Fot. ZM
Firmy transportowe wykonujące międzynarodowe przewozy drogowe typu kabotaż i cross-trade zobligowane są do składania deklaracji delegowania do państw Unii Europejskiej. Przedsiębiorcy wyposażają kierowców w kopię zgłoszeń w formie papierowej lub elektronicznej (generuje to dziesiątki wydrukowanych stron papieru). Od 29 maja 2022 r. obowiązuje nowy przepis dotyczący przechowywania ewidencji czasu pracy przez pracodawcę przez 10 lat po zakończeniu objętego nią okresu (do dnia wejścia w życie zmiany okres ten wynosił trzy lata). Ewidencję będzie można prowadzić w postaci papierowej lub elektronicznej. Będzie ona udostępniana kierowcy na jego wniosek. Wskazane zmiany zawarte zostały w ustawie o czasie pracy kierowców, które wpływają na planowanie i dokumentowanie czasu pracy pracowników zatrudnionych na stanowiskach kierowców. Pracodawca ma prowadzić dla każdego kierowcy ewidencję czasu pracy do celów prawidłowego ustalenia jego wynagrodzenia i innych świadczeń związanych z pracą. Ustawa nowelizująca nie zawiera przy tym przepisów przejściowych dotyczących okresu przechowywania zakończonych już ewidencji czasu pracy. Do nich również stosuje się nowy 10-letni okres, o ile do dnia 29.05.2022 r. nie upłynął dotychczasowy 3-letni okres przechowywania. Okres 10-letni powinien być przy tym liczony nie od dnia wejścia w życie nowej treści art. 25 ucpk, lecz od zakończenia okresu objętego ewidencją. Zmiany dotyczą wszystkich kierowców będących pracownikami, niezależnie od obszaru, po którym się przemieszczają w ramach przewozów drogowych oraz od rodzaju prowadzonych pojazdów.
Autorzy:
Adam Piecyk, Marcin Łuczak, właściciele firmy rozliczającej czas pracy kierowców TachoTeam Kompleksowa Obsługa Firm Transportowych