Główną zaletą posiadania systemu JK-3 jest uniwersalność Fot. MHS II
Firma MHS II zaprasza na swoją ekspozycję na największych targach dla firm zabudowujących i producentów transportu samochodowego IAA w Hanowerze . MHS II Hydraulika Siłowa Elżbiety Mikulskiej zaprezentuje tam na swoim stoisku nr E 61 w hali 25 pełną gamę kompresorów śrubowych, do rozładunku materiałów sypkich i płynnych, jak również opisany poniżej system do rozładunku naczep wywrotek za pomocą pneumatyki JK-3. W czasach wszechobecnej konsolidacji kosztów i redukcji czasu pracy, w czasie szukania przez producentów i przewoźników możliwości poprawy warunków pracy dla kierowców, firma MHS II z Wilkowa koło Świebodzina opracowała swój system rozładunku pneumatycznego do tylnozsypowych naczep typu wywrotka, za pomocą żmijki poprzecznej i podajnika celowego JK-3.
Alternatywa dla transportu silosami
Celem podstawowym, jaki przyświecał twórcom systemu JK-3, było możliwie jak najbardziej wszechstronne wykorzystanie naczep wywrotek w transporcie drogowym pasz zwierzęcych oraz ich komponentów jak również ziarna zbóż . – Z wieloletniej obserwacji wynikało jednoznacznie, że naczepy wywrotki były wykorzystane przez naszych klientów w bardzo ograniczonym zakresie , np. do transportu komponentów typu ziarno soi czy pszenicy z portów morskich do mieszalni pasz i młynów – informuje Jacek Krzywy, Sales Executive w firmie MHS II. – Naczepy były do tej pory dobrze wykorzystane tylko w okresie żniw, przy zwożeniu ziarna z pól do spichlerzy lub między elewatorami a skupami. Po analizie potrzeb naszych klientów, którzy wcześniej kupowali w MHS II kompresory do rozładunku pasz, podjęliśmy w 2017 roku decyzję o stworzeniu alternatywy dla transportu silosami pasz i ich komponentów. Prace projektowe zaczęły się na jesieni i trwały do połowy roku 2018. W tym czasie były prowadzone badania materiałowe, rozmowy z odlewniami w całej Europie oraz zbierany był bardzo szczegółowy wywiad na temat pracy przewoźników i operatorów. W czerwcu 2018 roku zamontowany został na wywrotce MEGA – Nysa pierwszy pełen system JK-3. Walidacja trwała 12 miesięcy, z uwzględnieniem wszystkich elementów zabudowy pojazdu i zakończyła się sukcesem. W lipcu 2019 roku rozpoczęliśmy produkcję seryjną JK-3. Do dnia dzisiejszego zostało zamontowanych 137 systemów, a zamówienia kolejnych opiewają na okres do końca roku 2023.
Żmijka, podajnik oraz napęd i sterowanie hydrauliczne
System składa się z trzech podstawowych elementów: żmijki poprzecznej montowanej na samym końcu naczepy (zdjęcie nr 1), podajnika celowego JK-3 montowanego do żmijki (rysunek nr 2), napędu i sterowania hydraulicznego wywrotem oraz silnikami hydraulicznymi żmijki i podajnika (zdjęcie nr 3). Dodatkowymi elementami systemu jest wanna na węże rozładunkowe (zdjęcie nr 4), układ zasilania pneumatycznego (zdjęcie nr 5), ściany uchylne, pozwalające dzielić przestrzeń naczepy do wożenia różnego asortymentu lub różnych ilości dla kilku odbiorców(zdjęcie nr 6). Ściany są możliwe do demontażu.
Jak to działa
Jeżeli zachodzi potrzeba rozładunku pneumatycznego np. paszy do silosu, kierowca operator podjeżdża do miejsca rozładunku prawą lub lewą stroną pojazdu (jest to bez znaczenia, którą stroną, gdyż każdy system JK-3 ma w standardzie układ wydmuchu na dwie strony (zdjęcie nr 7), przełączany zaworami, co jest bardzo proste w obsłudze i nie ma konieczności dodatkowych manewrów ciężarówką. Po rozłożeniu i podpięciu węży, które zamknięte szczelnie zaślepkami spoczywają w czasie jazdy na naczepie w specjalnym pojemniku z prawej jej strony pod muldą, kierowca podnosi naczepę na wysokość około 4 metrów, włącza kompresor w samochodzie i hydraulikę, oraz otwiera szyber znajdujący się między żmijką a podajnikiem celowym. Produkt zsypuje się do gardzieli na środku żmijki a następnie przez ruch obrotowy podajnika obracającego się w stronę kabiny trafia na strumień powietrza z kompresora, wstrzeliwany jest pod ciśnieniem powietrza do przewodu i dalej do silosu lub magazynu. Ze względu na to, że strumień powietrza, które wdmuchiwane jest do węża z produktem ma stałą objętość i ciśnienie do 1,2 [bar], a naczepa nie ma zbiornika ciśnieniowego, nie powoduje to frakcjonowania paszy i rozbijania granulek, co zostało docenione przez największych klientów MHS II, takich jak Fermy Drobiu Woźniak Sp. Zo.o. , Wipasz S.A, PZZ Wałcz sp.zo.o.
