Ford użył w testach specjalnie przystosowanego Transita, z kierowcą ukrytym w tzw. Human Car Seat
Fot. Ford
Ford Motor Company we współpracy z terminalem portowym DP World London Gateway przeprowadził testy z pojazdem symulującym samochód autonomiczny, których celem było zademonstrowanie, jak użyteczna może być taka technologia przyszłości w zarządzaniu na dużych placach budowy.
Inicjatywa ta jest częścią programu badawczego Forda nad pojazdami autonomicznymi, który ma pomóc przedsiębiorstwom poznać korzyści, jakie pojazdy bez kierowców mogą przynieść ich firmom. Rozpoczęte w czerwcu testy miały na celu zbadanie potencjalnego wpływu na usługi kurierskie i dostawy pod podany adres, a następnie sprawdzenie, jak odbiorcy radzą sobie, gdy sami uzyskują dostęp do autonomicznych pojazdów dostawczych.
Nowe możliwości
Podstawowym celem programu pilotażowego jest określenie nowych możliwości i modeli działania pojazdów autonomicznych - w szczególności zrozumienie, w jaki sposób funkcjonujące procedury i interakcje międzyludzkie mogą być pomocne w pracy z wykorzystaniem pojazdów zautomatyzowanych.
– Wspaniale było obserwować, z jakim entuzjazmem załoga terminala DP World podeszła do pracy z wykorzystaniem pojazdu jeżdżącego bez kierowcy. Kontynuujemy ścisłą współpracę z naszymi klientami, aby mogli poznać korzyści, które takie pojazdy mogą przynieść ich firmom – powiedział Richard Balch, dyrektor ds. pojazdów autonomicznych i mobilności, Ford of Europe. – Obserwowanie z najbliższej perspektywy efektów, jakie wywołują one w różnych miejscach, jest fascynujące. To, co tak dobrze sprawdziło się na terenie DP World, może przynieść korzyści również na uniwersytetach, lotniskach i w zakładach produkcyjnych.
Zrozumienie przyszłości
DP World London Gateway to jeden z najszybciej rozwijających się portów w Wielkiej Brytanii. Znajduje się 40 km na wschód od centrum Londynu i już teraz w działalności dalekomorskiego portu kontenerowego wykorzystuje w dużym stopniu zautomatyzowane systemy.
Ford użył w testach specjalnie przystosowanego Transita, z kierowcą ukrytym w tzw. Human Car Seat – specjalnym siedzeniu, maskującym obecność człowieka w samochodzie. Pracownicy w budynku recepcji firmy ładowali paczki do zamykanych szafek z tyłu Transita. Następnie, o ustalonych porach dostawy, Transit jechał do głównej recepcji oddalonej o 3,5 km, gdzie odbierane były przesyłki. Codzienna procedura wymaga obecnie, aby pracownicy w tradycyjny sposób sami odbierali paczki z recepcji. To czasochłonne działania, nie wymagające jednak zatrudnienia kierowcy na pełnym etacie.
Każdy etap testów był monitorowany przez zespół specjalistów, którzy przeprowadzali również wywiady z uczestnikami przed, w trakcie i po zakończeniu badania. Okazało się, że pracownicy szybko nauczyli się swobodnie korzystać ze specjalnie wyposażonego samochodu dostawczego. Niektórzy aktywnie szkolili kolegów, aby nauczyli się odbierać przesyłki, natomiast inni radzili sobie w pokonywaniu trudności, celowo wprowadzanych przez zespół, który opracowywał testy: np. umieszczając paczki w niewłaściwych szafkach.
Transita dowoził paczki, dzięki czemu wyeliminowano czasochłonne czynności pracowników
Fot. Ford
– Pojawienie się na miejscu czegoś, co wyglądało jak autonomiczny pojazd, wywołało prawdziwe poruszenie. Wszyscy chcieli z niego korzystać. Podjeżdżanie samochodem, aby odebrać paczkę z innego miejsca na terenie zakładu może nie wydawać się aż tak czasochłonne, ale w przypadku jeśli powtarza się wiele razy w ciągu tygodni, miesięcy i lat, może kosztować mnóstwo czasu i pieniędzy – powiedział Ernst Schulze, dyrektor naczelny DP World w Wielkiej Brytanii.
Port DP World London Gateway wraz z portami Tilbury i Ford Dagenham będzie tworzył Thames Freeport. Rząd brytyjski przyznał partnerom status portu wolnocłowego na początku tego roku. Opracowują oni obecnie analizę biznesową, a 19 listopada przyznano im status strefy wolnocłowej Freeport Tax Site, co stanowi krok na drodze do uzyskania formalnej akredytacji.
W ramach współpracy z partnerem Forda w dziedzinie technologii autonomicznej jazdy, firmą Argo AI, pojazdy testowe bez kierowców jeżdżą codziennie w dużych miastach na terenie Stanów Zjednoczonych. Ford zaplanował na najbliższe lata (do roku 2025) inwestycje w technologie autonomicznych pojazdów w wysokości ok. 7 miliardów dolarów (6,02 mld euro). (z)