Od początku sprzedaży zamówiono już ponad 1.000autobusów Lion’s City E Fot. MAN
Autobus elektryczny MAN Lion's City E, który wszedł do produkcji seryjnej w 2020 roku zdobył właśnie tytuł „Bus of the Year 2023”. MAN Lion's City 12 E zrobił wrażenie na „Bus Euro Test” w Limerick w Irlandii. W pełni elektryczny autobus miejski przejechał na własnych kołach około 2.500 kilometrów z Niemiec do Irlandii. – To było wyjątkowe przeżycie zarówno dla nas, jak i dla jury, kiedy po dziesięciu dniach jazdy podjechaliśmy do Limerick naszym MAN Lion's City 12 E – powiedział Rudi Kuchta, szef Business Unit Bus w MAN Truck & Bus. Ale elektryczny autobus miejski zachwycił także jury podczas „Bus Euro Test”, jaki zorganizowano w maju dla pięciu producentów autobusów z całej Europy w Irlandii. Po intensywnych tygodniach testów i długich dyskusjach technicznych, werdykt jednoznacznie przemawiał na korzyść MAN Lion's City 12 E jako laureata dorocznego konkursu. 23 europejskich dziennikarzy branżowych było szczególnie pod wrażeniem ogólnej koncepcji autobusu miejskiego, który zdobywa punkty za zasięg, niezawodność, komfort, a przede wszystkim zrównoważony rozwój. – Nowy MAN Lion's City 12 E ma przełomowy design, wysoki poziom komfortu i bardzo cichą przestrzeń wewnątrz – powiedział Tom Terjesen, przewodniczący jury. – Kabina kierowcy jest jedną z najlepszych na rynku i zapewnia wysoki poziom bezpieczeństwa. MAN postawił na mobilność elektryczną od pierwszego rysunku do prawdziwego produktu. W ten sposób wszystko do siebie pasuje i nie jest „autobusem Diesla przerobionym na elektryczny". Jury miało pozytywne odczucia od pierwszej jazdy próbnej aż do decyzji, że MAN Lion's City 12 E jest Autobusem Roku 2023. Nagroda została wręczona przez Toma Terjesena Rudiemu Kuchcie w ramach imprezy „Gwiazdy Roku” organizowanej przez Niemieckie Stowarzyszenie Przemysłu Motoryzacyjnego (VDA) podczas targów IAA Transportation 2022 w Hanowerze.
Kolejny rozdział w historii sukcesu
Nagroda „Bus of the Year” przyznawana jest już od trzech dekad. Jest uważana za najważniejszą międzynarodową nagrodę w branży autobusowej. – Jesteśmy jeszcze bardziej dumni, że nasz MAN Lion's City E został tak dobrze przyjęty przez jury ekspertów i że teraz otrzymujemy tę prestiżową nagrodę – mówi Kuchta, dodając: – Nagroda w imponujący sposób pokazuje znakomitą pracę wykonaną przez cały MAN Jest to jednocześnie wspaniały kolejny rozdział w historii sukcesu naszego MAN Lion's City E. Zaczęło się to w 2020 roku, kiedy do seryjnej produkcji wszedł elektryczny autobus miejski. Obecnie jest na drogach dzień po dniu w wielu krajach europejskich, wzbudzając entuzjazm wśród operatorów autobusów i kierowców, a także ekspertów i pasażerów. Jednym z powodów jest to, że eksperci MAN Truck & Bus nieustannie pracują nad dalszym rozwojem i udoskonalaniem elektrycznego Lion's City E. Ich celem jest wykorzystanie zaawansowanej technologii do udoskonalenia autobusu. Aby umożliwić im perfekcyjne dostosowanie swojego eBus do przyszłych zastosowań, firma MAN oferuje między innymi dwie strategie wykorzystania akumulatora w Lion's City E: Oprócz strategii „Niezawodny zasięg” (zasięg do 270 km) istnieje strategia „Maksymalny zasięg” dla zasięgów do 350 km. Ponadto nowy system klimatyzacji CO2 i ulepszony obieg grzewczy zapewniają jeszcze większą wydajność. Nowością są także akumulatory modułowe. Oznacza to, że klienci autobusów elektrycznych będą mogli określić liczbę zestawów akumulatorów już tej jesieni. Elektryczny autobus miejski można jeszcze lepiej dostosować do indywidualnych potrzeb i wymagań klientów w zakresie zasięgu i liczby pasażerów. MAN oferuje swoim klientom również wiele wariantów pod względem wielkości. Na przykład Lion's City E jest teraz dostępny również jako midibus o długości 10,5 metra, który ma jedną z największych pojemności akumulatorów w tym segmencie. Dzięki rekordowemu promieniowi skrętu i kompaktowym wymiarom jest polecanym rozwiązaniem do centrów miast i ruchliwych stref pieszych. Midibus uzupełnia ofertę autobusów elektrycznych MAN, która obecnie składa się z pojazdów o długości 10,5 m, 12,2 m i 18,1 m.
