Fot. Toll Collect
W Niemczech w październiku wzrosła minimalna stawka godzinowa za pracę, co muszą uwzględnić przewoźnicy, kalkulując wynagrodzenia kierowców. Ponadto w końcówce roku wraca temat zwrotu nadpłaconego myta w Niemczech
Kolejna waloryzacja stawek
Minimalna stawka godzinowa za pracę na terenie Niemiec ponownie uległa zmianie – od 1.10.2022 r. wynosi 12 EUR za godzinę pracy. Nowe stawki zastosujemy w listopadzie, rozliczając wynagrodzenia kierowców za październik. Do 30.09.2022 r. najniższa stawka za godzinę pracy w Niemczech wynosiła 10,45 EUR. Przypomnijmy, że płaca minimalna obowiązuje w Niemczech od stycznia 2015 r. i od tego czasu systematycznie wzrasta. Kolejne waloryzacje negocjowane są w ramach komisji złożonej z przedstawicieli pracodawców i związków zawodowych. Aktualne podwyżki planowane były jeszcze przed atakiem Rosji na Ukrainę oraz późniejszym kryzysem energetycznym – ostatecznie to inflacja oraz ceny energii odegrały główną rolę w czerwcowej debacie nad waloryzacją płac minimalnych. W Niemczech, obok ustawowej płacy minimalnej, istnieje szereg branżowych płac minimalnych. Są one negocjowane w ramach związków zawodowych i pracodawców w układzie zbiorowym i uznawane za powszechnie obowiązujące - dotyczą wszystkich firm danej branży. Układy zbiorowe zawierające stawki poniżej ustawowej płacy minimalnej są niezgodne z prawem. W odróżnieniu np. od Austrii, układy zbiorowe dla niemieckiej branży transportowej nie zostały uchwalone. W celu wyliczenia płacy kierowcy w Niemczech (ale nie tylko) można skorzystać z aplikacji VTS, która rozliczy płace kierowców zgodnie z Pakietem Mobilności - https://panel.vtsproject.pl/.
Zwrot nadpłaconego myta - ostatni moment na złożenie wniosku za rok 2019
Wyrok TSUE w zakresie zwrotu opłat drogowych znacznie poprawił sytuację przewoźników, rozszerzył bowiem możliwość prowadzenia działań w sposób mniej kosztowny dla klienta, tj., na drodze postępowania administracyjnego. Aby uzyskać zwrot nadpłaconego myta, należy wystąpić z odpowiednim wnioskiem do Niemieckiego Federalnego Urzędu Transportu Towarowego (BAG). Trzyletni termin przedawnienia ogranicza okres, za który można dochodzić roszczeń od stycznia 2019 do września 2021 włącznie. Oznacza to, że przewoźnicy mają czas do końca grudnia br., aby złożyć wniosek o zwrot nadpłaconego myta za rok 2019. Dokumenty złożone po tym terminie nie zostaną uwzględnione. Wniosek o zwrot nadpłaconego myta w dalszym ciągu można złożyć:
a) za okres sprzed ogłoszenia wyroku TSUE – od 1.01.2019 do 27.10.2020 r.
b) za okres objęty formularzem on-line – od 28.10.2020 r. do 30.09.2021 r.
Złożenie wniosku papierowego za okres 1.01.2019 r. - 27.10.2020 r.
Należy sporządzić specjalny wniosek z odpowiednim uzasadnieniem roszczeń ws. zwrotu nadpłaconego w Niemczech myta. TSUE dopuszcza możliwość odzyskania maksymalnie 6% MAUT. W celu udokumentowania poniesionych opłat należy zgromadzić potwierdzenia wykupu myta: kopie faktur Toll Collect za okres od stycznia 2019 r. do 27 października 2020 r. oraz zbiorcze zestawienie kwot myta zapłaconych we wskazanym okresie. Na dokumentach (kopiach faktur) powinien znaleźć się opis: za zgodność z oryginałem + data + podpis.
Złożenie wniosku online za okres 28.10.2020 r. - 30.09.2021 r.
Zgodnie z ustawą, która weszła w życie 1 października 2021 r., przewoźnicy mogą ubiegać się o zwrot części opłaconego niemieckiego myta za okres od 28 października 2020 r. do 30 września 2021 roku na wniosku online, który został udostępniony na stronie Federalnego Urzędu Transportu Towarowego (BAG). Wniosek należy składać tylko wtedy, gdy dostępne są wszystkie zestawienia opłat drogowych/informacji rozliczeniowych za okres od 28 października 2020 r. do 30 września 2021 r. Zestawienia opłat drogowych za wskazany okres, można pobrać bezpłatnie z portalu Klienta Toll Collect.
***
Tymczasem szykowane są kolejne podwyżki opłat drogowych w Niemczech. Nowe stawki będą obowiązywały najprawdopodobniej od 1 stycznia 2023 r., jednak projekt ustawy nie został jeszcze uchwalony przez rząd. Więcej informacji na temat planowanych zmian można znaleźć na stronie Federalnego Ministerstwa Cyfryzacji i Transportu (BMDV). W przypadku zainteresowania powyższym tematem, zapraszamy do kontaktu z Kancelarią Prawną Viggen.
Autor: Adriana Kominowska
Kancelaria Prawna Viggen
Adriana Kominowska
Fot. Viggen