
Volvo Construction Equipment rozpoczęło testowanie pierwszego na świecie wozidła przegubowego napędzanego wodorem.
Prototyp z ogniwami paliwowymi, nazwany Volvo HX04, jest wynikiem projektu badawczego przeprowadzonego w latach 2018-2022 przez Volvo, szwedzkie instytuty badawcze RISE i producenta ogniw paliwowych PowerCell Sweden.
– Nasza firma wynalazła pierwsze na świecie przegubowe wozidło ponad pół wieku temu. Dlatego jesteśmy dumni, że możemy pracować nad rozwojem tego innowacyjnego prototypu. Testy, które obecnie prowadzimy, dostarczą nam cennych informacji na temat możliwości, jakie daje wodór w odniesieniu do pojazdów budowlanych. Eksplorując różne technologie i współpracując z kilkoma firmami, możemy z powodzeniem zdekarbonizować ten sektor – mówi Carolina Diez Ferrer, szefowa zaawansowanych programów inżynieryjnych w Volvo.
Sześciokołowe wozidło, nazywane „Electric Charlie” Volvo HX04, zostało w dużej mierze opracowany i zbudowany w fabryce Volvo zlokalizowanej w Braas w Szwecji, gdzie w 1966 roku narodził się DR 631 „Gravel Charlie”, pierwsze wozidło przegubowe na świecie.
Aby zatankować wodór prototyp korzysta z infrastruktury zaprojektowanej przez firmę Shell. Pojazd przewozi 12 kg wodoru, który można zatankować w mniej niż 8 minut i co daje mu możliwość pracy przez około czterech godzin. (z)