Inwestycja obejmuje przebudowę dwóch skrzyżowań i likwidację jednego skrzyżowania w miejscowości Zabijak
Fot. GDDKiA
GDDKiA podpisała umowę na przebudowę drogi krajowej nr 91 pomiędzy Markowicami a Brudzowicami (w pobliżu Siewierza). Wykonawcą robót będzie konsorcjum firm NDI, NDI SOPOT oraz “SP" Sine Midas Stroy. Prace na 5-kilometrowym odcinku drogi krajowej zostaną zrealizowane za ponad 69 mln zł do lipca 2023 r.
Inwestycja ma na celu poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego na sieci TEN-T. Zakłada przebudowę dwóch skrzyżowań i likwidację jednego skrzyżowania w miejscowości Zabijak. Wybudowane zostaną również chodniki, które umożliwią bezpieczne dojście do przystanków autobusowych zlokalizowanych w ciągu drogi krajowej.
W ramach przebudowy przewidziano m.in. zamknięcie niebezpiecznego skrzyżowania z ul. Leśną w Zabijaku i budowę dwóch zatok do przeprowadzania kontroli pojazdów przez Policję i Inspekcję Transportu Drogowego. Realizacja robót powinna być prowadzona z wyłączeniem z ruchu poszczególnych odcinków jezdni. W tym celu powstaną tymczasowe przejazdy technologiczne pomiędzy jezdniami, umożliwiające przeprowadzenie ruchu dwukierunkowego po jednej z jezdni.
Przebudowa DK91 na tym ponad 5-kilometrowym odcinku przewiduje również pełną wymianę konstrukcji nawierzchni jezdni, która zostanie dostosowana do wymogów nośności 11,5 t/oś.
W przygotowaniu
GDDKiA przygotowuje kolejne inwestycje na sieci TEN-T. Dla odcinków na drodze krajowej nr 91 Częstochowa - Nowa Wieś, Zawada - Siedlec Duży oraz Siedlec Duży - Koziegłowy została już przygotowana dokumentacja projektowa. Ogłoszenie przetargu na przebudowę tych odcinków planowane jest jeszcze w tym roku. Równolegle trwa opracowywanie dokumentacji projektowej dla przebudowy drogi na odcinkach Koziegłowy - Markowice i Siewierz - Podwarpie, które powinno zakończyć się w tym roku.
Czym jest TEN-T
Transeuropejska sieć transportowa TEN-T jest instrumentem służącym koordynacji oraz zapewnieniu spójności i komplementarności inwestycji infrastrukturalnych. W skład transeuropejskiej sieci transportowej TEN-T wchodzą szlaki drogowe, kolejowe, lotnicze, morskie oraz rzeczne stanowiące najważniejsze połączenia z punktu widzenia rozwoju Unii Europejskiej, a także punktowe elementy infrastruktury w postaci portów morskich, lotniczych, śródlądowych i terminali drogowo-kolejowych. Ponadto jej integralnym składnikiem są inteligentne systemy transportowe, których wdrażanie przyczynia się do poprawy przepustowości sieci, bezpieczeństwa ruchu i zmniejszenia zanieczyszczenia środowiska przez transport. Celem rozwijania sieci TEN-T jest zapewnienie spójności terytorialnej UE i usprawnienie swobodnego przepływu osób oraz towarów. Efektywnie funkcjonujący w ramach Unii system transportowy ma przyczyniać się do poprawy działania jednolitego rynku wewnętrznego, stymulować wzrost gospodarczy regionu, a także podnosić konkurencyjność poszczególnych państw członkowskich i całej UE w skali globalnej. Celem polityki Unii Europejskiej w kontekście rozwoju sieci TEN-T jest stworzenie spójnej i interoperacyjnej, multimodalnej sieci transportowej o ujednoliconych, wysokich parametrach technicznych w ramach całej UE.