Fot. IRU
Po przyjęciu I pakietu mobilności Komisja Europejska (KE) opublikowała rozporządzenie, które określa minimalny poziom usług, jakie bezpieczne parkingi muszą oferować kierowcom zawodowym. Obejmuje on przyjazne dla płci urządzenia sanitarne, możliwość zakupu i konsumpcji żywności i napojów, połączenia komunikacyjne (internet), zasilanie elektryczne oraz obecność punktów kontaktowych i procedur awaryjnych. Ponadto określono cztery poziomy bezpieczeństwa (platynowy, złoty, srebrny i brązowy), które będą stosowane do certyfikacji nowych i istniejących bezpiecznych parkingów.
IRU z zadowoleniem przyjęła ten ważny krok w kierunku poprawy warunków pracy kierowców, ponieważ nowe przepisy promują odpowiednie udogodnienia dla kierowców zawodowych w czasie ich obowiązkowego odpoczynku. Jednak organizacja wyraziła zaniepokojeni niewystarczającą liczbą parkingów w Unii Europejskiej (UE) i wezwała do wyznaczenia ambitnych celów w zakresie budowy dodatkowych bezpiecznych i chronionych miejsc postojowych.
„Brak bezpiecznych i zabezpieczonych parkingów nadal stanowi poważny problem dla sektora transportu drogowego. Przy zaledwie 300.000 miejsc parkingowych dostępnych obecnie w UE, istnieje znaczny niedobór 100.000, aby zaspokoić całkowity popyt. Według badania przeprowadzonego w 2019 r. tylko około 7.000, czyli mniej niż 3%, istniejących miejsc parkingowych w UE znajduje się na obszarach posiadających certyfikat bezpieczeństwa i ochrony. Chociaż liczba bezpiecznych i chronionych parkingów nieznacznie wzrosła od 2019 r., IRU nadal apeluje do decydentów o dodatkowe wsparcie w celu poprawy warunków w sektorze, opowiadając się za finansowaniem ze środków UE budowy nowych i modernizacji istniejących bezpiecznych i chronionych parkingów.” – czytamy w komunikacie IRU. (z)