Dzięki trybowi „Quick Charge” naładowanie akumulatora E-Doblò Van do poziomu 80% trwa 30 minut
Fot. Fiat
FIAT Professional przedstawia nowe Doblò Van i E-Doblò Van, trzecią generację modelu łączącego w sobie dwa uzupełniające się charaktery. Dzięki pomysłowym i innowacyjnym rozwiązaniom, jazda w mieście jest mniej stresująca i bezpieczniejsza.
Wprowadzając na rynek nowy model E-Doblò, włoski producent kontynuuje proces elektryfikacji swoich pojazdów, zapoczątkowany w ostatnich latach. Samochód ten to kolejny ważny krok dla marki FIAT, której celem jest, aby do 2024 r. każdy jej nowy model w Europie był w pełni elektryczny, a od 2027 r. móc oferować w pełni elektryczną gamę. Ponadto nowe E-Doblò Van stanowi kolejny kamień milowy: jest trzecim w pełni elektrycznym lekkim samochodem dostawczym marki, po E-Ducato i E-Scudo, i tym samym poszerza ofertę, która została stworzona dla zaspokojenia różnych potrzeb użytkowników.
Nowe Doblò jest dostępne w dwóch długościach i trzech różnych konfiguracjach (furgon, furgon brygadowy, kombi). W fazie projektowania szczególna uwaga została poświęcona komfortowi jazdy, aby uwzględnić potrzeby profesjonalistów, którzy korzystają z samochodu przez osiem lub więcej godzin dziennie. Celem było zapewnienie bezstresowej pracy, dzięki izolacji akustycznej i zawieszeniu zaprojektowanemu tak, aby zredukować wstrząsy i drgania.
„Magiczne" usprawnienia
Według producenta „magiczne parametry” Doblò zapewniają samochodowi maksymalną modułowość, wytrzymałość i bezpieczeństwo, dzięki czemu staje się on jeszcze bardziej niezawodnym, uniwersalnym i elastycznym towarzyszem pracy.
„Magic Cargo” pozwala na zwiększenie objętości bagażnika o 0,5 m3 oraz daje możliwość załadunku długich przedmiotów, jak rury czy drabiny o długości do 3,4 m. Dodatkowo, aby zwiększyć ilość miejsca, można podnieść fotel pasażera i wykorzystać znajdujący się pod nim schowek na pudelka lub delikatne przedmioty. Dostępny jest również składany stolik, który w razie potrzeby pozwala zamienić kabinę Doblò w mobilne biuro.
Ponadto, za dopłatą samochód może mieć „Magic Mirror”, czyli 5-calowe cyfrowe lusterko obsługujące trzy obszary: widok z lusterka wstecznego, pełny widok obszaru martwego pola oraz tylną kamerę parkowania, co znacznie poprawia widoczność i bezpieczeństwo.
Wreszcie, dzięki funkcji „Magic Plug”, dostępnej tylko w modelu E-Doblò, możliwe jest wykorzystanie energii elektrycznej wytwarzanej przez akumulator do konkretnych potrzeb, jak ładowanie lodówki turystycznej lub stołu warsztatowego na elektronarzędzia.
W pełni elektryczne E-Doblò zapewnia ładowność do 800 kg w obu rozstawach osi, umożliwiając załadunek do dwóch europalet; natomiast model z silnikiem spalinowym osiąga ładowność do jednej tony.
Dostępne w wersjach z długim i krótkim rozstawem osi, Doblò jest gotowe na różne wyzwania: wersja z długim rozstawem osi osiąga maksymalną pojemność 4,4 m3 dzięki funkcji „Magic Cargo”.
Wersja z kabiną brygadową z długim rozstawem osi pozwala na wyjątkową modularność pomiędzy rzędami siedzeń a przestrzenią ładunkową, dzięki przesuwanej przegrodzie, umożliwiającej modulowanie przestrzeni ładunkowej lub miejsc siedzących dla pasażerów w zależności od potrzeb.
Oprócz wersji elektrycznej dostępne są dwie wersje z silnikiem Diesla: 1,5-litrowym o mocy 100 KM z manualną skrzynią biegów oraz 1,5-litrowym o mocy 130 KM zarówno z manualną lub ośmiostopniową, automatyczną skrzynią biegów. Dostępna jest również wersja z silnikiem benzynowym 1.2 i mocy 110 KM.
Szybkie ładowanie baterii
Nowe E-Doblò jest wyposażone w silnik elektryczny o pojemności 50 kWh, o mocy 100 kW (maksymalny moment obrotowy wynosi 260 Nm) i zasięgu do 280 km w cyklu WLTP. Dzięki nowemu silnikowi, elektryczny pojazd osiąga maksymalną prędkość na poziomie 130 km/h. Ponadto, zeroemisyjna wersja oferuje – jak zapewnia producent – najlepszy w swojej klasie potencjał ładowania, dzięki trybowi „Quick Charge” o mocy do 100 kW, który umożliwia naładowanie akumulatora do poziomu 80% w ciągu 30 minut.
Kierowca może wybierać pomiędzy różnymi trybami: „Normal”, „Eco” i „Power”. Każdy z trybów zmienia reakcję samochodu, zwiększając i optymalizując jego osiągi: tryb „Normal” jest zalecany do jazdy w normalnym ruchu ulicznym, tryb „Eco” poprawia zużycie paliwa, a tryb „Power” zwiększa szczytową moc samochodu.
Wprowadzenie pakietu akumulatorów nie spowodowało żadnych zmian konstrukcyjnych: E-Doblò jest dostępne w tych samych wymiarach, parametrach i konfiguracjach, co samochody dostawcze marki z silnikami spalinowymi.
Systemy bezpieczeństwa i wspomagania jazdy
Nowe Doblò może być wyposażone w aktywne systemy bezpieczeństwa i ochrony, wspierające kierowcę podczas jazdy. Model oferuje bogaty pakiet, łącznie 17, funkcji bezpieczeństwa i systemów ADAS („Advanced Driver Assistance Systems”), co plasuje go w ścisłej czołówce segmentu.
W celu zapewnienia jak najlepszych osiągów i lepszej przyczepności w każdych warunkach, jak śnieg, błoto czy piasek, Doblò VAN może być wyposażone w „Grip Control System”, poprawiający trakcję na nawierzchniach o ograniczonej przyczepności, natomiast system wspomagania kontroli prędkości na zjazdach ze wzniesienia („Hill Descent Control”) umożliwia kontrolę nad pojazdem na drogach o nachyleniu przekraczającym 3%.
Ponadto, wyświetlacz projekcyjny (dostępny tylko w wersji elektrycznej) dostarcza kierowcy najważniejszych informacji, nie rozpraszając jego uwagi na drodze; natomiast przednie i tylne czujniki parkowania oraz kamera cofania umożliwiają łatwe i bezpieczne parkowanie.
***
Nowe Doblò VAN i E-Doblò VAN są produkowane w hiszpańskiej fabryce Stellantis położonej w Vigo. (z)
Van Fiata osiąga pojemność ładunkową 4,4 m3
Fot. Fiat
Nowe Doblò Van - dzięki pomysłowym i innowacyjnym rozwiązaniom, jazda w mieście jest mniej stresująca i bezpieczniejsza
Fot. Fiat