Parametry systemu
W zależności od rodzaju wydmuchiwanego produktu, jego masy, gęstości i lepkości wyniki pomiarów mogą być różne , ale średni czas rozładunku 24 ton paszy granulowanej za pomocą kompresora o wydajności powyżej 1000 m3/h to czas około 30 minut. Również masa naczep z układem JK-3 różni się w zależności od kompletacji podstawowej naczepy i tak dla przykładu naczepy proponowane do sprzedaży przez MHS II o pojemności 50 m3, na aluminiowych kołach, z aluminiowymi zbiornikami powietrza , kołem zapasowym, pełnym systemem JK-3, również z wężami rozładunkowymi to masa około 6.700 kg
Kilka istotnych zalet posiadania JK-3
Jak wskazuje Jacek Krzywy, bez wątpienia jest to uniwersalność. Naczepa może być wykorzystywana standardowo do wysypu wszystkich materiałów sypkich przez tylne klapo-drzwi czy szybry zbożowe (wystarczy założyć zaślepkę na żmijkę dostarczaną w standardzie), można nią wozić palety, jeśli podłoga jest do tego przystosowana, oraz inne materiały sypkie i za pomocą kompresora rozładowywać na znaczne odległości do magazynów silosów czy innych miejsc składowania. Naczepy z JK-3 można ładować za pomocą rękawów zasypowych, żmijek, za pomocą ładowarek teleskopowych - czołowych oraz w każdy inny możliwy sposób. Drugą zaletą tego rozwiązania, według przedstawiciela MHS II, są niskie koszty zakupu i eksploatacji: koszt zakupu naczepy wywrotki wyposażonej w nowy system JK-3 to połowa wartości wielokomorowego silosu do transportu pasz. Eksploatacja wywrotki i jej obsługa to też dużo niższe koszty obsługi w porównaniu z naczepami silosowymi. Niska masa naczep w stosunku do silosów pozwala na przewóz większej ilości towaru. Uniwersalność możliwości przewozowych ogranicza puste przebiegi. Ze względu na fakt, że naczepa nie jest zbiornikiem ciśnieniowym, nie ma konieczności poddawania jej odbiorowi TDT. Naczepy z systemami rozładunku pneumatycznego znaczenie wolniej tracą na wartości od zwykłych wywrotek. Kolejna zaleta to możliwość zamontowania systemu JK-3 na praktycznie każdej naczepie wywrotce. MHS II współpracuje na stałe z trzema wiodącymi producentami naczep wywrotek: Mega Nysa, francuskie Benalu oraz Intercars z Sieradza. Firmy te dostarczają naczepy wg naszej sprawdzonej kompletacji i z adaptacjami pod montaż systemów MHS II, co procentuje bardzo w jakości wykonania oraz czasie zabudowy. MHS II montuje również systemy JK-3 na naczepach powierzonych przez klientów np. Wielton, Bodex, Schmitz, Menci, Gras… Wreszcie zaletą jest możliwość ciągnięcia naczep wywrotek z systemem JK-3 i ich rozładunku przez traktory rolnicze. Wózki dwuosiowe ze sprzęgiem traktorowym i siodłem oraz zamontowaną hydrauliką i kompresorem przez firmę MHS II dają szerszą możliwość logistyczną niż kiedykolwiek.
Na tym nie koniec
– Obecnie całą naszą uwagę koncentrujemy na monoblokowym systemie sterowania układem JK-3 – ujawnia Jacek Krzywy. – Rozdzielacz produkowany jest w Anglii na bazie komponentów EATON® . System pozwoli na pracę zarówno z układami hydraulicznymi zasilanymi pompą pojedynczą jak i podwójną. Drugim elementem naszej obecnej uwagi jest system załadunku podciśnieniem (vacum) za pomocą systemu JK-3 – dodaje nasz rozmówca. – Będzie to swoisty odkurzacz dużej mocy. Nasi klienci w czasie naszego wywiadu zwracali nam uwagę na ten aspekt. Okazało się, że jest potrzeba logistyczna załadunku pneumatycznego na naczepy wywrotki. Obecnie prace są na etapie koncepcyjno-projektowym, a plan zakłada uruchomienie prototypu do końca 2022 roku. Jak widać, dzięki MHS II możliwości transportu materiałów sypkich rosną. Przedstawiciel firmy zachęca do odwiedzenia targów, do lektury strony internetowej www.mhs-kompresory.pl oraz do bezpośredniego kontaktu pod adresem e-mail: jk@mhs.com.pl. (z)
W skład systemu JK-3 wchodzi żmijka poprzeczna montowana na końcu naczepy (fot. 1) Fot. MHS II
Podajnik celowy JK-3 montowany do żmijki (rys. 2: Fot. MHS II
apęd i sterowanie hydrauliczne wywrotem oraz silnikami hydraulicznymi żmijki i podajnika (fot. 3) Fot. MHS II
Wanna na węże rozładunkowe (fot. 4) Fot. MHS II
Układ zasilania pneumatycznego (fot. 5) Fot. MHS II
Ściany uchylne pozwalają dzielić przestrzeń naczepy do wożenia różnego asortymentu lub różnych ilości dla kilku odbiorców (fot. 6) Fot. MHS II
Układ wydmuchu na dwie strony ułatwia rozładunek (fot. 7) Fot. MHS II