Na wakacje, podczas których nie musisz martwić się o hotel, można wybrać się kamperem, ale to kosztowna forma spędzania wolnego czasu. Tańsze jest podróżowanie z przyczepa kempingową. Czego potrzebujesz, by w taki mobilny sposób spędzać czas jak wygląda taka jazda – radzi porównywarka ubezpieczeń mubi.pl: co jest wymagane do jazdy z przyczepą, jak przygotować się do takiej jazdy, jak załadować przyczepę, na co trzeba uważać podczas jazdy.
Wymagania i uprawnienia
Zanim zdecydujesz się na zakup lub wynajęcie przyczepy kempingowej, powinieneś poznać obowiązujące w tej kwestii przepisy. Brak wiedzy lub błędna interpretacja prowadzą do nieporozumień, niekiedy zniechęcając kierowcę przed podjęciem dalszych kroków. Tymczasem może się okazać, że do prowadzenia przyczepy wcale nie będziesz potrzebował niczego specjalnego. Aby to sprawdzić, w pierwszej kolejności przyda Ci się… kalkulator. Musisz wykonać kilka obliczeń w oparciu o dane, które znajdziesz w dowodach rejestracyjnych swojego samochodu i przyczepy. Wszystko dlatego, że kluczową sprawą w przypadku możliwości doczepienia przyczepy kempingowej do auta jest masa obydwu pojazdów. Ekspert Mubi radzi: Mimo że przyczepa kempingowa nie ma silnika, to w świetle przepisów jest pojazdem. Niesie to ze sobą konieczność zarejestrowania jej w wydziale komunikacji w taki sam sposób jak samochodu, a także wykupienia na nią ubezpieczenia OC. Z pewnością ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej na przyczepę kempingową będzie tańsze, niż to na auto. Co ważne, polisy OC na samochód i przyczepę mogą być wykupione u różnych ubezpieczycieli.
Przyczepa a prawo jazdy kategorii B
Zacznijmy od bardziej powszechnego przypadku, czyli kierowców posiadających prawo jazdy kategorii B. Zgodnie z przepisami pozwala ono na jazdę z przyczepą w kilku przypadkach: - gdy chodzi o tzw. przyczepę lekką, czyli taką, której dopuszczalna masa całkowita (dmc) nie przekracza 750 kg; - gdy przyczepa ma większą wagę, a łączne dmc zespołu pojazdów nie przekracza 3.500 kg; - gdy przyczepa ma większą wagę, a łączne dmc zestawu pojazdów nie przekracza 4250 kg. A teraz zajrzyjmy w szczegóły. Pierwsza sytuacja jest standardowa i dotyczy kierowców wszystkich samochodów, których masa nie przekracza 3,5 t. Łatwo więc obliczyć, że łącznie z lekką przyczepą dmc prowadzonego przez nich zestawu pojazdów może wynieść maksymalnie 4.250 kg. W drugim przypadku chodzi z kolei o to, by przy przyczepie innej niż lekka łączne dmc zespołu pojazdów nie przekroczyło 3,5 t (dmc przyczepy musi być w tej sytuacji odpowiednio mniejsze niż dmc samochodu, o czym jest mowa niżej). Ostatni punkt dotyczy sytuacji, w której dopuszczalne jest holowanie cięższej przyczepy, ale w prawie jazdy potrzebny jest tzw. kod 96. Aby go uzyskać, nie trzeba uczestniczyć w kursie, wystarczy zdanie egzaminu praktycznego. Takie uprawnienie podnosi dmc całego zestawu do 4.250 kg, sprawiając jednocześnie, że nie ma znaczenia dmc przyczepy (o ile jest odpowiednio mniejsze od dmc samochodu). Znając przepisy i sprawdzając masy pojazdów w ich dowodach rejestracyjnych, zdołasz obliczyć, jaki zestaw dasz radę stworzyć z Twojego samochodu i przyczepy. Musisz jednak pamiętać, że ustawodawca wprowadził jeszcze jedno obostrzenie, mówiące że stosunek dmc samochodu do dmc przyczepy musi wynosić 1,33:1. Innymi słowy: samochód musi być o 1/3 cięższy niż przyczepa. Wszystko oczywiście po to, by kierowcy małych i lekkich samochodów nie doczepiali do nich znacznie cięższych przyczep, co mogłoby prowadzić do niebezpiecznych sytuacji na drodze. Reguła jest więc rozsądna, ale nieco komplikuje sprawę w kwestii obliczeń. Nie wystarczy tylko dodać do siebie dmc samochodu i dmc przyczepy. Aby mieć pewność, że jazda konkretnym zestawem jest dopuszczalna, musisz podzielić dmc Twojego auta przez 1,33. Wynik będzie stanowił maksymalną dmc, jaką może mieć ciągnięta przez to auto przyczepa.