Plany sprzedażowe
Dane dotyczące sprzedaży Lion’s City E pokazują, jak bardzo jest popularny. Od początku sprzedaży zamówiono już ponad 1.000 eBusów. – Chcemy jednak wprowadzić na drogi znacznie więcej autobusów elektrycznych: w ostatnim roku podatkowym prawie 6 procent naszych nowych autobusów miejskich było elektrycznych. Spodziewamy się, że około 90 procent naszych autobusów miejskich będzie zasilanych bateryjnie do 2030 r. – zapowiedział Rudi Kuchta.
Z Monachium do Irlandii: eBus jedzie na „Bus Euro Test”
MAN Lion's City E udowodnił, jak potężny może być w pełni elektryczny autobus miejski w drodze na „Bus Euro Test”, podczas imponującej podróży przez Europę do Irlandii. Podczas „Electrifying Europe Tour” dwunastometrowy autobus miejski przejechał osiem krajów w ciągu dziesięciu dni. Pokonał łącznie 2.448,8 km i zużył łącznie 1.763,7 kWh energii, co odpowiada około 0,72 kWh na kilometr. Te szczytowe wartości osiągnięto dzięki wydajnej technologii Lion's City E i imponującemu wskaźnikowi rekuperacji na poziomie 20,8 procent. Sześć akumulatorów litowo-jonowych (o pojemności 480 kWh) na dachu eBus dostarczało energii do podróży przez miasta, tereny wiejskie i góry. Ładowanie odbywało się po każdym etapie dobowym i nie było konieczne doładowywanie pośrednie. Dzieje się tak, ponieważ autobus elektryczny oferuje zasięg do 350 kilometrów.
Podwozia eBus na rynki międzynarodowe
Jeśli chodzi o napęd, MAN stawia na centralny silnik na tylnej osi w swoim eBusie lub dwa centralne silniki na drugiej i trzeciej osi w autobusie przegubowym, co korzystnie wpływa na właściwości jezdne i rekuperację. Dzięki lokalnemu bezemisyjnemu napędowi Lion's City E spełnia wymagania dotyczące zmniejszenia emisji zanieczyszczeń i hałasu w miastach. Technologia Lion's City E będzie w przyszłości stosowana również w podwoziach MAN eBus. – Aby sprostać rosnącemu zapotrzebowaniu na autobusy elektryczne na całym świecie i wnieść istotny wkład w zrównoważoną mobilność, oferujemy rozwiązanie autobusu elektrycznego MAN na rynki międzynarodowe poza Europą z naszym podwoziem eBus – dodaje Kuchta. – W przyszłości podwozie zapewni producentom zabudów podstawę dla ich całkowicie elektrycznych modeli.
Ważnym kryterium dla jury jest praktyczność
Od 1989 roku międzynarodowe jury ekspertów corocznie przyznaje tytuły „Bus of the Year” i „Coach of the Year” różnym typom autobusów. Europejscy dziennikarze branżowi zwracają szczególną uwagę na praktyczną przydatność i koncepcję pojazdów dostarczonych przez producentów do testu porównawczego. Z obecną nagrodą dla Lion's City 12 E, MAN Truck & Bus już 12 razy zdobył trofeum dla swoich autobusów MAN i NEOPLAN – sześciokrotnie jako „Autokar roku” ( 2022, 2020, 2006, 2004, 2000, 1994), a także sześciokrotnie w kategorii „Autobus roku” (2023, 2015, 2005, 1999, 1995, 1990). (z)
MAN Lion's City 12 E wyróżnia się designem, wysokim poziomem komfortu i cichym wnętrzem Fot. MAN