
ACEA publikuje mapę stacji ładowania elektrycznego potrzebnych dla pojazdów użytkowych i ciężarowych w Europie. Przeanalizowano współrzędne GPS 400.000 ciężarówek. Chodzi o to, aby zlokalizować staje ładowania w punktach, gdzie zwykle zatrzymują się kierowcy. Jako priorytety uznano 3.000 miejsc. Mapa została opracowana na podstawie analizy przeprowadzonej przez Instytut Fraunhofera ds. Badań Systemowych i Innowacji ISI na zlecenie Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (ACEA). Kiedy kierowcy ciężarówek przechodzą na pojazdy elektryczne, jest mało prawdopodobne, aby zmienili swój styl jazdy. Celem tego badania jest zatem dokładne zmapowanie, gdzie kierowcy zatrzymują się dzisiaj i które z tych postojów dla ciężarówek są najczęściej używane. Analiza wykazała, że 10% najczęściej odwiedzanych lokalizacji przez ciężarówki w Europie (ponad 3.000) stanowi około 50% (78 000) wszystkich postojów wykonywanych przez ciężarówki. Dla przykładu, we Francji, na łącznie 3000 zidentyfikowanych częstych miejsc postoju, 584 uznano za ważne, głównie w trzech regionach: północnym, południowym (Montpellier) i sektorze Poitiers. Dokładne lokalizacje wszystkich postojów ciężarówek w 29 krajach Europy są pokazane na pięciu mapach regionalnych: Europa Środkowa, Europa Północna, Europa Południowo-Wschodnia, Europa Południowa i Europa Zachodnia. Mapy rozróżniają również różne czasy postojów ciężarówek – krótkie postoje (poniżej godziny) i długie (nocne parkowanie). Jest to ważne, ponieważ określa potrzeby ładowania, takie jak czas dostępny na pełne doładowanie i wymaganą moc wyjściową. ACEA wzywa rządy do zapewnienia, aby do 2027 r. najczęściej wybierane 10% postojów ciężarówek w ich krajach było wyposażonych w odpowiednie ładowarki elektryczne. (z)