Wiadomości z rynku

piątek
22 listopada 2024

Wożenie blisko ziemi

Naczepy niskopodwoziowe zyskują w Polsce podatny grunt
29 czerwca 2022

Naczepa Nooteboom OSD-73-04(S) z hydraulicznym poszerzeniem pokładu, została zaprojektowana do transportu maszyn o masie do około 47 ton

Fot. Nooteboom

Przewóz pojazdów, maszyn budowlanych, rolniczych oraz innych towarów nietypowych, wymaga wyspecjalizowanego taboru. Przewozy tego rodzaju stają się coraz bardziej znaczącym sektorem transportu drogowego. Jak zauważają przedstawiciele marki Schwarzmüller, firmy posiadające w swoim taborze wyłącznie samochody ciężarowe 2-, 3- lub 4-osiowe z zabudową lub ciągniki mogą bez problemu być samodzielne w przewozie maszyn wolnobieżnych i budowlanych, używając przyczep i naczep niskopodwoziowych. Zaawansowane rozwiązania techniczne producentów naczepo niskopodwoziowych często czynią te pojazdy bardzo uniwersalnymi, umożliwiając ich dostosowanie do przewozu różnych ładunków. Z drugiej strony mona zaobserwować specjalizację u różnych producentów, jak choćby naczepy do transportu pojazdów w przypadku marki FGM. Inwestycje drogowe to nie jedyny czynnik napędzający sprzedaż tego typu sprzętu w naszym kraju. Według przedstawicieli firmy Kässbohrer, w Polsce do wzrostu sprzedaży naczep niskopodwoziowych może przyczynić się rozwój farm wiatrowych. Do przewozów dużych elementów wiatraków ten producent oferuje serię naczep K.SLA, która jest jednym z najlepiej sprzedających się produktów tej marki, ze względu na wysoką jakość, solidne podwozie i łatwość prowadzenia za ciągnikiem, co cenią sobie kierowcy.

Praktycznie do wszystkiego

Oferta Schwarzmüller obejmuje: przyczepy z dyszlem, przyczepy z osią centralną oraz naczepy siodłowe w wersjach od 2- do 5-osiowej z różnego rodzaju osiami skrętnymi. Pokład przyczepy/naczepy może być płaski lub z załamaniem, aby obniżyć wysokość załadunkową. Pojazdy niskopodwoziowe tej marki konstruowane są w taki sposób, że można poszerzyć powierzchnię ładunkową do 3 m, co umożliwia również transport maszyn ponadgabarytowych. Mocowania pozwalają zabezpieczyć przewożony ładunek, natomiast zamykane schowki sprawdzą się jako podręczny magazyn na pasy, kliny itp. Istnieje możliwość wyboru, np. standardowe najazdy jednoczęściowe mogą być zastąpione dwuczęściowymi najazdami o długości przekraczającej 4 m, z 10-stopniowym pochyleniem. Rozkładanie i składanie najazdów wspomaga hydrauliczny lub elektro-hydrauliczny silnik zasilany bezpośrednio z hydrauliki pojazdu ciągnącego lub instalacji elektrycznej. Rampa najazdowa standardowo regulowana jest na szerokość manualnie lub automatycznie.
Na pojazdach niskopodwoziowych Schwarzmüller można przewieźć wszystko – zapewniają przedstawiciele firmy. – Ponad 25 różnych opcji wyposażeniowych pozwala nam oferować pojazdy do każdego typu zastosowania. A jeśli okaże się, że wariantów jest za mało, wykonamy pojazd według indywidualnych wytycznych.
Przyczepy niskopodwoziowe z obrotnicą występują w przeróżnych konfiguracjach, w zależności od potrzeb klienta. Platforma płaska lub załamana w celu obniżenia środka ciężkości. Do wyboru są wersje 2-, 3-, 4- i 5-osiowa. Uzupełnieniem są przyczepy centralnoosiowe.
Jednym z wielu zadowolonych użytkowników przyczepy niskopodwoziowej Schwarzmüller jest Krzysztof Mejziński, kierownik ds. administracji i zaopatrzenia - Miasto Poznań, Zakład Robót Drogowych:
– Użytkujemy dwie przyczepy niskopodwoziowe dwuosiowe Schwarzmüller, z których jesteśmy bardzo zadowoleni, nasi operatorzy zwracają uwagę na dobrą zwrotność i bardzo dobre hamulce w przyczepach.

