
47 procent z 5.388 kierowców ciężarówek ankietowanych przez firmę Core For Tech z Lille (Francja) odpowiedziało twierdząco na pytanie: „Czy kiedykolwiek byłeś zaskoczony zmęczeniem podczas jazdy?”.
Core For Tech ma dobry powód, aby zadać to pytanie: oferuje aplikację, używaną już przez niektórych kierowców, która ma na celu zapobieganie zaśnięciu za kierownicą.
Core oparł swój system na wykrywaniu senności na długo zanim zauważy ją kierowca (mruganie powiekami, sztywność karku itp.) i zanim będzie za późno. W oparciu o zmienność tętna urządzenie kontroluje dane fizjologiczne kierowcy w czasie rzeczywistym.
Kierowca nosi na nadgarstku zegarek (dowolnej marki) połączony z aplikacją mobilną. To ona, mierząc zmienność uderzeń serca, przekształca wyniki we wskaźniki zmęczenia. System dla jednej osoby kosztuje 10 euro miesięcznie. W razie potrzeby firma Core może również wypożyczyć zegarki.
W przypadku wykrycia zagrożenia sygnał dźwiękowy ostrzega kierowcę na 15 do 20 minut przed pojawieniem się zmęczenia.
Pierwsze prawdziwe oznaki zmęczenia są właściwie zawsze niezauważalne dla kierowcy. Są one widoczne tylko poprzez bicie serca i pojawiają się na 15 do 20 minut zanim kierowca dostrzeże znaki. Kiedy czuje sztywność karku, mruga, ziewa, jest już za późno.
Dane zbierane w czasie rzeczywistym umożliwiają porównywanie wyniku senności z obecnymi i przyszłymi warunkami jazdy, takimi jak stan ruchu, rodzaj drogi, pogoda i pora dnia. Dzięki takiemu wyznaczaniu dokładnego momentu, w którym pojawi się ryzyko zaśnięcia, system monitoruje bezpieczeństwo kierowcy, zmuszając go do zatrzymania się we właściwym czasie.
Niedawne badania amerykańskie wskazują, że kierowca, który zasiada za kierownicą po ponad 18 godzinach bez snu (a więc ma za sobą tylko 6 godzin snu) jest w takim samym stanie, jak gdyby miał we krwi poziom alkoholu 0,8 g/l.
Core przypomina, że od 2024 r. Komisja Europejska będzie wymagać, aby wszystkie nowe pojazdy były wyposażone w systemy przeciw senności.