Komisja Transportu i Infrastruktury hiszpańskiego Kongresu Deputowanych jednogłośnie zatwierdziła projekt ustawy wzywającej rząd do przyspieszenia budowy bezpiecznych parkingów dla przewoźników i ściślejszej współpracy z policją w innych krajach europejskich w celu zwalczania przestępczości transgranicznej.
Obecnie w Hiszpanii są tylko 42 bezpieczne parkingi i 97 miejsc postojowych bez szczególnego nadzoru, przy autostradach lub drogach krajowych, ale Komisja Europejska zaleca, aby na głównych sieciach drogowych znajdował się co najmniej jeden parking na 100 km.
Według badania przeprowadzonego przez hiszpańską federację przewoźników FENADISMER, co najmniej 17% przewoźników padło ofiarą kradzieży, z czego ponad 30% co najmniej dwukrotnie, a w 21% przypadków kierowca został zaatakowany. W 60% przypadków skradziono nie tylko towar, lecz także pojazd. 73% kradzieży miało miejsce w nocy, a preferowanym miejscem dla przestępców jest strefa odpoczynku (50% przypadków), następnie centrum miasta (30%) i tereny przemysłowe (18%).
Niedawno przyjęta ustawa odnosi się również do wysokiego wskaźnika przestępczości w transporcie i pojawiania się coraz lepiej wyposażonych grup przestępców, którzy działających wg taktyki paramilitarnej. Na takie zagrożenie na europejskich drogach wskazuje Europol. Niejednokrotnie stosują przemoc, wiele z nich ma już liczne sprawy karne o przestępstwa, także w związku z działalnością mafijną. Szczególnie preferują przewozy produktów o wysokiej wartości, takie jak elektronika, tytoń i farmaceutyki, a szkody wyrządzone w latach 2017-2019 szacuje się na ponad 50 mln euro.
We wspomnianym projekcie wskazuje się na potrzebę korzystania przez kierowców przebywających od dłuższego czasu poza domem z bezpiecznych i dobrze wyposażonych przestrzeni, zapewniających dobrą kondycję fizyczną i psychiczną. Jednak w całej Europie niedobór takich miejsc parkingowych dla ciężarówek wynosi około 100 tys. (z)