Oferta Schwarzmüller obejmuje przyczepy z dyszlem, przyczepy z osią centralną oraz naczepy siodłowe w wersjach od 2- do 5-osiowej

Fot. Schwarzmüller

Ponad 25 różnych opcji wyposażeniowych pozwala firmie Schwarzmüller oferować pojazdy do każdego typu zastosowania

Fot. Schwarzmüller

Jednym z wielu zadowolonych użytkowników przyczepy niskopodwoziowej Schwarzmüller jest Krzysztof Mejziński (Miasto Poznań, Zakład Robót Drogowych)

Fot. Schwarzmüller

O długiej żywotności

Oferując pełną gamę produktów budowlanych, Kässbohrer proponuje rozsuwane i stałe, hydrauliczne naczepy niskopodwoziowe w sektorach transportu ciężkiego i budownictwa. Jak zapewniają przedstawiciele firmy, dzięki wysokiej jakości, solidnych i najdłużej eksploatowanych pojazdów ta marka jest liderem na polskim rynku. Pojazdy niskopodwoziowe Kässbohrer korzystają z najnowocześniejszej technologii i trafiają do nabywców w ponad 55 krajach.
Do transportu ciężkiego Kässbohrer proponuje serię rozsuwanych niskopodwoziowych naczep K.SLA. Konstrukcja podwozia z możliwością przedłużenia do 6.200 mm, z przyrostami co 500 mm, 3-stopniowym wysuwem bocznym i ponad 40 różnymi rampami przesuwnymi, a także dwoma parami wgłębień na koła, ma zapewniać elastyczność operacyjną. Takie pojazdy osadzane są na 3, 4, 5 lub 6 osiach i wyposażane w zaawansowane zabezpieczenia, w tym do 32 pierścieni mocujących, każdy o nośności 6, 8, 10 lub 13,4 tony. 3- i 4-osiowe są oferowane z oponami 205/65 R17,5 o wysokości załadunku 770 mm.
Seria naczep niskopodwoziowych ze sterowaniem hydraulicznym, K.SLL została zaprojektowana z myślą o wysokich wymaganiach transportu ciężkiego i obejmuje pojazdy z dwoma i trzema osiami, wyposażone w hydrauliczny układ kierowniczy i zawieszenie pneumatyczne. Dzięki specjalnej wysokości platformy, seria K.SLL umożliwia transport ciężkich przedmiotów z ograniczeniem całkowitej wysokości konwoju do 4.000 mm. Odpinana gęsia szyja skraca proces załadunku maszyn budowlanych i zwiększa bezpieczeństwo podczas załadunku. Wyposażony w hydrauliczne osie skrętne, K.SLL zapewnia zwrotność i elastyczność w trudnych warunkach pracy.
Rozsuwany pojazd niskopodłogowy Kässbohrer K.SPA M oferowany z trzema i czterema osiami jest polecany do transportu ciężkich, płaskich i długich ładunków, dzięki przedłużeniu do 6.900 mm, wspieranemu przez sztywną ramę centralną. K.SPA M został zaprojektowany do współpracy z 2-osiowymi i 3-osiowymi ciągnikami o wysokości sprzęgu od 900 mm do 1.250 mm.
W wyposażeniu pojazdów Kässbohrer przewiduje m.in. zabezpieczenia ładunku, takie jak panel przedni z certyfikatem CodeXL, kieszenie na słupki z certyfikatem EUMOS i kute pierścienie mocujące o udźwigu 13,4 tony.
Jak zwracają uwagę przedstawiciele Kässbohrer, firma produkuje najszerszą gamę pojazdów niskopodwoziowych w Europie, budując długoterminowe relacje ze swoimi klientami i interesariuszami i ciągle rozwijając sieć obsługi posprzedażowej.
Największym zainteresowaniem nabywców obecnie cieszą się naczepy serii K.SLS HS3 i rozsuwane K.SOK L.
– Nasz stały K.SLS HS3 z trzema osiami jest jednym z najbardziej poszukiwanych pojazdów w branży – zapewniają przedstawiciele firmy. – Najbardziej preferowany przez firmy zajmujące się budową dróg. Na tę naczepę można z łatwością załadować dwa pojazdy o małym rozstawie osi z hydrauliczną łabędzią szyją i przetransportować je jednocześnie, zwiększając tym samym efektywność operacyjną.
Innym pojazdem, który stał się popularny wraz ze wzrostem potrzeb w zakresie transportu ciężarówek, jest rozsuwana 3-osiowa naczepa K.SOK L. Ten pojazd umożliwia transport różnych samochodów ciężarowych, od 4x2 do 6x4, np. ciężarówek budowlanych, maszyn budowlanych, dzięki rozsuwanemu podwoziu i różnym wariantom pokładów.
Na pytanie o ciekawsze ostatnie transakcje sprzedażowe przedstawiciele Kässbohrer wspominają o firmie Vanost, która zainwestowała w pojazdy K.SOK L i 8 K.SPA X. Kolejny klient ARKO Arkadiusz Alichniewicz zainwestował w pojazdy K.SLL 2 i 4 K.SPA M.
Kässbohrer zapowiada udział w targach IAA Transportation 2022 (20-25 września) w Hanowerze (Niemcy), gdzie podzieli się najnowszymi osiągnięciami.

