Fot. GDDKiA
Najbardziej spektakularnym elementem na budowie drogi ekspresowej S3 pomiędzy Bolkowem a Kamienną Górą jest wykonanie dwóch tuneli drogowych. Drążenie dłuższego z nich (2,3 km) właśnie dobiegło końca.
Budowa odcinka drogi ekspresowej S3 Bolków - Lubawka (granica państwa) podzielona została na dwa odrębne zadania: Bolków - Kamienna Góra Północ oraz Kamienna Góra Północ - Lubawka (granica państwa). W ramach obu inwestycji powstanie łącznie ponad 31-kilometrowy odcinek trasy S3, który połączy się w przyszłości z czeską autostradą D11.
Na odcinku pomiędzy węzłami Bolków i Kamienna Góra Północ zostanie wybudowana dwujezdniowa droga ekspresowa S3 o długości ok. 16,1 km. Każda jezdnia będzie miała po dwa pasy ruchu i pas awaryjny. Powstają tu dwa dwunawowe tunele drogowe - tunel TS-26 o długości ok. 2.300 m, pomiędzy miejscowościami Sady Górne, Stare i Nowe Bogaczowice, oraz tunel TS-32 o długości ok. 320 m niedaleko miejscowości Gostków. Wykonawcą robót jest konsorcjum firm PORR i PORR Bau.
Na konstrukcję dłuższego tunelu (TS-26) składają się dwie nawy główne dla ruchu pojazdów, osiem przejść ewakuacyjnych poprzecznych i jeden przejazd awaryjny w środku tunelu. Dłuższy tunel wydrążony został metodą górniczą w technologii NATM (ang. New Austrian tunnelling method, pol. Nowa austriacka metoda). Podstawową zasadą tej metody jest drążenie przy wykorzystaniu możliwie w jak największym stopniu efektu samonośności górotworu, będącego podstawowym elementem obudowy wstępnej.
Krótszy tunel (TS-32) realizowany jest w technologii Cut&Cover, czyli w tzw. otwartym wykopie. Oznacza to, że w pierwszym etapie robót wykonywany został głęboki wykop, a następnie wykonywana jest żelbetowa konstrukcja.
Planowany termin udostępnienia trasy kierowcom to I połowa 2024 r.
Odcinek drogi ekspresowej S3 pomiędzy węzłem Kamienna Góra Północ a granicą państwa w Lubawce będzie drogą dwujezdniową o długości ok. 15,3 km, wyposażoną w dwa pasy ruchu w każdą stronę wraz z pasem awaryjnym. Wykonawcą tego odcinka jest konsorcjum firm Mosty Łódź (lider) i ONDE (partner). Planowany termin zakończenia robót budowlanych to II połowa 2022 r.
Fot. GDDKiA