Wiadomości z rynku

sobota
26 kwietnia 2025

Przymiarka do auta dostawczego przyszłości

Mobilize we współpracy z potencjalnymi użytkownikami projektuje pojazdy do realizacji dostaw ostatniego kilometra
10 grudnia 2021

Mobilize zamierza wykorzystać doświadczenie zdobyte dzięki EZ-FLEX do zbudowania przyszłej oferty usług w zakresie dostaw ostatniego kilometra
Fot. Renault

 
Dostawy ostatniego kilometra, do końcowego odbiorcy: sklepu, restauracji, biura czy do domu powinny być przyjazne dla środowiska i przyczyniać się do poprawy jakości życia w miastach. Dwa lata temu Grupa Renault uruchomiła innowacyjny projekt EZ-FLEX, którego celem było lepsze zrozumienie nowych wyzwań związanych z dostawami w miastach. EZ-FLEX jest eksperymentalnym, elektrycznym, połączonym z siecią kompaktowym pojazdem użytkowym z szerokimi drzwiami po stronie kierowcy i ergonomiczną strefą ładunkową. Mobilize zamierza wykorzystać doświadczenie zdobyte dzięki EZ-FLEX do zbudowania przyszłej oferty usług w zakresie dostaw ostatniego kilometra.
Mobilize to czwarta marka Grupy Renault. Oferuje elastyczne usługi w zakresie mobilności, energii i danych. Wykorzystując otwarte ekosystemy wspiera zrównoważoną transformację energetyczną.

EZ-FLEX: ułatwienie dostaw w miastach

Aby lepiej poznać potrzeby i oczekiwania użytkowników – miast, samorządów lokalnych lub firm – Grupa Renault rozpoczęła w 2019 roku eksperyment z udziałem kilku partnerów, takich jak La Poste, Montpellier Méditerranée Métropole, miasto Montpellier czy też firma Services Ecusson Vert (SEV), w celu zebrania w terenie opinii na ten temat.
– Eksperyment dotyczący realizacji dostaw w centrach miast pozwolił na nawiązanie dialogu pomiędzy samorządem, lokalnym operatorem logistycznym SEV i właścicielami sklepów. Skupiliśmy się na współtworzeniu mobilności jutra i zwiększaniu atrakcyjności centrum miasta, które jest prawdziwą dźwignią wzrostu dla obszaru metropolitalnego. Projekt wpisuje się w proaktywną politykę naszej metropolii w perspektywie planowanej na rok 2025 rewolucji w mobilności – podkreśla Michaël DELAFOSSE, mer miasta Montpellier i prezydent Montpellier Méditerranée Métropole.
Eksperyment został przeprowadzony z wykorzystaniem EZ-FLEX – w 100% elektrycznego, kompaktowego i zwrotnego pojazdu, zaprojektowanego z myślą o ułatwieniu dostawcom dostępu do centrów miast. Promień zawracania pojazdu wynosi 4,5 m, co zapewnia mu zwrotność przy poruszaniu się po śródmiejskich uliczkach.
Udostępnione biznesowym użytkownikom samochody zostały wyposażone w wiele czujników służących do zbierania informacji o geolokalizacji, przebiegu, zasięgu, otwieraniu drzwi, prędkości i postojach.
Szczególnie wiele uwagi poświęcono zapewnieniu ergonomii EZ-FLEX. Pojazd ma bardzo szerokie drzwi, ułatwiające kierowcy wsiadanie i wysiadanie, co jest istotne przy dostarczaniu kilkudziesięciu paczek dziennie. Zoptymalizowano również załadunek towarów od tyłu pojazdu, dzięki ergonomicznej wysokości progu załadunku i drzwiom zapewniającym łatwy dostęp do całej powierzchni strefy ładunkowej. Przetestowanych zostało kilka wariantów tylnego modułu, w celu znalezienia właściwej odpowiedzi na różne potrzeby biznesowych użytkowników.

