Furgonetki i samochody kempingowe wymagają wyższego ciśnienia w oponach niż pojazdy osobowe
Fot. Nokian Tyres
Niskie ciśnienie w oponach jest częstą przyczyną uszkodzeń ogumienia w furgonetkach i samochodach kempingowych, ponieważ nie wszyscy zdają sobie sprawę z tego, że wymagają one wyższego ciśnienia niż pojazdy osobowe. Utrzymywanie ciśnienia na odpowiednim poziomie poprawi bezpieczeństwo ruchu drogowego i wydłuży żywotność opony. Struktura opony i prawidłowe przechowywanie między sezonami również wpływają na trwałość ogumienia.
– Często uszkodzenia strukturalne i uszkodzenia w obszarze stopki w oponach do samochodów dostawczych są spowodowane za niskim ciśnieniem w stosunku do obciążenia. Zbyt niskie ciśnienie w oponie powoduje jej nadmierne uginanie się pod obciążeniem, co z kolei skutkuje nagrzewaniem się korpusu opony oraz jej szybszym zużyciem – mówi Matti Morri, technical customer service manager w Nokian Tyres.
Komfort i bardziej ekologiczna jazda
Wiele osób jest zaskoczonych wyższym ciśnieniem powietrza wymaganym w oponach do furgonetek i kamperów. Morri jako przykład podaje popularny rozmiar 235/65R16 C.
– W tym rozmiarze maksymalne obciążenie wymaga ciśnienia 575 kPa. Dla porównania, opony do samochodów osobowych w rozmiarze 205/55R16 mają zwykle zalecane ciśnienie 220-230 kPa. Informacje o zalecanym ciśnieniu w oponach dla różnych obciążeń są zwykle podane na słupku drzwi po stronie kierowcy lub na pokrywie zbiornika paliwa – mówi Morri.
Oprócz trwałości opony, ciśnienie ma wpływ na bezpieczeństwo jazdy, ekonomikę i przyjazność dla środowiska. Zbyt niskie utrudnia kontrolę nad pojazdem w ekstremalnych sytuacjach, zwiększa zużycie paliwa i znacznie skraca żywotność opony. Gdy ciśnienie jest właściwe, jazda jest komfortowa i cicha. Ciśnienie w oponach należy sprawdzać co najmniej raz w miesiącu.
Poza wyższym ciśnieniem roboczym należy zwrócić uwagę na wybór zaworów w oponach do furgonetek. Morri zaleca stosowanie zaworów metalowych, które poradzą sobie z wyższymi wartościami ciśnienia w oponie.
Opony wzmacniane włóknami używanymi w lotnictwie
Zwykłe opony do samochodów osobowych są czasami używane w furgonetkach i samochodach kempingowych. Morri poleca jednak stosowanie opon kategorii C, zaprojektowanych specjalnie dla vanów.
– W oponach do samochodów dostawczych konstrukcja, pakiet opasania pod bieżnikiem i mieszanka gumy są bardziej wytrzymałe i dostosowane do cięższego użytkowania niż w przypadku zwykłych opon do samochodów osobowych. W praktyce widać to po tym, że opony typu C mniej nagrzewają się pod obciążeniem, co z kolei zmniejsza ryzyko ich uszkodzenia – mówi Morri.
Wybierając opony do samochodów dostawczych, należy również zwrócić uwagę na materiały, z których są wykonane, oraz ich trwałość. Wyjątkowe, wzmocnione aramidem ściany boczne zapewniają szczególną wytrzymałość oponom Nokian Tyres do samochodów dostawczych. Włókna aramidowe są również wykorzystywane na przykład w przemyśle lotniczym i obronnym.
– Wzmocnione aramidem ściany boczne są bardziej odporne na uderzenia i przecięcia, na przykład na wybojach i krawężnikach. Aramid chroni oponę przed kosztownymi i niebezpiecznymi uszkodzeniami, a nawet może pomóc uniknąć niektórych z nich – mówi Morri.
Kiedy zmieniasz opony sprawdź stan bieżnika
Podczas wymiany opon należy sprawdzić ciśnienie powietrza w ogumieniu oraz stan bieżnika. Prawo stanowi, że opony muszą mieć bieżnik o głębokości co najmniej 1,6 mm. W praktyce jednak, gdy głębokość bieżnika spadnie do 4 mm, znacznie pogorszy się bezpieczeństwo jazdy. Zwiększy się przede wszystkim ryzyko aquaplaningu, a droga hamowania na mokrej nawierzchni również ulegnie wydłużeniu.
– Dla tych, którzy dużo jeżdżą, rotacja opon w trakcie sezonu jest dobrym sposobem na zapewnienie dłuższej żywotności i bardziej równomiernego zużycia. Opony na kołach napędowych zwykle zużywają się szybciej niż te na kołach swobodnie toczących się, więc rotacja opon wyrówna ich zużycie i wydłuży żywotność ogumienia. Ten niewielki wysiłek przyniesie duże oszczędności związane z rzadszą potrzebą kupowania nowych kompletów opon – mówi Morri.
Warunki przechowywania opon również mają wpływ na ich żywotność. Między sezonami powinny one być przechowywane w chłodnym, ciemnym i suchym miejscu, aby zapobiec wpływowi promieniowania UV lub niewłaściwej temperatury przechowywania na mieszankę gumową.
– Hotele dla opon to obecnie popularny wybór. Zapewniają one właściwe warunki przechowywania, a usługa zazwyczaj obejmuje mycie i kontrolę opon – dodaje Morri.
Wzmocnione aramidem ściany boczne zapewniają szczególną wytrzymałość oponom Nokian Tyres do samochodów dostawczych
Fot. Nokian Tyres