Seria naczep Kässbohrer ze sterowaniem hydraulicznym, K.SLL obejmuje pojazdy z dwoma (na zdjęciu) i trzema osiami

Fot. Kässbohrer

Naczepy Kässbohrer K.SLL wyposażane są w hydrauliczny układ kierowniczy i zawieszenie pneumatyczne

Fot. Kässbohrer

Trzyosiowa naczepa Kässbohrer K.SOK L stała się popularna wraz ze wzrostem potrzeb w zakresie transportu ciężarówek

Fot. Kässbohrer

Specjaliści od transportu pojazdów

W ofercie PTM Polska są naczepy niskopodwoziowe marki FGM. To włoski producent pojazdów niskopodwoziowych, projektowanych i konstruowanych do przewozu ciężkich ładunków, ze szczególnym uwzględnieniem transportu pojazdów o dużej wysokości i masie.
Specjalizuje się w dopasowanych do potrzeb nabywców rozwiązaniach transportowych dla ładunków od 19 do 60 ton. Jak zapewniają przedstawiciel firmy, surowce i komponenty wykorzystywane w procesie produkcji dostarczane są przez najlepsze marki w branży. Głównymi dostawcami FGM są: ASPOECK, BPW, JOST, KNORR BREMSE, ROR, SAF, SSAB, VIME, TRIDEC, WABCO, WALVOIL. Firma oferuje trzy linie pojazdów o liczbie osi od jednej do pięciu: TT-line – transportery samochodów ciężarowych; SL-line – naczepy niskopodwoziowe; LL-line – pojazdy niskopodwoziowe z dyszlem.
Jak poinformowała Agnieszka Ficińska, specjalista ds. marketingu PTM Polska Sp. z o.o., najczęściej kupowane to FGM19 do transportu ciągników siodłowych, FGM26 do przewozu samochodów ciężarowych oraz FGM 37 do przewozu maszyn budowlanych.
Cały cykl produkcyjny FGM jest prowadzony wewnętrznie, we włoskich zakładach, co przekłada się na wysoką jakość i terminowe ulepszanie produktów. Producent stosuje najnowocześniejszy sprzęt do produkcji naczep, obejmujący maszyny do cięcia laserem i plazmą, giętarki, frezarki CNC, po
roboty spawalnicze.
Albert Borowski, przedstawiciel handlowy PTM Polska zwraca uwagę, badania i rozwój poprzez projekty współdzielone z lokalnymi uczelniami, efektywność, codzienna konfrontacja, bezpośredni kontakt z klientem, to zasady przewodnie leżące u podstaw FGM, marki, której priorytetem jest budowa pojazdów niezawodnych i bezpiecznych, poczynając od FGM 19 do przewozu pojedynczych ciągników siodłowych, po pojazdy o ładowności 63 ton. Do wyboru jest wiele konfiguracji naczep rozciąganych o wysokości załadunku od 310 mm - tzw. tiefbett. Regulowane najazdy pomiędzy osiami a tzw. gęsią szyją pozwalają na załadunek z możliwością wjazdu na górny pokład a następnie opuszczenie do jak najmniejszej wysokości. W ten sposób wykorzystuje się całą powierzchnie naczepy.
Na życzenie klienta można dopasować min. wysokość siodła, zaczynając od 950 mm, rozmieszczenie punktów mocowań oraz przystosować naczepę do przewozu kontenerów morskich. Dużą żywotność pojazdów zapewnia ocynkowanie ogniowe powierzchni ramy.
Przyjrzyjmy się kilku modelom FGM. Wspomniana jednoosiowa naczepa do transportu ciągników - FGM 19, wyróżnia się wysokością załadunku, wynoszącą 200 mm i zoptymalizowaną masą własną. Model jest polecany do transportu zespołów z wysoką kabiną oraz samochodów ciężarowych o długości do 9 m. Ten pojazd produkowany jest z wykorzystaniem stal STRENX 700, ma cynkowane ogniowo podwozie i atestowane punkty mocowania. Platforma hydrauliczna z regulacją wysokości i nachylenia zapewnia łatwy dostęp do części niskopodłogowej, zapewniając większą elastyczność załadunku.