Promień zawracania pojazdu wynosi 4,5 m, co zapewnia mu zwrotność przy poruszaniu się po śródmiejskich uliczkach
Fot. Renault

W stronę pełnej oferty usług

Pierwsza faza testów, która ma się zakończyć pod koniec bieżącego roku, pozwoli Grupie Renault uzyskać wiele cennych informacji, które zostaną wykorzystane przy projektowaniu przyszłych miejskich pojazdów dostawczych. Eksperyment pozwolił potwierdzić trafność wyboru w 100% elektrycznego napędu, który umożliwia spokojniejszą, bezstresową jazdę, docenianą przez doręczycieli i pozytywnie odbieraną przez mieszkańców miasta. Użytkownicy chwalą także kompaktową budowę i zwrotność pojazdu.
Podobnie cenią sobie duże drzwi bez widocznych zawiasów i brak środkowego słupka na całej długości strefy ładunkowej, ułatwiające dostęp do wnętrza podczas załadunku i rozładunku. Załadunek i rozładunek ułatwiają także koła o małej średnicy, dzięki którym podłoga strefy ładunkowej znajduje się na wysokości zaledwie 0,7 m od podłoża. W celu uzyskania jak najlepszej ergonomii strefy cargo i ułatwienia pracy doręczycielom, przetestowanych zostało kilka różnych wysokości podłogi strefy ładunkowej.
Testy objęły także różne rozwiązania i wyposażenie strefy kabiny. Regulację ustawienia fotela kierowcy zaprojektowano w taki sposób, aby ułatwić wsiadanie i wysiadanie, niezależnie od wzrostu kierowcy. Wprowadzone w fazie testów otwieranie drzwi przy użyciu karty hands-free pozwala doręczycielom uniknąć odkładania paczek na ziemię. Szczególnie wiele uwagi poświęcono bezpieczeństwu. Zmieniono między innymi położenie bocznych lusterek, co w połączeniu z bardziej pionowymi słupkami przedniej szyby pozwoliło poprawić widoczność podczas jazdy w mieście. I wreszcie - w 15% przypadków dostawcy wysiadają z kabiny, w zależności od natężenia ruchu, przez drzwi po stronie pasażera. Tu ułatwieniem jest całkowicie płaska podłoga i składany fotel pasażera.
Przeprowadzone testy oraz regularna wymiana informacji z partnerami zostaną wykorzystane przez Mobilize przy opracowaniu ostatecznej wersji Mobilize Hippo, samochodu marki do realizacji dostaw ostatniego kilometra.

EZ-FLEX - łatwy dostęp do wnętrza podczas załadunku i rozładunku
Fot. Renault

W przygotowaniu są kolejne kampanie testowe, w szczególności dotyczące usług. Druga faza testów powinna pozwolić Mobilize przygotować przyszłe oferty dla klientów biznesowych. Będą łączyły usługi i pojazdy specjalnie przystosowane do realizacji dostaw ostatniego kilometra.
– Testy przeprowadzane w terenie pozwalają nam zrozumieć rzeczywiste potrzeby klientów. Informacje, które uzyskujemy od partnerów pozwalają nam stworzyć ofertę dostosowaną do potrzeb przyszłych klientów, tak pod kątem samego pojazdu, jak i związanych z nim usług – mówi Jean-Christophe Labarre, dyrektor ds. innowacji i strategii współpracy partnerskiej z pionu usług mobilności Mobilize.

Nowe wyzwania związane z dostawami ostatniego kilometra

Według szacunków Światowego Forum Ekonomicznego do 2030 roku 60% ludności świata będzie mieszkać w miastach. Jednocześnie zmieniają się przyzwyczajenia konsumentów: już w 2023 roku zakupy online będą stanowić jedną piątą wszystkich zakupów. Wyzwaniem na najbliższe lata będzie pogodzenie oczekiwań wszystkich stron:
  • klientów i mieszkańców – ceny, szybkość i elastyczność dostaw
  • handlu i firm – koszty dostaw, zadowolenie klienta
  • metropolii i miast – jakość życia mieszkańców (zmniejszenie zatłoczenia, obniżenie poziomu emisji CO2 i hałasu, lepsze zagospodarowanie przestrzenne miasta i utrzymanie wysokiej dynamiki gospodarczej)
  • firm dostawczych i przewoźników: łatwy i szybki dostęp do miejsca przeznaczenia (m.in. strefy niskiej emisji, parkingi), obniżenie kosztów, dobre warunki pracy doręczycieli. (z)

EZ-FLEX – podstawowe dane

Długość: 3,86 m
Szerokość: 1,65 m
Wysokość: 1,88 m
Rozstaw osi: 2,495 m
Typ silnika: w 100% elektryczny
Promień skrętu: 4,50 m
Pojemność bagażnika: do 3 m3 (300 kg)
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.