Fot. GDDKiA
Droga ekspresowa S7 stanowi kluczowe połączenie między północą a południem Polski, które w swoim docelowym kształcie poprowadzi kierowców od Morza Bałtyckiego, przez Warszawę, aż do Tatr. GDDKiA przedstawiła wyniki Studium korytarzowego (SK) dla odcinka S7 od Krakowa do Myślenic.
Zaprezentowane korytarze mają ok. 3-5 km szerokości, a konkretny przebieg wariantu drogi poznamy dopiero po opracowaniu Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego (STEŚ) i uzyskaniu decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.
- Droga krajowa nr 7 między Krakowem a Myślenicami jest coraz bardziej zatłoczona. W ciągu ostatnich lat ruch na niej wzrósł o 20-25%, spodziewamy się dalszych wzrostów. Dlatego zasadne jest prowadzenie prac przygotowawczych dla budowy nowej drogi ekspresowej na południe od Krakowa. Te prace się toczą od 2020 r. i dzisiaj widzimy pierwsze ich efekty. To bardzo wstępny etap koncepcyjny, ale pokazuje, że idziemy w dobrą stronę w tej sprawie - powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
Droga w planach od lat
Po raz pierwszy budowę drogi ekspresowej na odcinku Kraków - Zakopane wskazano w dokumentach rządowych już w 1963 r. Od 1996 r. analizowany odcinek Kraków - Myślenice widnieje w dokumentach jako część ciągu drogi ekspresowej S7. Relację tej drogi określa też obecnie obowiązujące rozporządzenie Rady Ministrów w sprawie sieci autostrad i dróg ekspresowych.
S7 receptą na zakorkowaną Zakopiankę
Aktualnie główną trasą między Krakowem a Myślenicami jest droga krajowa nr 7 (tzw. Zakopianka). To dwujezdniowa droga klasy GP (główna ruchu przyspieszonego), na której występują łuki o nienormatywnych promieniach, kolizyjne skrzyżowania, przejścia dla pieszych oraz pojedyncze zjazdy. Obsługuje ona zarówno ruch tranzytowy, jak i lokalny.
Natężenie ruchu na krajowej „siódemce” jest duże i okresowo, zwłaszcza w sezonie wakacyjnym czy ferii zimowych, jest już ona niedrożna. Co więcej, prognozy wskazują, że ruch na tej drodze będzie sukcesywnie wzrastać. Stąd wynika potrzeba budowy drogi szybkiego ruchu, która będzie w stanie zapewnić komfortowe warunki podróżowania i będzie dostosowana do prognozowanego natężenia ruchu pojazdów.
Trudny obszar analiz
W celu wyznaczenia tras, łączących autostradę A4 na południe od Krakowa z drogą ekspresową S7 za Myślenicami, GDDKiA poddała analizie obszar w województwie małopolskim obejmujący blisko 3 tys. km². Opracowanie objęło swoim zakresem siedem powiatów i aż 34 gminy. Analizowany obszar charakteryzuje się pagórkowatym ukształtowaniem terenu, mocno zróżnicowanym wysokościowo. Istnieją tu również specyficzne uwarunkowania geologiczne, które odpowiadają za występujące bardzo licznie osuwiska (lub obszary podatne na osuwiska). Charakterystyczna dla tego obszaru jest też rozproszona zabudowa.
W analizach uwzględniono planowaną drogę ekspresową S52 Bielsko Biała - Głogoczów (Beskidzka Droga Integracyjna - BDI). Przyjęto założenie, że to jedno z najważniejszych powiązań komunikacyjnych regionu zostanie dołączone do planowanej S7. W zależności od danego korytarza, konieczne może być wydłużenie BDI.
Sześć korytarzy
Spośród wstępnych propozycji tras, do dalszych analiz w głównej części SK wytypowano sześć korytarzy. Dla wszystkich rozpatrywanych rozwiązań założono przekrój dwujezdniowy po trzy pasy ruchu w każdym kierunku. W toku realizacji STEŚ będą prowadzone kolejne analizy, które pozwolą wskazać optymalny i dokładny przebieg przyszłej inwestycji.
Każdy z analizowanych korytarzy ma swój początek na autostradzie A4 na odcinku od węzła Kraków Łagiewniki do węzła Kraków Bieżanów. Przyjęto natomiast jeden koniec dla wszystkich korytarzy, tj. w miejscu istniejącego odcinka drogi ekspresowej S7 za Myślenicami.
Korytarz 1 - czerwony
Długość: 23,62 km
Gminy objęte inwestycją: Kraków, Mogilany, Świątniki Górne, Myślenice
Początek korytarza na autostradzie A4 w rejonie węzła Kraków Łagiewniki
Szacowana liczba węzłów: 5
Szacowana liczba tuneli: 3
Szacowany koszt całkowity inwestycji: 4,67 mld zł
Korytarz 2 - niebieski
Długość: 24,56 km
Gminy objęte inwestycją: Kraków, Wieliczka, Świątniki Górne, Siepraw, Mogilany, Myślenice
Początek korytarza na autostradzie A4 w rejonie węzła Kraków Wieliczka
Szacowana liczba węzłów: 5
Szacowana liczba tuneli: 5
Szacowany koszt całkowity inwestycji: 6,01 mld zł
Korytarz 3 - różowy
Długość: 24,31 km
Gminy objęte inwestycją: Kraków, Wieliczka, Świątniki Górne, Siepraw, Myślenice
Początek korytarza na autostradzie A4 w rejonie węzła Kraków Wieliczka
Szacowana liczba węzłów: 5
Szacowana liczba tuneli: 5
Szacowany koszt całkowity inwestycji: 6,5 mld zł
Korytarz 4 - pomarańczowy
Długość: 26,18 km
Gminy objęte inwestycją: Kraków, Wieliczka, Siepraw, Myślenice
Początek korytarza na autostradzie A4 w rejonie nowego węzła Kraków Tuchowska
Szacowana liczba węzłów: 5
Szacowana liczba tuneli: 5
Szacowany koszt całkowity inwestycji: 6,25 mld zł
Korytarz 5 - fioletowy
Długość: 28,71 km
Gminy objęte inwestycją: Kraków, Wieliczka, Świątniki Górne, Mogilany, Myślenice
Początek korytarza na autostradzie A4 w rejonie nowego węzła Kraków Tuchowska
Szacowana liczba węzłów: 5
Szacowana liczba tuneli: 5
Szacowany koszt całkowity inwestycji: 5,9 mld zł
Korytarz 6 - brązowy
Długość: 29,13 km
Gminy objęte inwestycją: Kraków, Wieliczka, Dobczyce, Siepraw, Myślenice
Początek korytarza na autostradzie A4 w rejonie węzła Kraków Bieżanów
Szacowana liczba węzłów: 4
Szacowana liczba tuneli: 4
Szacowany koszt całkowity inwestycji: 6,07 mld zł
Kolejnym krokiem w procesie realizacji inwestycji będzie uszczegółowienie rozwiązań w postaci STEŚ. Studium wskaże m.in. precyzyjną lokalizację nieruchomości objętych inwestycją i jej oddziaływaniem. Jeśli GDDKiA uzyska na ten cel niezbędne finansowanie, przetarg na wykonanie dokumentacji chciałaby ogłosić jeszcze w tym roku.