2-osiowa naczepa FGM 26 wyposażana w dwa zestawy ramp hydraulicznych, wgłębienia na koła i hydrauliczną wciągarkę, dostosowuje się do geometrii transportowanych pojazdów, zapewniając optymalizację powierzchni ładunkowej. To transporter dwóch jednostek ciągnących, samochodów ciężarowych i autobusów o długości do 12 m. Pojazd ma cynkowane ogniowo podwozie, a wysokość platformy niskopodwoziowej wynosi 220 mm. Platforma hydrauliczna o regulowanej wysokości i nachyleniu, gwarantuje wszechstronność załadunku.
Teleskopowa
Teleskopowa FGM 26, w wersji z możliwością przedłużenia o 1.700 mm zapewnia wysokość załadunku wynoszącą 140 mm. Jest polecana do transportu dużych i ciężkich pojazdów powyżej 10 m, dzięki powierzchni ładunkowej o długości 11.700 mm.
Teleskopowy model FGM 28 to jedna z najsprawniejszych naczep w tej linii. Główną charakterystyczną cechą tego pojazdu jest modułowy podest załadowczy o regulowanej wysokości i nachyleniu, z możliwością przedłużenia do 3.000 mm. Przeznaczony jest do transportu długich, uszkodzonych pojazdów, niskopodłogowych samochodów ciężarowych, do trzech jednostek ciągnących, przyczep trzyosiowych i wielu innych.
Teleskopowa FGM 32 sprawdza się w transporcie ciężkich pojazdów: autobusów, autobusów modułowych do 18 m, autobusów elektrycznych, do trzech jednostek ciągnących, niskopodłogowych samochodów ciężarowych, zespołów samochód ciężarowy + naczepa.
Z kolei teleskopowa FGM 35 została zaprojektowana, aby sprostać aktualnemu ograniczeniu wysokości w ruchu drogowym przy zachowaniu łatwości załadunku. Jest polecana do transportu szczególnie długich i wysokich pojazdów ciężkich. Model zapewnia sterowność dzięki hydraulicznemu układowi kierowniczemu, Tridec Tritronic i niezależnej platformie hydraulicznej o regulowanej wysokości i nachyleniu, co ułatwia załadunek i rozładunek. Platforma niskopodwoziowa ma 12 m długości. Pojazd wyposażany jest w dwie wciągarki hydrauliczne – z przodu i z tyłu.
Trzyosiowa FGM 37 to wielofunkcyjna naczepa niskopodwoziowa do transportu szerokiej gamy maszyn budowlanych, rolniczych, pojazdów dźwigowych, części przemysłowych i wielu innych. Jej główną cechą jest mała wysokość załadunku. Wyposażana jest w hydrauliczną platformę, wysuwane poszerzenia i zestawy wgłębień na koła, przeznaczoną do transportu maszyn gąsienicowych i kołowych do robót ziemnych. Konfiguracja jest również dostępna z hydraulicznym układem kierowniczym Tridec Tritronic, który gwarantuje znacznie lepszą sterowność na drogach z ostrymi zakrętami.
Czteroosiowa FGM 38 została zaprojektowana, aby osiągnąć większą przestrzeń ładunkową. Z wysokością załadunku 770 mm jest modelem polecanym do transportu wysokiego sprzętu, takiego jak maszyny do robót ziemnych i pojazdy szynowe.
FGM 38 w wersji WL, czyli Wheel Loader (ładowarka kołowa), powstała na potrzeby firm specjalizujących się w transporcie kołowych maszyn
rolniczych i sprzętu do robót ziemnych. Dzięki zestawom wgłębień na koła, z których jeden jest wysuwany na szerokość, naczepa jest polecana do transportu wszelkiego typu maszyn kołowych, zapewniając maksymalną łatwość załadunku.

