AGR, firma zajmująca się gospodarką odpadami z siedzibą w niemieckim mieście Herten, w Nadrenii Północnej-Westfalii, wprowadziła do eksploatacji śmieciarkę zasilaną wodorem.
Europejski program HECTOR (wodorowe pojazdy do zbiórki odpadów w północno-zachodniej Europie) ma na celu zbadanie, w jaki sposób ciężarówki na wodór mogą być skutecznym rozwiązaniem w zakresie redukcji emisji w pojazdach komunalnych. W sumie projekt obejmuje siedem prób na skalę europejską.
Bazując na modelu DAF CF 340, śmieciarka testowana przez AGR została przekształcona z oleju napędowego na wodór przez E-Trucks Europe, belgijskiego producenta pojazdów użytkowych na wodór, oraz Wietholt, autoryzowanego dealera DAF z siedzibą w Dorsten w Niemczech. W tym celu usunięto cały układ napędowy ciężarówki, z wyjątkiem automatycznej skrzyni biegów Allison 3200. Samochód został dostosowany do układu napędowego z ogniwami paliwowymi.
Ważąca 28 ton śmieciarka jest wykorzystywana do odbioru odpadów z przedsiębiorstw w Zagłębiu Ruhry.
Pojazd jest wyposażony w ogniwo paliwowe o mocy 45 kW, zainstalowane w starej komorze silnika, do tego akumulatory zasilające silnik elektryczny sprzężony z przekładnią, a także cztery zbiorniki wodoru o zasobności 20 kg umieszczone na dachu. Przechowując wodór pod ciśnieniem 350 barów. Ciężarówka ma zasięg 200 km, a tankowanie trwa niecałe 15 minut. (z)