Przykład.
Dopuszczalna masa całkowita samochodu wynosi 2.200 kg. Można nim holować przyczepę o masie całkowitej nieprzekraczającej 1.654 kg (2200 kg : 1,33). O ile łączna masa zespołu pojazdów nie przekroczy 3,5 t, kierowcy wystarczy prawo jazdy kategorii B. Jeśli dmc przyczepy przekroczy 1.300 kg (3500 kg – 2200 kg), ale będzie mniejsze od 1.654 kg, kierowca będzie potrzebował prawa jazdy kategorii B z kodem 96. Jazda z cięższą przyczepą jest w przypadku tego samochodu niemożliwa.
Dla cięższych przyczep – kategoria B+E
A co w przypadku znacznie cięższych pojazdów? Wówczas kierowca potrzebuje już innego rodzaju uprawnienia, czyli prawa jazdy B+E, do którego zdobycia potrzebne jest ukończenie kursu. Jego posiadacz może prowadzić zestaw pojazdów złożony z samochodu o masie całkowitej do 3,5 t oraz przyczepy o masie całkowitej do 3,5 t.
Co sprawdzić przed jazdą?
Jeśli Twój samochód i przyczepa spełniają określone wymogi, a Ty posiadasz właściwe uprawnienia do kierowania nimi, możesz zacząć szykować się do drogi. W tym celu sprawdź najpierw, czy wymiary zestawu pojazdów mieszczą się w przepisowych limitach. Wynoszą one: szerokość – 2,55 m; wysokość – 4 m; łączna długość samochodu i przyczepy – 18,75 m. Ponadto przed wyjazdem należy koniecznie: sprawdzić ciśnienie w oponach przyczepy, skontrolować działanie świateł (długo nieużywane złącze elektryczne lubi przestać działać), a w razie gdy przyczepa jest szersza od samochodu, zamontować dodatkowe lusterka na wysięgnikach. Warto też sprawdzić, czy nacisk zaczepu holowniczego na hak mieści się w przedziale przewidzianym dla danej konstrukcji. Dane można odczytać z tabliczki znamionowej haka (zwykle ok. 70-80 kg), a do sprawdzenia nacisku wystarczy np. stołek i zwykła waga łazienkowa.
Załadunek, czyli kluczowa sprawa
Istotną sprawą jest odpowiednie rozmieszczenie bagażu w przyczepie. Zbyt duże przeciążenie tyłu może spowodować, że ta wypnie się z haka, z kolei za duży nacisk na przód naraża na przeciążenie dyszla i problemy podczas prowadzenia auta. Swobodnie przemieszczający się ładunek może z kolei doprowadzić do wężykowania, czyli utraty stabilnego toru jazdy przez przyczepę. Ciężar w przyczepie powinien być zatem rozłożony równomiernie po obu stronach osi, a środek ciężkości znaleźć się tuż przy niej. Cięższe bagaże należy załadować jak najniżej – najlepiej w schowkach podłogowych, jeśli jest taka możliwość. Na półkach pod sufitem mogą zaś znaleźć się tylko lekkie przedmioty. Pamiętaj również o zamknięciu drzwi, okien i daszków. UWAGA! Podczas jazdy w przyczepie absolutnie nie może znajdować się żadna osoba!
Jazda z przyczepą to nie taka prosta sprawa
Jazda samochodem z przyczepą w znacznym stopniu różni się od prowadzenia zwykłego auta osobowego, wymagając większego skupienia i umiejętności oraz bezlitośnie obnażając uchybienia tych kierowców, którym zabrakło wiedzy lub wyobraźni.
