Wiadomości z rynku

sobota
26 kwietnia 2025

Północna Obwodnica Krakowa otrzymała dofinansowanie z UE

Postępuje budowa S52 od węzła Modlnica do węzła Kraków Mistrzejowice
5 lipca 2022

Fot. GDDKiA

680 mln zł wyniesie dofinansowanie ze środków UE na budowę Północnej Obwodnicy Krakowa – poinformowała GDDKiA. Środki otrzymamy w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Koszt inwestycji, włącznie z nadzorem i wykupem gruntów, wynosi 1 mld 671 min zł.

Dwujezdniowa, po trzy pasy ruchu

Budowa S52 Północnej Obwodnicy Krakowa rozpoczęła się w lipcu 2020 r. W ramach inwestycji powstanie dwujezdniowa droga ekspresowa, o długości ok. 12,5 km, na odcinku od węzła Modlnica (z rozbudową węzła) do węzła Kraków Mistrzejowice. Każda jezdnia będzie miała po trzy pasy ruchu. Trasa pobiegnie m.in. w trzech tunelach - pod rzeką Prądnik i miejscowością Zielonki o długości 653 m, pod wzgórzem w Batowicach o długości 496 m oraz pod wzgórzem „Syberia” na terenie Krakowa o długości 95 m.
W ciągu trasy ekspresowej powstaną węzły:
- Modlnica - do istniejącego węzła dobudowane zostaną cztery łącznice;
- Zielonki - węzeł na skrzyżowaniu POK S52 z ulicami: Na Zielonki, Ks. Adama Zięby, Waliszewskiego, Na Popielówkę w Zielonkach i projektowaną przez Samorząd Wojewódzki Trasą Wolbromską;
- Węgrzce - w miejscu skrzyżowania z DK7 i Al. 29 listopada w Krakowie;
- Batowice - w miejscu skrzyżowania S52 i drogi powiatowej 2293K (ul. Karola Wojtyły w Batowicach).
Największe zaawansowanie prac na budowie obwodnicy (58 proc.) uzyskano w branży mostowej. W branży drogowej prace koncentrują się na wzmacnianiu gruntów, ale w niektórych miejscach rozpoczęły się już roboty bitumiczne. Jeszcze w lipcu planowane jest ukończenie wykopu podstropowego w krótszym tunelu.Trwają intensywne roboty żelbetowe na obiektach inżynierskich (wiadukty, mosty, tunele, konstrukcje oporowe).

Kraków będzie miał bezkolizyjną obwodnicę

S52 POK zostanie połączona węzłem Mistrzejowice z S7 i w ten sposób zamknie się IV obwodnica Krakowa. Trasa połączy wszystkie wyloty dróg krajowych po północnej stronie miasta (A4, DK79, DK94, S7), usprawni przemieszczanie się od strony zachodniej w kierunku północnym (Kielce i Warszawa), zachodnim (Katowice i Wrocław), wschodnim (Tarnów i Rzeszów) bez konieczności przejazdu przez zatłoczone miasto. Przejmie cały ruch tranzytowy, jak również część ruchu miejskiego, obecnie przechodzącego przez północną część miasta przez DK79. (z)

Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.