Celem projektu ANITA jest opracowanie i wykorzystanie autonomicznych ciężarówek do realizacji procesów związanych z przeładunkiem kontenerów ze środków transportu drogowego na środki transportu kolejowego
Fot. MAN
Spółka MAN Truck & Bus, Deutsche Bahn, uczelnia Fresenius University of Applied Sciences oraz spółka Götting KG przedstawiają swoje dotychczasowe osiągnięcia w realizacji wspólnego projektu ANITA - dotyczącego autonomicznych pojazdów dla terminali kontenerowych.
Wykorzystując pierwszą publiczną jazdę autonomicznej ciężarówki na torze testowym MAN w Monachium, partnerzy projektu poinformowali o swoich dotychczasowych osiągnięciach i zapowiedzieli wzmożone testy praktyczne oraz jazdy próbne, które odbędą się na terenie terminalu kontenerowego DB Intermodal Services i terminalu DUSS (Deutsche Umschlaggesellschaft Schiene-Straße mbH) w Ulm Dornstadt.
Przeładunek kontenerów z samochodów na kolej
Celem projektu ANITA (Autonomous Innovation in Terminal Operations) jest opracowanie i wykorzystanie autonomicznych ciężarówek do realizacji procesów związanych z przeładunkiem kontenerów ze środków transportu drogowego na środki transportu kolejowego, co poprawi ich wydajność i elastyczność oraz ułatwi planowanie ich użycia. Umożliwi to w przyszłości transport większej ilości towarów w przyjaznym dla środowiska transporcie kombinowanym. W tym celu w kolejnych miesiącach spółka MAN będzie pracować nad „wyostrzaniem elektronicznych zmysłów” autonomicznej ciężarówki w rzeczywistym środowisku jej pracy, aby umożliwić jej skuteczne rozpoznawanie otoczenia, reagowanie i planowanie toru jazdy, jak w przypadku prawdziwego kierowcy.
– Podstawowa technologia automatyzacji dla projektu ANITA jest już gotowa. Aby dopracować jej działanie, przejdziemy teraz do bezpośrednich testów praktycznych, które umożliwią nam dalszy rozwój systemu pod kątem niezawodności operacyjnej i wartości dodanej dla przyszłych użytkowników – powiedział podczas premierowej jazdy dr Frederik Zohm, członek zarządu ds. badań i rozwoju w MAN Truck & Bus. – Podejście to realizujemy z konsekwencją, która do końca bieżącego dziesięciolecia pozwoli nam wprowadzić do oferty seryjne, autonomiczne ciężarówki, przeznaczone do eksploatacji na terenie terminali. W tym procesie niezbędny jest udział zaangażowanych partnerów, takich jak: Deutsche Bahn, Götting KG i Hochschule Fresenius University of Applied Sciences.
Rok jazd testowych
Partnerzy planują cały rok jazd testowych, które pozwolą możliwie jak najczęściej weryfikować możliwości prototypu autonomicznej ciężarówki z rzeczywistymi warunkami i realizować proces stopniowego rozwoju i optymalizacji. Podczas jazd w ciężarówce zawsze będzie znajdował się kierowca nadzorujący bezpieczeństwo testu, który w razie potrzeby będzie mógł podjąć interwencję. Intensywne jazdy testowe przyniosą korzyści nie tylko dalszemu rozwojowi autonomicznych ciężarówek, ale także pozwolą przygotować terminale do integracji z tą nową technologią.
– Połączony transport kolejowy i drogowy to przyjazne dla środowiska rozwiązanie problemów logistyki w przyszłości. Naszym celem jest współpraca nad rozwojem transportu intermodalnego. Cyfryzacja i automatyzacja pomagają nam tworzyć interfejsy dla pociągów towarowych oraz upraszczają i przyspieszają realizację procesów w terminalach – powiedziała dr Sigrid Nikutta, członek zarządu Deutsche Bahn AG odpowiedzialna za transport towarowy i dyrektor generalny DB Cargo AG.
Ciężarówka komunikuje się z infrastrukturą terminalu
Aby autonomiczna ciężarówka mogła wykonywać swoje zadania związane z transportem kontenerów, musi mieć możliwość komunikacji z infrastrukturą terminalu DBIS i DUSS. Dlatego w pierwszej fazie projektu naukowcy z Fresenius University of Applied Sciences przeanalizowali istniejące procesy, procedury i zachowania ludzi oraz maszyn na terenie tych terminali i przenieśli je do cyfrowego modelu. Cyfrowy język specyfikacji kontraktów Digital's Contract Specification Language (CSL) opracowany przez Deon Digital pełni rolę uniwersalnego języka umożliwiającego jasną i pełną komunikację wszystkich współpracujących ze sobą systemów. W wyniku tego powstał kompletny system planowania misji, łączący pojazd z systemami informatycznymi terminala DBIS i DUSS.
– Cieszymy się, że nasza dotychczasowa praca będzie mogła być z powodzeniem wykorzystywana w interakcji z ciężarówkami w dalszym ciągu projektu ANITA – podkreślił prof. dr Christian T. Haas z Fresenius University of Applied Sciences. – W zbliżających się jazdach testowych naukowcy planujący misje będą przesyłać rozkazy do automatycznej ciężarówki i obserwować jej zachowanie w procesie transportu kontenerów.
– Podczas praktycznych testów na terenie terminalu każdego dnia dowiemy się czegoś więcej – dodała, Amelie Jacquemart-Purson, kierownik projektu ze strony MAN. – Scalenie danych z kamer, lidaru i radaru oraz ich interpretacja i podjęcie odpowiednich działań wymagać będą wysokich umiejętności inżynierskich.
Ciężarówka musi reagować jak człowiek
W szczególności trzeba będzie wykonać dużo pracy programistycznej: MAN przeanalizuje zachowanie pojazdu podczas jazd próbnych. Wyciągnięte wnioski będą stopniowo wdrażane poprzez kolejne aktualizacje oprogramowania. System autonomiczny musi uwzględniać wszystkie decyzje, które dziś podejmuje człowiek w oparciu o to co widzi i słyszy. Chodzi więc o zastąpienie ludzkich zmysłów i działań.
Realizacja projektu „Autonomous Innovation in Terminal Operations” (ANITA) rozpoczęła się 1 lipca 2020 r. Jego celem jest zautomatyzowanie przeładunku kontenerów z różnych środków transportu i zwiększenie elastyczności i wydajności tych procesów. Projekt został dofinansowany kwotą 5,5 miliona euro w ramach programu „Nowe technologie pojazdów i systemów” niemieckiego Federalnego Ministerstwa Gospodarki i Ochrony Klimatu. Czas realizacji projektu to 39 miesięcy. (z)