Przykład.
We wrześniu 2020 roku doszło do wypadku, w którym zginął 35-letni kierowca samochodu ciągnącego przyczepę kempingową. Żona mężczyzny również ucierpiała w wypadku i z powodu ciężkiego stanu, w którym się znalazła, musiała zostać przetransportowana śmigłowcem do pobliskiego szpitala. Ich pojazd z nieznanych przyczyn zjechał na pobocze i uderzył w drzewo. Ten i podobne przykłady wypadków z udziałem samochodów wyposażonych w przyczepy kempingowe powinny być przestrogą dla kierowców, którym wydaje się, że jazda zespołem pojazdów bez wcześniejszego przygotowania to bułka z masłem, więc mogą pozwolić sobie na nieostrożność i nadmierną prędkość.
Prędkość
Pierwsze, o czym trzeba pamiętać, to ograniczenia prędkości, które dla samochodów z przyczepami są takie same, jak dla pojazdów ciężarowych. W terenie niezabudowanym można jechać maksymalnie:
- na autostradzie
- 80 km/h,
- na drodze ekspresowej
- 80 km/h,
- na drodze zwykłej
- 70 km/h.
W obszarze zabudowanym ograniczenie wynosi 50 km/h przez całą dobę, a w strefie zamieszkania 20 km/h. W przypadku samochodów z przyczepą w obszarze zabudowanym nie mają zastosowania znaki podnoszące dozwoloną prędkość powyżej 60 km/h.
Prowadzenie samochodu
Do płynnego ruszania autem obciążonym przyczepą potrzebne są wyższe obroty silnika. Samochód wolniej nabiera prędkości, trzeba więc w bardziej zdecydowany sposób operować pedałem gazu. W takich warunkach lepiej niż manualna skrzynia biegów sprawdzi się automat. Pamiętaj, że każdy manewr samochodem z przyczepą jest trudniejszy, więc trzeba wykonywać go wolniej, biorąc pod uwagę długość i szerokość zestawu pojazdów. Dotyczy to w szczególności zakrętów, które powinny być pokonywane łagodnie i po dużym łuku. Przez nieuwagę łatwo zahaczyć o krawężnik lub stojący przy jezdni pojazd. Stabilność przyczepy można wytracić również podczas gwałtownego hamowania lub przyspieszania. UWAGA! Droga hamowania samochodu z przyczepą wydłuża się nawet o 70%! Ponadto powinieneś spodziewać się większego zużycia paliwa (w związku z tym do ciągnięcia przyczepy lepiej nada się samochód z dieslem) oraz uważać na bardzo niebezpieczne dla stabilności przyczepy podmuchy bocznego wiatru i koleiny.
Wyprzedzanie
Wielu kierowców nie zdaje sobie sprawy, jak bardzo w przypadku samochodu z przyczepą wydłużają się droga i czas potrzebne na wykonanie manewru wyprzedzania. Dodatkowo obciążone auto przyspiesza znacznie wolniej, a ze względu na długość całego zestawu ma do pokonania większą odległość. Dlatego też wyprzedzanie samochodem z przyczepą powinno odbywać się tylko w ostateczności i w sprzyjających temu warunkach – jeśli masz wrażenie, że się wciśniesz, to na pewno tak nie będzie. W trakcie wykonywania manewru przygotuj się na to, że siła przyciągania będzie Cię „niosła” w stronę wyprzedzanego pojazdu, a po zakończeniu manewru przyczepa może otrzymać uderzenie bocznego wiatru, przez który straci stabilność. Gdyby doszło wówczas do wężykowania, lepiej nie hamować, lecz delikatnie dodać gazu, pozwalając przyczepie uspokoić tor jazdy.
Opłaty
Nie można zapomnieć, że prowadzący najcięższych zestawów samochodu z przyczepą, czyli takich, których dmc przekracza 3,5 t, nie mogą korzystać z manualnego systemu poboru opłat na drogach płatnych. Dla takich pojazdów obowiązkowe jest korzystanie z elektronicznego systemu poboru opłat. Ich właściciele są więc zobowiązani do rejestracji w systemie. (z)
Źródło: Mubi.pl