Do transportu ciągników polecana jest m.in. jednoosiowa naczepa FGM 19, wyróżniającej się wysokością załadunku, wynoszącą 200 mm

Fot. FGM

Do wyboru w asortymencie FGM jest wiele konfiguracji naczep rozciąganych o wysokości załadunku od 310 mm - tzw. tiefbett

Fot. FGM

Naczepa teleskopowa FGM 32 sprawdza się w transporcie ciężkich pojazdów

Fot. FGM

10 lat MAX Trailer – wyjątkowa historia sukcesu

Wprowadzając w 2012 roku markę MAX Trailer, Faymonville Group położyła kamień węgielny pod budowę modułowych pojazdów specjalnych do transportu drogowego. Koncepcja obchodzi obecnie swoje 10. urodziny i w tym okresie zasadniczo zmieniła branżę.
W tamtym czasie zasadę budowy modułowej otaczało wiele znaków zapytania. Ze sceptycyzmem podchodzono do wprowadzenia znormalizowanych pojazdów do transportu specjalnego i ciężkiego, ale wizja okazała się przełomowa. MAX Trailer zdobył przyczółek, zadomowił się w kręgu producentów i od tego czasu wyznacza standardy.
– Do dziś dostarczono ponad 8.000 pojazdów, w których zainstalowano łącznie około 22.500 osi i wykorzystano 45.000 ton stali – mówi Mario Faymonville, który od samego początku był zaangażowany w tę koncepcję, jako product manager. Zaczęło się od serii niskopodwoziowych MAX100 i z biegiem czasu portfolio zostało uzupełnione o przyczepy niskopodwoziowe, przyczepy ciągnione i przyczepy niskopodwoziowe. Teraz jest to szeroka gama, którą Mario Faymonville widzi w działaniu w całej Europie:
– Nasza baza klientów rośnie i dotyczy to również naszej sieci sprzedaży. Przeważyły ​​znormalizowane pojazdy ze zoptymalizowanym wyposażeniem w najwyższej jakości. Przejęliśmy tutaj rolę pioniera, oferując przy tym najlepszy stosunek ceny do wydajności.
Na oficjalnej ceremonii odpowiedzialne osoby wspominały szybki rozwój. Wystarczy spojrzeć na budynki fabryczne w Goleniowie, aby to sobie wyobrazić. Powierzchnia produkcyjna sięga teraz 40.000 m². Dalsze inwestycje o wartości 23 milionów euro wzmocnią w niedalekiej przyszłości najnowocześniejszy park maszynowy i infrastrukturę budowlaną.
Podczas imprezy wyróżniono również wielu dystrybutorów za wysoką sprzedaż na przestrzeni 10 lat. Pierwsze miejsce pod względem łącznej liczby sprzedanych pojazdów MAX Trailer zajął niemiecki partner - ES-GE, a kolejne miejsca zajęli Berroyer z Francji i Traffco z Wielkiej Brytanii.
Wysokie ambicje wciąż są siłą napędową MAX Trailer. Asortyment składa się obecnie z sześciu rodzin produktów i planowane są kolejne projekty. Rozwija się również sieć dealerska. Marka MAX Trailer wniosła istotny wkład w rozwój branży pojazdów niskopodwoziowych w ciągu ostatnich 10 lat i – według przedstawicieli firmy – bez wątpienia wpłynie również na nadchodzącą dekadę w transporcie specjalnym.
Asortyment produktów MAX Trailer obejmuje sześć rodzin produktów:
- MAX100 - 2- do 6-osiowa naczepa niskopodwoziowa ze sterowaniem ciernym lub zwrotnym, dostępna również w wersji wysuwanej (pojedyncze lub podwójne wysuwanie).
- MAX200 - przyczepa z platformą od 3 do 4 osi, podobnie dostępna w wersji wysuwanej teleskopowo, ze sterowaniem ciernym lub zwrotnym.
- MAX300 - przyczepa holowana z 2 lub 3 osiami centralnymi i rampami.
- MAX410 - przyczepa platformowa ze sterowaniem przegubowym z 3 do 5 osiami, przeznaczona specjalnie do transportu części dźwigów i ciężarów.
- MAX510 - naczepa niskopodwoziowa z 2 do 3 osiami w wersji z osią Pendel lub przegubową, zdejmowaną gęsią szyją i teleskopowo wysuwaną platformą ładunkową.
- MAX600 - przyczepa obrotowa z 3 lub 4 osiami dla sektora budowlanego i robót publicznych.

