Dania właśnie ogłosiła trzymiesięczny okres przejściowy w stosowaniu środków Pakietu Mobilności przegłosowanego przez Brukselę zeszłego lata. Powód: „wiele niejasności”. Nie będzie sankcjonować naruszeń nowych przepisów do końca kwietnia. Będą one podlegać karze grzywny w Danii dopiero od 1 maja 2022 r.
Lepsze warunki pracy dla kierowców
Przypomnijmy, że nowe przepisy mają pomóc zapewnić lepsze warunki wypoczynku dla kierowców i pozwolić im spędzać więcej czasu w domu. Firmy muszą tak zorganizować swoje rozkłady, aby kierowcy międzynarodowych przewozów towarowych mogli wracać do domu w regularnych odstępach czasu (co trzy lub cztery tygodnie w zależności od harmonogramu pracy).
Obowiązkowego okresu odpoczynku na koniec tygodnia, zwanego regularnym odpoczynkiem tygodniowym, nie można wykorzystać w kabinie ciężarówki. Jeśli ten odpoczynek następuje poza domem, firma musi pokryć koszty zakwaterowania.
Nowe przepisy dotyczące delegowania kierowców mają zaś zapewnić sprawiedliwe wynagrodzenie kierowcom.
Uczciwa konkurencja i walka z nielegalnymi praktykami
Tachografy pojazdów są teraz wykorzystywane do rejestracji przekroczeń granic w celu zwalczania oszustw. Limit kabotażu przewiduje trzy operacje w siedem dni. Aby uniknąć systematycznego kabotażu, następuje czterodniowy okres karencji, zanim więcej przewozów kabotażowych będzie można wykonać w tym samym kraju tym samym pojazdem.
Aby zwalczać proceder firm tzw. skrzynek pocztowych, przedsiębiorstwa transportu drogowego powinny prowadzić działalność w państwie członkowskim, w którym są zarejestrowane. Nowe przepisy zobowiązują również ciężarówki do powrotu do centrum operacyjnego firmy co osiem tygodni.