Tęczowy Ranger Raptor Fot. Ford
Rewolucyjne wersje najpopularniejszych na rynku pojazdów użytkowych Forda, opracowane przez Ford Performance, szturmem zdobyły tegoroczny Festiwal Prędkości w Goodwood (Wielka Brytania). W gamie futurystycznych, skomunikowanych modeli, które zostały zaprezentowane podczas znanej na całym świecie imprezy w pobliżu Chichester, zadebiutował Ford Pro Electric SuperVan, będący pierwszą w pełni elektryczną super-ciężarówką firmy. Swój debiut miał także Ranger Raptor nowej generacji. Najnowszy Ranger Raptor po raz pierwszy pojawił się także w barwach „Very Gay Raptor”, inspirowanych stylem parad równości, aby wesprzeć społeczność LGBTQ+.
Pro Electric SuperVan
Bazą do stworzenia modelu Ford Pro Electric SuperVan był niedawno zaprezentowany E‑Transit Custom – w pełni elektryczny następca najlepiej sprzedającego się w Europie samochodu dostawczego i jeden z czterech nowych, w pełni elektrycznych pojazdów użytkowych, które Ford Pro wprowadzi w Europie po E-Transicie do 2024 roku. Nowy SuperVan został opracowany z myślą o zaprezentowaniu ekstremalnych osiągów i skomunikowania pojazdu z siecią, podnoszącego efektywność pracy. Są to walory, jakimi wyróżnia się nowa generacja elektrycznych produktów Ford Pro. – Od 1971 roku model SuperVan Forda sprawdza potencjał Transita i przesuwa granice jego osiągów – powiedział Mark Rushbrook, dyrektor globalny Ford Performance Motorsports. – Nowy Ford Pro Electric SuperVan inauguruje erę wyższych możliwości, dzięki zelektryfikowanemu układowi napędowemu i rozbudowanej łączności, oferowanym przez naszego nowego, w pełni elektrycznego E-Transita Custom.
Tęczowy Ranger Raptor
Kolejną odsłoną nowości Ford Performance podczas Goodwood był europejski debiut Rangera Raptora nowej generacji. Podczas jazd po trudnym torze off-roadowym, odbywającym się pomiędzy kolejnymi startami, pick-up zaprezentował możliwości 3,0‑litrowego silnika EcoBoost V6 z twin-turbo, o mocy 288 KM i momencie obrotowym 491 Nm. Ranger Raptor drugiej generacji, zaprezentowany po raz pierwszy na początku tego roku w pełnym dramatyzmu filmie akcji ze scenami kaskaderskimi, oferuje udoskonalone elementy poprawiające właściwości jezdne, przydatne zarówno na drodze, jak i w terenie, między innymi: amortyzatory FOXÒ z wewnętrznym bypassem Live Valve i z funkcją tłumienia, zależnego od pozycji amortyzatora, a także siedem trybów jazdy, z których można korzystać, by poradzić sobie na różnych nawierzchniach – zarówno podczas jazdy szosowej, jak i na trasach przeprawowych po skałach. Zaawansowaną łączność zapewnia system SYNC 4A nowej generacji firmy Ford, obsługiwany przez 12‑calowy centralny ekran dotykowy. Oprócz zmagań na torze off-roadowym i w wyścigu na wzgórze Goodwood, Ranger Raptor pomagał Fordowi w walce z dyskryminacją, towarzysząc w sesji na żywo nowego cyklu pod tytułem „Trudne rozmowy". Dyskusję, której celem jest znalezienie odpowiedzi, w jaki sposób branża motoryzacyjna może promować kulturę równości i przyjaznego współistnienia ze społecznością LGBTQ+, poprowadził Gareth Thomas, legenda walijskiego rugby, pierwszy otwarcie homoseksualny zawodowy gracz rugby. Oryginalny model „Very Gay Raptor” pojawił się w 2021 r. po tym, jak Ford spontanicznie zareagował na obraźliwy komentarz w jednym z portali społecznościowych. Głos Forda, przeciwstawiający się dyskryminacji w sieci i okazujący solidarność ze społecznością LGBTQ+, został w ten sposób wzmocniony za sprawą najtwardszego z modeli marki. Zaprezentowanie wizualizacji perłowo złotego Rangera Raptora, ozdobionego tęczową grafiką i różowym sercem na klapie, spotkało się z tak pozytywnym odzewem w mediach społecznościowych, że Ford wyprodukował w Wielkiej Brytanii i Niemczech dwa egzemplarze „Bardzo Tęczowego Raptora”.
Digit na targach Future Lab
Ford w Goodwood zademonstrował również, jak zaawansowana robotyka i technologie autonomiczne mogą pomóc integrować działalność firm z produktami i usługami Ford Pro, aby usprawnić magazynowanie i dostawy oraz obniżyć ich koszty dla klientów korzystających z pojazdów użytkowych. Podczas wydarzenia Laboratorium Przyszłości firma zaprezentowała robota Digit, opracowanego przez Agility Robotics. Ford był pierwszym klientem, który w 2020 r. zakupił robota Digit, wyposażonego w ramiona i nogi, zdolnego do pracy z personelem w otoczeniu ludzi. Celem było zbadanie zastosowań obejmujących logistykę wewnątrz budynków, logistykę dostaw na pierwszą milę oraz na dystansie ostatnich 15 metrów. Ford prowadzi również badania nad tym, w jaki sposób roboty Digit mogą porozumiewać się z pojazdami skomunikowanymi Ford Pro pod kątem podniesienia wydajności firm. Producent inwestuje w przyszłość autonomicznych dostaw, co dokumentuje europejski Program Badań nad Pojazdami Autonomicznymi 2021. W ramach programu Ford nawiązał współpracę z liderem w dziedzinie dostaw konsumenckich, firmą Evri, wprowadzając na trasę dostaw Transita, przystosowanego do obsługi przez ukrytego kierowcę. Projekt pomógł zbadać interakcje pieszych i firm z pojazdem dostawczym, poruszającym się bez kierowcy. (z)
Ford Pro Electric SuperVan Fot. Ford
Robot Digit, opracowany przez Agility Robotics Fot. Ford