Powierzchnia produkcyjna zakładów Faymonville w Goleniowie sięga już 40.000 m²

Fot. Faymonville

Faymoville: podczas oficjalnych obchodów 10 lat MAX Trailer

Fot. Faymonville

Faymonville chce zainwestować w zakłady w Goleniowie 23 mln euro

Fot. Faymonville

Uniwersalna, rozsuwana

Spółka Langendorf, odpowiedzialna za rozwój naczep niskopodwoziowych w Grupie Wielton, wprowadziła do swojej oferty nową naczepę SATÜV 40. To nowoczesny model czteroosiowej naczepy niskopodwoziowej o rozsuwanym pokładzie, gwarantującym uniwersalność wykorzystania w zależności od wielkości i masy przewidzianego ładunku. To specjalistyczny pojazd o solidnej konstrukcji w jakości premium, który dedykowany jest do transportu maszyn budowlanych, górniczych, rolniczych oraz elementów konstrukcyjnych i ładunków ponadgabarytowych. W modelu tym wprowadzono możliwość demontażu platformy ruchomej - pokład po zsunięciu z platformą ma długość 9.400 mm, a bez platformy 8.650 mm.
Rama naczepy SATÜV 40 została wykonana z wysokowytrzymałej stali S700, pozwalającej na zachowanie stosunkowo niskiej masy własnej pojazdu, przy jednoczesnej gwarancji utrzymania parametrów wytrzymałości i sztywności konstrukcji. Jak zapewnia producent, model został zbudowany wyłącznie z komponentów od czołowych producentów na rynku, które zapewniają długą żywotność konstrukcji oraz bezawaryjną pracę nawet w trudnych warunkach użytkowania. W pojeździe zastosowano osie marki SAF z podnośnikiem pierwszej linii i dwiema osiami skrętnymi. Wysokość pokładu platformy wynosi 880 mm (od podłoża), a dopuszczalna masa całkowita naczepy 58.000 kg. Nabywca może standardowo wybierać spośród trzech wysokości siodła (1.150, 1.250 i 1.350 mm), a dodatkowo istnieje możliwość dostosowania wysokości siodła pod indywidualne zamówienie.
Naczepa SATÜV 40 została zabezpieczona antykorozyjnie z wykorzystaniem cynkowania natryskowego Zinc Primer, gwarantującego wysoką trwałość powłoki, a następnie pokryta trójwarstwowym lakierem, zapewniającym efekt głębokiego koloru. W podstawowej wersji tego modelu przewidziano m.in. Smart Board z możliwością regulacji zawieszenia, programowania blokad osi skrętnych czy kontroli nacisków na osiach. Ponadto, system poszerzenia pokładu platformy naczepy SATÜV 40 jest dwuskokowy: pierwszy skok poszerza pokład do szerokości 2.750 mm, z wypełnieniem drewnianym o grubości 70 mm, a drugi skok poszerza pokład do 3.000 mm. Pojazd posiada także najazdy w różnych szerokościach (700, 900 i 1.100 mm) i dwóch długościach 3.000/4.650 mm, z możliwością wyboru wypełnienia (drewno twarde/kratownica/guma wulkanizowana).

Langendorf SATÜV 40 to czteroosiowa naczepa o rozsuwanym pokładzie

Fot. Langendorf

W naczepie Langendorf SATÜV 40 zapewniono możliwość demontażu platformy ruchomej

Fot. Langendorf

Naczepa SATÜV 40 posiada najazdy w różnych szerokościach i długościach, z możliwością wyboru wypełnienia

