Wiadomości z rynku

piątek
25 kwietnia 2025

Rząd przyjął projekt ustawy wdrażającej Pakiet Mobilności

TLP: pośpiech nie pozwoli naszym przewoźnikom na przygotowanie się do wyzwań jakie przyniesie początek lutego 2022 r.
14 grudnia 2021

Jedną z najważniejszych zmian jest likwidacja podróży służbowej jako formy wykonywania zadań służbowych kierowców wykonujących międzynarodowe przewozy drogowe
Fot. ZM

 
Rząd przyjął projekt ustawy o zmianie ustawy o transporcie drogowym, ustawy o czasie pracy kierowców oraz niektórych innych ustaw. Projekt dostosowuje polskie prawo do przepisów Pakietu mobilności, zmienia zasady wynagradzania kierowców, a także zaostrza drastycznie odpowiedzialność przewoźników, osób zarządzających transportem i kierowców za naruszenia zasad i warunków wykonywania transportu drogowego.

Likwidacja "podróży służbowej"

Jak zwraca uwagę związek Transport i Logistyka Polska (TLP), jedną z najbardziej znaczących zmian jest likwidacja podróży służbowej jako formy wykonywania zadań służbowych kierowców wykonujących międzynarodowe przewozy drogowe. W konsekwencji diety i ryczałty wypłacane po dniu wejścia w życie ustawy traktowane będą jako elementy wynagrodzenia podlegające opodatkowaniu i objęciu składkami na ubezpieczenia społeczne. Jako swoistą rekompensatę zwiększenia kosztów pracy, w projekcie zaproponowano zastosowanie do wynagrodzeń kierowców w międzynarodowym transporcie drogowym przepisów ustawy o podatku dochodowym i przepisów MRPiPS o naliczaniu podstawy naliczania wysokości składek na ubezpieczenie społeczne stosowanych dotychczas wobec pracowników zatrudnionych przez polskich przedsiębiorców za granicą.

Maciej Wroński (TLP): – Brak wystarczająco długiego vacatio legis przed wejściem w życie Pakietu mobilności, a zwłaszcza krajowych przepisów wiązanych z unijnym prawem nie pozwoli naszym przewoźnikom na przygotowanie się do wyzwań jakie przyniesie początek lutego 2022 r.
Fot. TLP

Koszty pracy wzrosną

"Pomimo tej rekompensaty należy się liczyć ze średnim wzrostem kosztów pracy o co najmniej 17,5%, co przekłada się na wzrost całkowitych kosztów przewozu drogowego średnio o co najmniej 5,5% – czytamy w komunikacie TLP. – Dotyczy to przede wszystkim przewoźników wykonujących międzynarodowe przewozy drogowe nie objęte delegowaniem. W przypadku pracy kierowców objętej delegowaniem, wykonywanej w tych państwach członkowskich, w których wynagrodzenie znacznie przewyższa średnią europejską, wzrost kosztów pracy, a tym samym wzrost całkowitych kosztów wykonywanych przewozów drogowych może być wyższy. Wzrost kosztów w konkretnej firmie zależeć będzie w dużym stopniu od dotychczasowych proporcji wypłacanego w 2021 roku wynagrodzenia do należności wynikających z podróży służbowej, a także od rodzaju wykonywanej pracy przewozowej. W wielu przypadkach może sięgnąć nawet 25%."

Inne istotne zmiany to m.in.:

  1. podniesienie wysokości stawek kar w około 100 pozycjach taryfikatorów, stanowiących załącznik do ustawy o transporcie drogowym (w niektórych przypadkach Rząd proponuje wzrost kary o 1000%),
  2. zmiana definicji bazy eksploatacyjnej i wprowadzenie wymogu posiadania miejsc parkingowych w liczbie odpowiadającej 1/2 liczby posiadanych pojazdów,
  3. wprowadzenie dodatkowych wymagań dla odzyskania cofniętego na skutek utraty dobrej reputacji osoby zarządzającej transportem drogowym (wymóg szkolenia lub złożenia z wynikiem pozytywnym egzaminu na CPC).

Czasu mało, a potrzebne są jeszcze zmiany

TLP będzie się starało, na etapie prac legislacyjnych, o wprowadzenie jeszcze kilku istotnych dla naszego środowiska poprawek. M.in. w zakresie zmniejszenia liczby wymaganych miejsc do parkowania pojazdów oraz wprowadzenia większych zwolnień w zakresie ubezpieczeń społecznych dla przewoźników wykonujących międzynarodowe przewozy wyłączone z delegowania.
– Jednocześnie trzeba uczciwie przyznać, że kierownictwo Ministerstwa Infrastruktury uwzględniło większość zgłaszanych przez nas uwag w trakcie konsultacji społecznych – stwierdza Maciej Wroński, prezes TLP. – I za tę otwartość na nasze argumenty należą się podziękowania Ministrom: Andrzejowi Adamczykowi i Rafałowi Weberowi. Niestety jesteśmy zmuszeni wystawić czerwoną kartkę dla ich pracowników, którzy zwlekali na ostatnią chwilę z pracami nad projektem. Brak wystarczająco długiego vacatio legis przed wejściem w życie Pakietu mobilności, a zwłaszcza krajowych przepisów wiązanych z unijnym prawem nie pozwoli naszym przewoźnikom na przygotowanie się do wyzwań jakie przyniesie początek lutego 2022 r. (z)
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.