Fot. Jelcz Sp. z o.o.
Na wyposażenie Wojska Polskiego trafiły pierwsze zestawy do transportu czołgów i ciężkiego sprzętu, zbudowane na bazie ciągników opancerzonych JELCZ.
Jak informuje JELCZ Sp. z o.o., zakończono odbiory pierwszej partii ciągników C882.62, realizowanej w ramach kontraktu na dostawy zestawów do transportu czołgów i ciężkiego sprzętu gąsienicowego o kryptonimie JAK. Pierwszy etap obejmuje przekazanie siedmiu ciągników: czterech w zestawach z naczepą produkcji spółki Demarko S.A. oraz trzech bez naczep. Dostawa tych specjalistycznych pojazdów to kolejne wzmocnienie potencjału Sił Zbrojnych RP przez krajowy przemysł.
Ciągniki o wysokiej mobilności
Ciągnik marki JELCZ typ C882.62 to pierwszy przygotowany na potrzeby Sił Zbrojnych RP pojazd w zestawie z naczepą niskopodwoziową do transportu czołgów i ciężkiego sprzętu gąsienicowego o łącznej masie nawet do 70 ton – w tym czołgów podstawowych Abrams oraz stanowiących wyposażenie SZ RP maszyn rodziny Leopard 2. To także pierwszy ciągnik o tak wysokiej mobilności, zaprojektowany z myślą o pokonywaniu przeszkód terenowych. Są to pojazdy czteroosiowe, w układzie napędowym 8×8, wyposażone w opancerzoną kabinę czteromiejscową, zapewniającą załodze ochronę balistyczną i przeciwminową, zgodną z normą STANAG 4569.. Pojazd jest przygotowany do pracy w temperaturze od -30º C do + 50º C i został przystosowany do jazdy zarówno po twardej powierzchni jak i w warunkach terenowych.
– Zasadniczym atutem naszego pojazdu jest jego podwyższona mobilność, co powoduje, że sprawdzi się on w każdych warunkach terenowych – mówi Wioletta Krawczyk-Namyślak p.o. prezes zarządu JELCZ Sp. z o.o. –Przeprowadzone w renomowanych instytucjach badawczych analizy potwierdzają jego zdolność do pokonania przeszkody wodnej o głębokości do 1 metra, pochylenia wzdłużnego terenu do 35 % i pochylenia poprzecznego do 15 %. Pojazd został także wyposażony w specjalistyczne urządzenia, które mają na celu zwiększenie efektywności jego pracy. Ciągnik posiada niezależne ogrzewanie wodne ułatwiające rozruch silnika w niskich temperaturach nawet do -30º C oraz niezależne ogrzewanie powietrza. Dla funkcjonalności pojazdu kluczowe znaczenie ma także umieszczenie na nim dwóch wyciągarek hydraulicznych o sile uciągu 25 ton.
Fot. Jelcz Sp. z o.o.
Szersze zastosowanie w Siłach Zbrojnych RP?
– Ciągnik przygotowany na potrzeby programu JAK z uwagi na wysoką mobilność w terenie oraz nośność zastosowanych elementów zawieszenia i układu jezdnego może w przyszłości stać się idealną bazą dla ciężkiego kołowego wozu zabezpieczenia technicznego służącego do ewakuacji pojazdów uszkodzonych oraz unieruchomionych w terenie – dodaje Paweł Marciczkiewicz, główny konstruktor JELCZ Sp. z o.o. – Nasi pracownicy poświecili wiele godzin pracy, aby stworzyć projekt pojazdu, który może w niedalekiej przyszłości znaleźć szersze zastosowanie w Siłach Zbrojnych RP.
Ciągniki zostały także wyposażone w trzy rozwiązania technologiczne, kluczowe z punktu widzenia ich sprawności w działaniu, tj.: SASOT (system automatycznego sterowania kontrolą zdatności, prognozowania uszkodzeń i wydawanie poleceń załodze w zakresie obsługi technicznej), CPK (układ centralnego pompowania kół) oraz Automatic Drive- Train Managment (system automatycznego sterowania blokadami układu napędowego).
Kontrakt o wartości 126,5 mln zł zawarty w maju 2019 r. w Warszawie z Inspektoratem Uzbrojenia zakłada dostawę łącznie 23 zestawów do transportu czołgów i ciężkiego sprzętu gąsienicowego kryptonim JAK, składających się z ciągnika C882.62 marki JELCZ i naczepy produkowanej przez Spółkę Demarko S.A. oraz trzech ciągników (bez naczep).
Fot. Jelcz Sp. z o.o.