Fot. Langendorf

Z hydraulicznym poszerzeniem pokładu

Najnowszym uzupełnieniem gamy naczep Nooteboom jest semi-niskopodwoziowa OSD-73-04(S) z hydraulicznym poszerzeniem pokładu, przeznaczona na rynek europejski.
Ta naczepa została specjalnie opracowana do transportu maszyn o masie do około 47 ton. Może przewozić nawet koparki gąsienicowe o szerokości toru gąsienic do 2.900 mm i ich długości co najmniej 5.000 mm.
Solidna konstrukcja, łatwość obsługi i proste rozwiązanie z minimalną liczbą ruchomych części to ważne cechy najnowszej naczepy. 4-osiowy pojazd jest dostępny z jednokrotnie rozciąganym pokładem ładunkowym i ma dwie osie samoskrętne.
W OSD-73-04(S) przestrzeń ładunkową można szybko i łatwo poszerzyć z 2.540 mm do 3.210 mm. Za naciśnięciem przycisku szerokość pokładu ładunkowego można regulować bezstopniowo, a lewą i prawą stronę można osobno dostosować. Dla dodatkowej przyczepności ładowanych maszyn części ślizgowe są standardowo wyposażone w gumową warstwę wierzchnią. Wzrost masy własnej naczepy niskopodwoziowej z poszerzeniem hydraulicznym pokładu jest minimalny w porównaniu z naczepą niskopodwoziową z ręcznym jego poszerzeniem.
Po złożeniu poszerzenia pojazd pozostaje w legalnych wymiarach 2.550 mm szerokości i może przewozić również ładunek podzielny. Dzięki całkowicie wysuwanemu systemowi poszerzeń ta sama naczepa nadaje się po chwili do transportu dużych koparek. Wymiar od 2.540 mm do 3.210 mm szerokości nie jest możliwy do osiągnięcia przy ręcznym poszerzeniu. W tym przypadku konfiguruje się naczepę niskopodwoziową o szerokości 2.720 mm z poszerzeniem do 3.240 mm. Dużą wadą jest to, że nie da się przewieźć w takiej konfiguracji podzielnego ładunku. Natomiast najbardziej tradycyjna naczepa semi-niskopodwoziowa o szerokości 2.520 mm z ręcznym poszerzeniem nie przekracza szerokości 3.020 mm. W ten sposób nowa naczepa semi-niskopodwoziowa Nooteboom OSD-73-04(S) z hydraulicznym poszerzeniem osiąga to, co najlepsze z obu światów.
Aby zapewnić bezpieczny i wydajny załadunek i rozładunek maszyn, nowa naczepa jest wyposażona w automatyczne, hydraulicznie składane rampy o długości czterech metrów. Są one odpowiednio wytrzymałe dla maksymalnego nacisku koła 15 ton na rampę. Przy kącie natarcia wynoszącym tylko 11 stopni, maszyny mogą łatwo wjeżdżać i zjeżdżać z naczepy. Rampy stalowe wyposażone są w wykończenie drewniane ze wzmocnionego drewna egzotycznego. Z tyłu pojazd jest standardowo wyposażony w ręcznie opuszczane nogi podporowe do dodatkowej stabilizacji poprzecznej, ale dostępne są również hydrauliczne tylne nogi podporowe. Są one bezstopniowo regulowane z lewej i prawej strony i są polecane do stabilizacji pojazdu na nierównych powierzchniach.
Duża liczba tych nowych pojazdów została już zamówiona i jest już masowo dostarczana, szczególnie w Wielkiej Brytanii.

Naczepa Nooteboom OSD-73-04(S) z hydraulicznym poszerzeniem pokładu, została zaprojektowana do transportu maszyn o masie do około 47 ton

Fot. Nooteboom

Pokład ładunkowy naczepy Nooteboom OSD-73-04(S) można szybko hydraulicznie poszerzyć z 2.540 mm do 3.210 mm

Fot. Nooteboom

Naczepa Nooteboom OSD-73-04(S) jest wyposażana w automatyczne, hydraulicznie składane rampy o długości czterech metrów

