Wiadomości z rynku

piątek
25 kwietnia 2025

MAN OptiView nagrodzony

European Sustainable Transport Award 2022 za system zastępujący lusterka
15 grudnia 2021

MAN OptiView: kamery zamiast lusterek
Fot. MAN

 
System lusterek cyfrowych MAN OptiView zdobył nagrodę European Sustainable Transport Award 2022, niemieckiego magazynu branżowego Transport, w kategorii systemów wspomagania kierowcy. Rozwiązanie, dostępne we wszystkich seriach pojazdów niemieckiej marki od października 2021 r. (TGL, TGM, TGS i TGX), eliminuje martwe pola, a tym samym zapewnia większe bezpieczeństwo, zwłaszcza podczas pokonywania zakrętów, zmiany pasów i manewrowania.
OptiView, wykorzystujący kamery, zastępuje lusterka zewnętrzne i szerokokątne, a także lusterka przednie i najazdowe.
Nagroda ma na celu zachęcenie firm z sektora użyteczności publicznej do działania w sposób zrównoważony poprzez oferowanie przyszłościowych produktów i strategii w tej dziedzinie.

Jasność i kontrast wyświetlaczy automatycznie dostosowują się do jasności otoczenia
Fot. MAN

Pożądana widoczność w różnych sytuacjach

Pokonywanie zakrętów i zmiana pasa ruchu należą do potencjalnie niebezpiecznych sytuacji, w których pomimo dobrej technologii lusterek kierowca może nie widzieć innych użytkowników drogi, zwłaszcza w martwym polu.
Opcjonalny system lusterek cyfrowych OptiView współpracuje z kamerami, aby pokazać ruch wokół ciężarówki na dwóch dużych ekranach o wysokiej rozdzielczości umieszczonych na słupkach A, a także na ekranie systemu multimedialnego. Oprócz standardowego widoku kierowca dysponuje zoomem i szerokokątnym wyświetlaczem, które zapewniają mu optymalny widok najbliższego otoczenia, przyczyniając się w ten sposób do bezpieczeństwa m.in. rowerzystów i pieszych, zwłaszcza w mieście.
Ponadto, w określonych sytuacjach na drodze, np. podczas skręcania lub manewrowania, można uzyskać dostosowane powiększenie lub widok szerokokątny.

Z filtrowaniem efektu olśnienia

Po dwie kamery – kamery szerokokątne i kamery bliskiego zasięgu – po każdej stronie pojazdu nad ramą drzwi zastępują zewnętrzne lusterka wsteczne, szerokokątne i krawężnikowe. Dodatkowa kamera na słupku A po stronie pasażera zastępuje lusterko przednie. Kamery można składać ręcznie, są one odporne na rozbryzgiwaną wodę i automatycznie podgrzewane. Dzięki filtrowaniu efektu olśnienia, zapewniona jest niezmiennie dobra jakość obrazów przesyłanych do wyświetlaczy pojazdu, nawet gdy słońce jest nisko lub świecą światła pojazdów jadących z tyłu.

Obserwacja w czasie jazdy i na postoju

12-calowy wyświetlacz na słupku A po stronie kierowcy, o jakości HD ma rozdzielczość 1920 x 1080 pikseli. Jasność i kontrast dostosowują się automatycznie do jasności otoczenia. 15-calowy wyświetlacz HD po stronie pasażera jest nieco większy niż po stronie kierowcy, aby zrekompensować większą odległość od szofera.
Jasność i kontrast wyświetlaczy automatycznie dostosowują się do jasności otoczenia. Jasność można również regulować ręcznie za pomocą modułu sterowania na drzwiach. Ponadto można wyświetlać linie pomocnicze, aby lepiej ocenić odległości i długości pojazdów.
Po stronie kierowcy i pasażera znajduje się moduł sterowania na drzwiach, który umożliwia ręczne sterowanie ustawieniami wyświetlacza lub zmianę widoku wyświetlacza. Dodatkowo moduł sterowania na drzwiach i pilot przy dolnej leżance umożliwiają włączanie trybu kontroli, aby również po zaparkowaniu pojazdu możliwa była obserwacja jego otoczenia przy zasuniętych zasłonach.

Podczas cofania i powolnej jazdy aktywowany jest widok szerokokątny
Fot. MAN

Różne widoki, w zależności od sytuacji na drodze

System może generować trzy różne widoki z kamer, dzięki czemu kierowca ma zawsze zapewnione pożądane ustawienia wizualne. Przełączanie między widokami na wyświetlaczach wewnątrz pojazdu jest sterowane automatycznie w zależności od kierunku i prędkości jazdy i kąta odchylenia kół kierowanych, ale można to również zrobić ręcznie, za pomocą modułu sterowania na drzwiach po stronie kierowcy i pasażera.
Widok standardowy: pola widzenia pokazane na widoku standardowym są porównywalne z polem widzenia tradycyjnych lusterek. Pionowa i pozioma linia dzielą wyświetlacz na cztery asymetryczne ćwiartki. Wyświetlane są nich pola widzenia lusterka zewnętrznego, lusterka szerokokątnego i lusterka krawężnikowego. Widoki z kamer są cyfrowo łączone w spójną reprezentację, dzięki czemu obszary obok i za pojazdem można szybko i bezpiecznie uchwycić.
Powiększony widok umożliwia wcześniejsze dostrzeżenie obiektów znajdujące się dalej, takich jak zbliżające się pojazdy na sąsiednim pasie. W tym celu w ćwiartce lusterka zewnętrznego pokazywany jest znacznie powiększony fragment obrazu. Widok w powiększeniu włącza się automatycznie przy prędkości powyżej 60 km/h i można go również aktywować ręcznie, na przykład podczas manewrowania do tyłu.
Widok szerokokątny aktywowany jest podczas cofania i powolnej jazdy - na ekranach wyświetlany jest tylko obszar szerokokątny, dzięki czemu bezpośrednie otoczenie pojazdu jest widoczne bez martwych pól. Kierowca ma do wyboru dwa tryby: miejski tryb automatyczny aktywuje automatycznie widok szerokokątny do prędkości 45 km/h, natomiast tryb automatyczny do jazdy na zakrętach aktywuje widok do prędkości 50 km/h, jeśli włączony zostanie kierunkowskaz lub uzyskany zostanie określony kąt między pojazdem a naczepą. (z)
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.