Wiadomości z rynku

sobota
26 kwietnia 2025

ITD odchodzi od sumowania kar za przekroczenie czasu pracy, ale… nie całkiem

Takie praktyki Naczelny Sąd Administracyjny uznał za bezzasadne
31 stycznia 2022

Fot. ITD

 
Główny Inspektorat Transportu Drogowego deklaruje odstąpienie od praktyki sumowania kar, nakładanych na kierowców i przewoźników za przekroczenie czasu pracy. Jednak nie do końca…

Jak pisaliśmy w artykule pt. „Dlaczego ITD kaskadowo sumuje kary za przekroczenie czasu pracy?” (LINK), inspektorzy ITD przejawiają tendencję do sumowania kar dotyczących przekroczenia norm czasu pracy, zarówno z załącznika nr 1 (kara dla kierowcy) oraz załącznika nr 3 (kara dla przedsiębiorcy) do ustawy z dnia 06 września 2001 r. o transporcie drogowym.

Jak zwracali uwagę na łamach Truck.pl Adam Piecyk i Marcin Łuczak, właściciele firmy rozliczającej czas pracy kierowców TachoTeam Kompleksowa Obsługa Firm Transportowych, organy kontrolne nagminnie nadinterpretują przepisy dotyczące naruszeń norm czasu pracy:
„Przykład: Kierowca skrócił odpoczynek dzienny o 3 godziny i 20 minut. Za powyższe naruszenie taryfikator przewiduje kary t.j: 1) o czas do 1 godziny – 150 zł; 2) o czas powyżej 1 godziny do 2 godzin - 350 zł; 3) za każdą rozpoczętą godzinę powyżej 2 godzin – 550 zł. Inspektor Inspekcji Transportu Drogowego wymierza karę w wysokości 1.600 zł (150zł + 350 zł + 2x550 zł).
Takie praktyki są co do zasady nie tylko bezzasadne i niesprawiedliwe, ale przede wszystkim niezgodne z przepisami ustawy o transporcie drogowym oraz kodeksem postępowania administracyjnego - stwierdzili na naszych łamach. - Owe nieprawidłowości zdają się potwierdzać wyroki wojewódzkich sądów administracyjnych (m. in. w Szczecinie), dla których w świetle brzemienia załącznika nr 3 (do ustawy o transporcie drogowym) ustawodawca zróżnicował wysokość kar w zależności od rozmiarów naruszenia (podobnie jak rozpatrywany przypadek grzywny za przekroczenie prędkości). Wojewódzkie sądy administracyjne, do których odwoływaliśmy się w imieniu naszych klientów, zakwestionowały „wyliczenia” inspektorów ITD wskazując, iż kara jest jedna za czyn – naruszenie konkretnego obowiązku.”
Wreszcie Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 23 września 2021 r. stwierdził, że z treści załącznika nr 3 do ustawy nie wynika żadna podstawa do sumowania kwot kar (brzmienie punktu 2 nie pozwala na przyjęcie, iż przewidziana w nim kara jest poprzedzona sankcją z pkt 1).
Redakcja Truck.pl zwróciła się do Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego o ustosunkowanie się do kwestii sumowania kar nakładanych na kierowców przez inspektorów ITD.
W pierwszej, cytowanej już na naszych łamach odpowiedzi, GITD poinformował, że analizuje uzasadnienie wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 23 września 2021 r. i na tej podstawie zostaną podjęte decyzje co do dalszego procedowania tego typu spraw.