Fot. Nooteboom

Przyczepy nie tylko dla rolników

Pośród ponad 130 obecnie produkowanych modeli przyczep Pronaru znajdziemy również modele niskopodwoziowe oznaczone jako RC2100, RC2100/1 oraz RC3100.
Niskopodwoziowa przyczepa Pronar RC2100, o dopuszczalnej masie całkowitej 19 ton, jest zawieszona na podwoziu typu tandem, z możliwością zastosowania instalacji hamulcowej pneumatycznej lub hydraulicznej.
Głównym przeznaczeniem przyczepy RC2100 jest transport różnego rodzaju maszyn rolniczych: ciągników, koparko-ładowarek, czy innych przyczep. Możliwe jest zastosowanie hydraulicznych najazdów, co pozwala na szybki i sprawny załadunek i rozładunek transportowanych maszyn.
Stopy podporowe w tylnej części przyczepy pozwalają na bezpieczny załadunek, bez konieczności agregacji przyczepy z ciągnikiem, a hydraulicznie składana podpora dyszla daje komfort i wygodę pracy operatora. Z kolei resorowany dyszel redukuje przenoszenie drgań na ciągnik, zwiększając w efekcie bezpieczeństwo ładunku podczas przewozu. Rama przyczepy została wykonana z profili o przekroju dwuteownika oraz z gęsto usytuowanymi belkami poprzecznymi, co pozwala na przenoszenie dużych i złożonych obciążeń z osiami przystosowanymi do prędkości 40 km/h. Podstawowe parametry: dopuszczalna masa całkowita – 19.000 kg; ładowność -14.700 kg; masa własna – 4.300 kg; powierzchnia ładunkowa części prostej (+ poszerzenia) - 14,0 (+ 2,7) m 2*; powierzchnia ładunkowa całkowita (+ poszerzenia): 17,9 (+ 3,4) m 2*; długość części prostej platformy - 5.500 mm*; długość całkowita platformy – 7.020 mm*.
* Wymiary podane przy złożonych najazdach
Przyczepa PRONAR RC2100/1 – to niskopodwoziowy pojazd o dopuszczalnej masie całkowitej 19 ton, zawieszony na podwoziu typu tandem i wyposażony w osie o dopuszczalnej prędkości 60km/h. Zastosowano w niej instalację hamulcową hydrauliczną jednoprzewodową. Model jest lżejszą i tańszą wersją popularnej przyczepy RC2100. Głównym przeznaczeniem przyczepy jest stosowanie jej do transportu różnego rodzaju maszyn rolniczych: ciągników, koparko-ładowarek, czy innych przyczep. Możliwe jest stosowanie wkładki na pochyloną część podłogi, co pozwala na uzyskanie jeszcze większej powierzchni płaskiej dla transportowanych maszyn.
Przy takiej samej, jak w przypadku modelu RC2100, dopuszczalnej masie całkowitej - 19.000 kg, ładowność tej przyczepy wynosi 14.900 kg, a masa własna – 4.100 kg.
Przyczepa Pronar RC3100 jest największą maszyną tego typu w ofercie tego producenta. Pojazd o ładowności ponad 18 ton znajduje zastosowanie w co najmniej kilku branżach, a dzięki całej palecie dostępnych opcji łatwo można ją dostosować do konkretnych zadań. Przyczepa ta polecana jest głównie do pracy z ciągnikami o mocy co najmniej 104 KM. Jej konstrukcja została oparta na trzyosiowym zawieszeniu na resorach parabolicznych. Zastosowano osie o nacisku 8 t na każdą, a jej łączna dopuszczalna masa całkowita wynosi 24 tony. Przy zamontowaniu innego niż standardowy układu jezdnego DMC może zostać zwiększona do maksymalnie 30 ton. Przyczepę przystosowano do transportu z maksymalną prędkością 40 km/h, jednak przewidziano również możliwość zwiększenia jej do 60 km/h. Według producenta atutem maszyny jest zastosowanie kół bliźniaczych, co m.in. zapobiega zapadaniu się ich w grząskim gruncie. Bezpieczeństwo transportu i komfort pracy podnosi standardowo montowany automatyczny regulator siły hamowania (ALB).
W wersji standard dopuszczalna masa całkowita (EU) – 24.000 kg, technicznie dop. masa całkowita (w zależności od kół) - od 27.720 do 30.000 kg; ładowność – 18.540 kg, masa własna – 5.460 kg; powierzchnia ładunkowa części prostej (+ poszerzenia) - 17,3 (+ 3,0) m2; powierzchnia ładunkowa całkowita (+ poszerzenia) - 21,3 (+ 3,7) m2. (z)

Niskopodwoziowa przyczepa Pronar RC2100, o ładowności 14.700 kg

Fot. Pronar

Przyczepa Pronar RC3100 zabiera ładunki o masie 18.540 kg

Fot. Pronar

Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.