Na czerwono zaznaczono regiony świata, w których ponad 15% stanowisk kierowców jest nieobsadzonych
Według badania IRU, przeprowadzonego wśród 1.500 przewoźników w 25 krajach, niedobór kierowców ciężarówek obserwowany we wszystkich krajach świata rośnie, napędzany przez napięte rynki pracy i wysoki popyt po pandemii. Podwyżki płac przyznane w 2021 r. nie rozwiązały problemu, nadchodzi kryzys demograficzny i rosnąca przepaścią między młodymi i starymi kierowcami.
Są kraje, gdzie liczba wolnych stanowisk kierowców wzrosła o co najmniej 40% w latach 2020-2021, a nawet o 140% w Chinach, gdzie brakuje 1,8 mln kierowców! Zdaniem Umberto de Pretto, sekretarza generalnego Iru, sytuacja ta naraża gospodarki na zwiększone ryzyko inflacji i załamania się łańcucha dostaw.
W większości krajów kobiety stanowią tylko 3% wśród kierowców ciężarówek, z wyjątkiem Chin, gdzie jest to 5% i Stanów Zjednoczonych, gdzie jest to 8%. Kolejne zjawisko odnotowane przez IRU: w Stanach Zjednoczonych i Europie starsi kierowcy (powyżej 55 lat) stanowią około jednej trzeciej w tej branży. Europa ma najwyższy średni wiek kierowcy, wynoszący 47 lat.
Według przewoźników drogowych obecny kryzys związany z niedoborem kierowców spowodowany jest brakiem wykwalifikowanych kadr. Tylko Chiny i Turcja przytoczyły inne powody: warunki jazdy w Chinach i wizerunek zawodu w Turcji... Według IRU to od władz zależy rozwój sieci parkingów, zwiększenie dostępu do szkoleń i zachęcenie większej liczby kobiet i młodych ludzi, aby dołączali do zawodu. (z)