
Gwałtowny wzrost cen gazu, będący konsekwencją wojny na Ukrainie, spowodował, że synteza AdBlue stała się bardzo kosztowna. Cena waha się od 1,10 € do 1,20 € za litr. Jeden z największych producentów ( niemiecka firma SKW) musiał wstrzymać produkcję AdBlue „z powodu rosnących cen". „Nie możemy zastąpić” gazu – wyjaśnił rzecznik SKW, a branża logistyczna zużywa codziennie 2,5 mln litrów AdBlue. Mocznik jest również podstawą wielu procesów w przemyśle chemicznym. AdBlue jest niezbędny do działania selektywnej redukcji katalitycznej silników Diesla. Dodatek ten, składający się z 32,5% mocznika i 67,5% wody demineralizowanej, zmniejsza emisję tlenków azotu (NOx). Bez tego czynnika normy emisji (zwłaszcza dotyczące tlenków azotu) nie mogą być spełnione. Najnowsze modele ciężarówek Euro 6 nie mogą ruszyć bez AdBlue. Dwa wiodące kraje produkujące amoniak na świecie to Chiny i Rosja, Ukraina produkuje go w mniejszych ilościach. Władze niemieckie zakomunikowały, że „jeszcze nie zidentyfikowaliśmy rzeczywistej sytuacji niedoborów, ale jesteśmy przygotowani i podejmiemy działania, aby zapewnić dostępność tego ważnego produktu” – wyjaśnił rzecznik rządu. (z)