DAF-y XD Electric i XF Electric są już w sprzedaży Fot. DAF
Podczas targów IAA Transportation 2022 w Hanowerze w Niemczech firma DAF Trucks przedstawiła najnowocześniejsze modułowe napędy bateryjne dla pojazdów elektrycznych (BEV), przeznaczone do nowej generacji ciężarówek XD i XF. W pełni elektryczne układy napędowe zapewniają zasięg ponad 500 kilometrów po jednym naładowaniu, cechując się przy tym zerową emisją spalin. W 2018 roku firma DAF Trucks, jako pierwszy producent pojazdów ciężarowych w Europie, wprowadziła na rynek w pełni elektryczną ciężarówkę dystrybucyjną. Od tego czasu bezemisyjną pracę u czołowych operatorów transportowych w całej Europie rozpoczęło wiele ciągników siodłowych i podwozi pod zabudowę serii CF Electric. Te wyjątkowe ciężarówki służą do zaopatrywania supermarketów, transportu kontenerowego i odbioru odpadów na obszarach miejskich. Modele CF Electric oraz LF Electric zapewniają zasięg przekraczający odpowiednio 200 i 280 kilometrów przy zerowej emisji spalin.
Nowy poziom transportu elektrycznego
Dzięki modelom XD Electric i XF Electric nowej generacji firma DAF przenosi w pełni elektryczny transport na nowy poziom. Te innowacyjne pojazdy oparte są nagradzanych pojazdach z serii XF, XG i XG+, które zdobyły tytuł „International Truck of the Year 2022” i, jak twierdzi producent, zapewniają niezrównany poziom pod względem jakości, wydajności, bezpieczeństwa oraz komfortu kierowcy.
Dwa silniki elektryczne, 5 poziomów mocy
Zaawansowane pojazdy ciężarowe XD i XF Electric są napędzane wydajnymi silnikami elektrycznymi z magnesami trwałymi PACCAR EX-D1 i PACCAR EX-D2 o mocy od 170 kW/230 KM do 350 kW/480 KM. Aby dopasować te pojazdy do potrzeb i zastosowań klientów, DAF oferuje pełną gamę zestawów akumulatorów pogrupowanych w od 2 do 5 pakietach, które mogą zapewnić bezemisyjny zasięg ponad 500 kilometrów na jednym naładowaniu. W praktyce, dzięki optymalnemu zaplanowaniu tras i ładowania, operatorzy z branży transportowej mogą dziennie osiągnąć zasięg 1000 kilometrów wyłącznie na zasilaniu elektrycznym.
Szybkie ładowanie prądem stałym lub przemiennym
Pojazdy XD Electric i XF Electric można szybko ładować ładowarką o mocy do 325 kW, co pozwala na naładowanie potrójnego pakietu akumulatorów od 0 do 80% pojemności w czasie nieco powyżej 45 minut. Nawet największy zestaw akumulatorów można naładować od stanu całkowitego rozładowania do 100% w czasie krótszym niż 2 godziny. Wyposażeniem opcjonalnym jest ładowarka pokładowa, która umożliwia ładowanie prądem przemiennym (AC) o mocy do 22 kW. Zapewnia to swobodną eksploatację pojazdu tam, gdzie szybkie ładowarki prądu stałego (DC) nie są dostępne.
Komfort dla wytwórców zabudów
Dzięki elastycznej i modułowej konfiguracji zestawów akumulatorów na podwoziu, modele XD i XF Electric są równie przyjazne dla wytwórców zabudów, jak cała obecna nowa generacja DAF. Zestawy akumulatorów można dostosować do przeznaczenia pojazdu - jest wystarczająco dużo miejsca np. na zabudowy z załadunkiem bocznym i podpory dźwigu. Układ e-PTO 650 V jest dostępny jako opcja zasilania wyposażenia dodatkowego, takiego jak elektryczna instalacja chłodząca do transportu chłodniczego lub dźwig elektrohydrauliczny. Eliminuje to konieczność stosowania oddzielnego generatora.
Niebieskie akcenty
Nowe modele DAF XD i XF Electric cechują się taką samą atrakcyjną stylistyką zewnętrzną jak istniejące wersje z silnikiem wysokoprężnym. Niebieskie akcenty na grillu i reflektorach stanowią subtelny wyróżnik wersji w pełni elektrycznej z zasilaniem akumulatorowym. Pojazdy BEV są wyposażone w specjalny wyświetlacz na cyfrowej tablicy rozdzielczej, ukazujący stan elektrycznego układu napędowego (w tym stan naładowania i ilość wydatkowanej mocy). Opcjonalny system nawigacyjny informuje o lokalizacji publicznych stacji ładowania. Jednym z czynników zapewniających komfort jazdy i wydajność modeli XD Electric i XF Electric jest funkcja automatycznego ogrzewania lub chłodzenia wnętrza kabiny przed wyjazdem na trasę.
Porady sprzedażowe i ładowarki
Firma DAF wspiera klientów poprzez spersonalizowane porady sprzedażowe, oparte na zaawansowanych modelach symulacji tras, umożliwiając tym samym płynne przejście na elektryczne pojazdy ciężarowe o zerowej emisji spalin. DAF oferuje ponadto wsparcie operacyjne w postaci szerokiego asortymentu wysokiej jakości ładowarek PACCAR, dostosowanych do nowych modeli XD i XF Electric, jak również do modeli LF Electric, CF Electric i innych pojazdów użytkowych, a nawet samochodów osobowych. Pełna oferta obejmuje stacjonarne urządzenia ładujące o mocy do 50 kW przy wykorzystaniu standardowego prądu przemiennego oraz o mocy do 350 kW przy bardzo szybkim ładowaniu prądem stałym. DAF oferuje także ładowarki mobilne, które zapewniają elastyczność eksploatacji.
Rozpoczęcie produkcji
Sprzedaż pojazdów XD Electric i XF Electric już się rozpoczęła. Nowe pojazdy ciężarowe będą montowane w nowym zakładzie produkcyjnym w Eindhoven, a rozpoczęcie produkcji seryjnej jest planowane na pierwszą połowę 2023 r. Modele XD i XF Electric są dostępne jako ciągniki siodłowe w konfiguracji 4x2 oraz jako podwozia pod zabudowę w konfiguracjach 4x2 i 6x2. Masa całkowita zestawu wynosi do 50 ton, zależnie od przepisów krajowych. Nowe pojazdy z elektrycznym napędem akumulatorowym są oferowane z przestronnymi kabinami Day, Sleeper i Sleeper High Cab. (z)
Silniki elektryczne PACCAR EX-D1 i PACCAR EX-D2
* Od 170 kW (230 KM) do 350 kW (480 KM)
* Szeroki wybór wydajnych zestawów baterii
* Zasięg od 200 do ponad 500 kilometrów przy zerowej emisji
* Przystosowane do szybkiego ładowania prądem stałym i prądem przemiennym
* Duża łatwość montażu zabudów dzięki modułowym akumulatorom
* Układ e-PTO 650 V dostępny jako opcja
Model XD Electric jest dostępny m.in. jako ciągnik siodłowy Fot. DAF
XD Electric podwozie występuje w konfiguracji 4x2 i 6x2 (na zdjęciu) Fot. DAF
Modułowe elektryczne układy napędowe zapewniają zasięg od 200 do ponad 500 kilometrów na jednym ładowaniu Fot. DAF