich kontaktów zewnętrznych podczas czynności załadunkowych/rozładunkowych, takich jak np. w Austrii.
Nie trzeba dodawać, że Niemcy są największym rynkiem transportu drogowego w UE. Każdego dnia setki tysięcy kierowców ciężarówek realizują dostawy do/z Niemiec. Wśród nich są też tysiące kierowców spoza UE. Bardzo często są oni szczepieni innymi szczepionkami, które nie są oficjalnie uznawane przez UE. Kierowcy ci często mają problemy z akceptacją certyfikatów covid-19 w każdym miejscu załadunku/rozładunku w całej UE.
Inna sprawa to fakt, że w niektórych państwach członkowskich przedsiębiorcy nie są oficjalnie uprawnieni do weryfikowania, czy ich kierowcy posiadają zaświadczenia na covid-19. Ustawodawstwo krajowe po prostu nie pozwala im nawet zapytać o to swoich pracowników, traktując tę kwestię jako bardzo wrażliwą ochronę danych.
We Włoszech przepisy są podobne, niestety są one sformułowane na tyle nieprecyzyjnie, że nie mamy jednoznacznej odpowiedzi, czy zawodowi kierowcy wykonujący przewozy międzynarodowe wjeżdżający do Włoch tylko w celu załadunku/rozładunku będą musieli przedstawić cyfrowy paszport covid.
W Austrii, z podobnymi ograniczeniami, istnieje wyjątek dla kierowców zawodowych, pozwalający na maksymalnie dwa kontakty fizyczne dziennie, które odbywają się na zewnątrz i nie trwają dłużej niż 15 minut każdy. Złamanie tych przepisów skutkuje jednocześnie nałożeniem surowych kar na kierowców i przewoźników.
Naszym zdaniem powyższe ograniczenia stanowią poważne zagrożenie dla ciągłości transgranicznych operacji transportu drogowego, co może skutkować przerwami w łańcuchach dostaw na Jednolitym Rynku. Ponadto obawiamy się, że w związku ze zbliżającymi się świętami Bożego Narodzenia, większy niż zwykle popyt na usługi transportu drogowego, w połączeniu z nowymi ograniczeniami wprowadzanymi przez poszczególne państwa członkowskie, może spowodować kryzys pustych półek w sklepach we wszystkich krajach UE, podobny do tego w Wielkiej Brytanii. Warto wiedzieć, że w UE brakuje już 400.000 kierowców samochodów ciężarowych.
Uprzejmie proszę o niezwłoczne zajęcie się kwestią rozbieżnych przepisów, dotyczących kierowców zawodowych w państwach członkowskich, aby zachować ciągłość łańcuchów dostaw UE i pomóc branży, która już bardzo ucierpiała na skutek pandemii. Głęboko wierzymy, że chaosu spowodowanego mozaiką różnych przepisów wśród państw członkowskich UE można w przyszłości uniknąć. To jest powód, dla którego bardzo potrzebujemy unijnego planu awaryjnego transportu, który Komisja planuje ogłosić w 2022 roku. Naszym zdaniem powinno to być rozporządzenie UE, a tym samym wiążący akt prawny.
Dlatego uważamy, że zniesienie wymagań dotyczących badań, kwarantanny i wszelkich dodatkowych zaświadczeń, formularzy i dokumentów dla zawodowych kierowców ciężarówek i autobusów powinno być kluczową częścią takiego Planu Awaryjnego. Uważamy, że cała dokumentacja dla kierowców zawodowych wymagana w czasach przed pandemią jest więcej niż wystarczająca.
TLP jest gotowe do współpracy w tej kwestii i do udostępniania wszelkich dostępnych ekspertyz, wiedzy i danych.

Z poważaniem,
Maciej Wroński
Prezes
Transport i Logistyka Polska

Z drugiej strony, aby wypełnić wymagania innych państw na terytorium których pracując nasi pracownicy, i mieć możliwość dalszej pracy na tych kierunkach, powinniśmy mieć możliwość uzyskania informacji dotyczących przebycia choroby lub zaszczepienia się przeciwko COVID19. Dlatego też zwróciliśmy się w tej sprawie do Marszałek Sejmu RP Elżbiety Witek – zawiadamiają przedstawiciele TLP.

Treść wystąpienia do Marszałek Sejmu RP

Warszawa, 25 listopada 2021 r.
Pani Elżbieta Witek
Marszałek Sejmu

Działając w imieniu związku pracodawców Transport i Logistyka Polska (TLP), zwracam się do Pani Marszałek z prośbą o pilną interwencję i podjęcie prac nad rozwiązaniami umożliwiającymi polskim pracodawcom weryfikację, czy pracownicy oraz osoby współpracujące zostały zaszczepione przeciwko COVID-19.
W kolejnych państwach UE, np. najpierw we Włoszech i Austrii, a obecnie również w Niemczech, wprowadzone zostały przepisy krajowe, nakazujące m.in. przewoźnikom drogowym wykonującym międzynarodowe transporty drogowe rzeczy, kontrolę kierowców pod względem posiadania unijnego certyfikatu covidowego, tzw. green pass oraz wprowadzające odpowiedzialność, w tym kary, za brak przeprowadzenia takiej kontroli ze strony pracodawców. Co więcej otrzymujemy informacje, że niektóre zakłady w Niemczech, w których dokonywane są załadunki/rozładunki towarów przez polskich przewoźników, odmawiają wręcz wjazdu na teren zakładu kierowcom, którzy nie okażą certyfikatu potwierdzającego przyjęcie szczepionki przeciw COVID-19 lub przebycie tej choroby. Dzieje się tak nawet w sytuacji, gdy kierowcy nie mają bezpośredniego kontaktu z żadnym pracownikiem odpowiedzialnym za załadunek/rozładunek. Po raz kolejny niestety polscy przewoźnicy i kierowcy mają niezwykle utrudnioną pracę, a czasami wręcz uniemożliwioną. Należy w tym miejscu zauważyć, że międzynarodowe przewozy drogowe towarów wykonuje 36 tysięcy polskich przedsiębiorstw, a każdego roku na okres przed Świętami Bożego Narodzenia przypada największa liczba zleceń transportowych.
Tymczasem, aktualnie nie obowiązuje żaden przepis polski, stanowiący podstawę jakiejkolwiek obowiązkowej weryfikacji stanu zdrowia pracowników przez pracodawców, m.in. z uwagi na ochronę szczególnych danych osobowych. W ocenie TLP oznacza to, że w najbliższym czasie polscy przewoźnicy znajdą się w całkowicie patowej sytuacji, w której na podstawie przepisów innych państw unijnych, będą zobowiązani do realizacji obowiązku informacyjnego dotyczącego szczepień kierowców, innych pracowników i klientów przeciwko COVID-19, którego nie będą mogli wykonać z uwagi na aktualny brak dedykowanych w tym zakresie rozwiązań i narzędzi, określonych przepisami polskimi. W tym miejscu z niepokojem pragniemy zauważyć, że utrzymywanie takiego stanu zdecydowanie niekorzystnie wpłynie na polską gospodarkę i konkurencyjność polskich przedsiębiorców na unijnych rynkach usług transportowych, które mogą być stopniowo przejmowane przez przewoźników zagranicznych.
Wobec powyższego, zwracam się z uprzejmą prośbą do Pani Marszałek o podjęcie pilnych działań zapobiegających opisanemu przez nas problemowi i zajęcie stanowiska w przedstawionej przez nas sprawie.

Z poważaniem,
Maciej Wroński
Prezes Transport i Logistyka Polska
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.