GITD przyjmuje wykładnię NSA, ale…

Teraz otrzymaliśmy kolejną odpowiedź GITD, którą cytujemy w całości:
Zgodnie z wcześniej przekazanymi informacjami, Główny Inspektor Transportu Drogowego po analizie treści pierwszego wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego dotyczącego interpretacji naruszeń z lp. 5 załącznika nr 3 do ustawy o transporcie drogowym w zakresie tzw. sumowania kar pieniężnych, polecił Wojewódzkim Inspektoratom Transportu Drogowego stosowanie się do wykładni przedstawionej przez sąd.
Z treści uzasadnienia do wyżej wymienionego wyroku wynika, że tylko część przepisów grupy lp. 5 załącznika nr 3 do ustawy o transporcie drogowym sankcjonujących naruszenia dotyczące czasu pracy kierowców, nie podlega tzw. prostemu „sumowaniu” kar. Przykładowo prostemu sumowaniu nie podlegają: lp. 5.1.1 (przekroczenie dziennego czasu prowadzenia pojazdu powyżej 9 godzin w sytuacji, gdy kierowca dwukrotnie w danym tygodniu wydłużył jazdę dzienną do 10 godzin: o czas powyżej 15 minut do mniej niż 1 godziny); lp. 5.2.1 (Przekroczenie dziennego czasu prowadzenia pojazdu powyżej 10 godzin w sytuacji, gdy jego wydłużenie w danym tygodniu było dozwolone: o czas do mniej niż 1 godziny); lp. 5.3.1 oraz lp. 5.3.2. (Przekroczenie dopuszczalnego tygodniowego czasu prowadzenia pojazdu: o czas powyżej 30 minut do mniej niż 4 godzin; o czas od 4 godzin do mniej niż 9 godzin).
Zwracamy jednak uwagę, że w obrocie prawnym znajduje się aktualnie szereg nieprawomocnych wyroków Wojewódzkich Sądów Administracyjnych odnoszących się w różny sposób do omawianego zagadnienia. Dlatego GITD na bieżąco analizuje orzecznictwo Sądów Administracyjnych i będzie podejmował stosowne kroki dostosowujące działania Inspekcji do linii orzeczniczej przyjętej przez Naczelny Sąd Administracyjny.

Z wyrazami szacunku
Biuro Informacji i Promocji | Wydział Komunikacji
Główny Inspektorat Transportu Drogowego

Co na to eksperci z TachoTeam?

Poprosiliśmy współautorów poprzedniej publikacji o komentarz, który cytujemy:
Odnosząc się do stanowiska Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego stwierdzić należy, iż jako przedsiębiorstwo zajmujące się kompleksową obsługą firm transportowych m.in. poprzez sporządzanie pism odwoławczych oraz skarg do sądów administracyjnych zauważamy rozbieżność pomiędzy stanowiskiem GITD a praktycznymi działaniami wojewódzkich inspektoratów transportu drogowego.
Inspektorzy, którzy przeprowadzają kontrole w siedzibie firm transportowych nakładają kary finansowe cały czas na podstawie „starych” interpretacji przepisów. Reprezentujemy naszych klientów podczas kontroli w firmie – informujemy inspektorów, iż niedopuszczalne jest sumowanie kar na podstawie lp. 5 załącznika nr 3 do ustawy o transporcie drogowym, jednakże do dnia dzisiejszego kontrolerzy WITD oraz biuro prawne GITD ignoruje nasze stanowisko i utrzymuje wydane decyzje jako zgodne z prawem. Dopiero wojewódzkie sądy administracyjne uchylają decyzje administracyjne ITD. Przykładem jest sporządzona przez nas skarga do WSA w Gdańsku, gdzie Sąd 20.01.2022 r. uwzględnił stanowisko ekspertów TachoTeam i uchylił decyzję GITD oraz WITD. Nadmienić należy, że wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego ogłoszono 23 września 2021 roku i jak dotąd nic się nie zmieniło w zakresie nakładania kar przez ITD na przedsiębiorstwa transportowe.

Właściciele firmy rozliczającej czas pracy kierowców
TachoTeam Kompleksowa Obsługa Firm Transportowych
Adam Piecyk, Marcin Łuczak
Od redakcji:
Jak widać, GITD z jednej strony potwierdza, że sumowanie kar nie powinno mieć miejsca, ale z drugiej strony zastrzega, że nie dotyczy to wszystkich przypadków. Eksperci z TachoTeam z kolei nie zauważyli w ogóle zmiany praktyki ze strony ITD. Miejmy nadzieję, że jest to tylko swego rodzaju efekt bezwładności, zanim inspektorzy podczas kontroli zaczną stosować się do wyroku NSA.
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.