Ceny oleju napędowego wzrosły na całym świecie o ponad 63% od stycznia 2021 r., rosną od czasu wojny na Ukrainie i nie widać końca podwyżek. Z tego powodu zmniejszyły się marże operatorów o 9% w ciągu dwóch miesięcy, a ich zysk netto często wynosi niewiele ponad 3%.
Reakcja łańcuchowa
Rosnące ceny paliw napędzają inflację w gospodarce światowej, a łańcuchy dostaw napotykają na blokady. Rosnące ryzyko bankructwa małych operatorów doprowadzi do dalszego rozpadu sieci mobilnych i logistycznych, ponadto będą oni mniej zdolni do inwestowania w nowe pojazdy w celu dekarbonizacji.Radu Dinescu, prezes IRU, powiedział: - Operatorzy transportu drogowego stoją w obliczu kryzysu przepływów pieniężnych, zwłaszcza małe i średnie firmy. Zmienność cen oleju napędowego i nieelastyczne warunki handlowe oznaczają, że mają one niewielkie pole manewru, a bankructwa rosną. Zaszkodzi to przepustowości i wydajności sieci transportu drogowego, wpływając na łańcuchy dostaw, inflację i szerzej pojętą gospodarkę. Musimy działać już teraz.
Środki nadzwyczajne
Plan awaryjny IRU obejmuje 17 działań rządowych, mających na celu wsparcie przewoźników drogowych, zwłaszcza w łagodzeniu zmienności cen paliw oraz dostosowaniu map drogowych dekarbonizacji do nowych realiów rosnącej niepewności energetycznej.IRU wzywa do wprowadzenia mechanizmu dostosowawczego w zakresie akcyzy na paliwo dla komercyjnych przewoźników, aby zapewnić krótkoterminową pewność i uniknąć częściowego załamania się sieci transportu drogowego i inflacji.
Rządy powinny dokładnie przeanalizować politykę dekarbonizacji, aby zaplanować bardziej stopniowe przejście na paliwa odnawialne, poza pojazdami elektrycznymi na baterie, oraz zmniejszyć zakłócenia rynkowe, takie jak opłaty dla użytkowników dróg i strefy zerowej emisji, które wykluczają już działające opcje paliw niskoemisyjnych, takie jak biodiesel i biopaliwa. LNG.
Rezolucja nadzwyczajna została przyjęta przez członków IRU przy udziale sektora komercyjnego transportu drogowego we wszystkich regionach świata. (z)