Fot. IRU
W ramach pilotażowego projektu, między Indiami i Iranem w tych dniach zakończył się pierwszy w pełni cyfrowy transport intermodalny TIR, znacznie skracający czas tranzytu. Kontener został zwolniony niecały dzień po przybyciu do irańskiego portu Bandar Abbas, co w innym przypadku zajęłoby do pięciu dni. Transport odbywał się Międzynarodowym Korytarzem Transportowym Północ-Południe. Projekt został zrealizowany przy wsparciu indyjskich i irańskich organów celnych oraz krajowych stowarzyszeń FICCI i ICCIMA. Sekretarz generalny IRU Umberto de Pretto powiedział: – Udany projekt pilotażowy między Indiami a Iranem to doskonała wiadomość dla transportu intermodalnego TIR. Będzie to oznaczać ogromne oszczędności czasu dla przewoźników. W pełni cyfrowy transport intermodalny TIR może również znacznie zmniejszyć zatłoczenie portów poprzez szybkie zwalnianie kontenerów, co jest obecnie ważnym problemem w obliczu globalnego niedoboru kontenerów. – Wynik projektu był świetny – powiedział Fazal Hussain, dyrektor generalny Crown Logistics, który uczestniczył w projekcie. – Deklarację przedstawiliśmy w irańskim porcie jeszcze przed przybyciem kontenera, a ciężarówka została natychmiast zwolniona przez służby celne, bez dalszych kontroli. Wszystko zostało zrobione elektronicznie. Zaoszczędziliśmy trzy dni w porcie, co jest kluczowe dla nas jako dostawcy usług logistycznych „od drzwi do drzwi”. Projekt pilotażowy wykazał skuteczność w pełni intermodalnego transportu TIR. Zamiast karnetu TIR wystawiono gwarancję elektroniczną, a wszystkie komunikaty, takie jak wstępna deklaracja, były wcześniej wymieniane drogą elektroniczną z odpowiednimi podmiotami publicznymi i prywatnymi, w tym organami celnymi, co przyspieszyło procedury celne i portowe. Te zalety skłaniają operatorów transportowych do rozpoczęcia korzystania z TIR zamiast rozdrobnionych krajowych systemów tranzytowych. (z)
Fot. IRU