Fot. Iveco
IVECO, marka pojazdów użytkowych Grupy Iveco, oraz Plus, globalny lider rewolucyjnych rozwiązań autonomicznej jazdy, ogłosiły zakończenie wstępnej fazy pilotażowego programu autonomicznego drogowego transportu ciężarowego, obejmującej głęboką integrację rozwiązań inżynierskich i testy na zamkniętym torze. Na tym etapie potwierdzono techniczną wykonalność projektu oraz możliwości samochodu ciężarowego IVECO S-WAY z systemem PlusDrive, a także jego gotowość do następnej ważnej fazy programu pilotażowego, czyli testów na drogach publicznych. IVECO i Plus przygotowują w ten sposób uruchomienie produkcji najpierw pojazdów półautonomicznych, a następnie także w pełni autonomicznych. Marco Liccardo, chief technology & digital officer w Grupie Iveco, powiedział: – Nasz pilotażowy projekt realizowany wspólnie z Plus przyspiesza postępy w projektowaniu coraz bardziej zautomatyzowanego samochodu ciężarowego. Wykorzystując bogate doświadczenia IVECO w segmencie pojazdów użytkowych oraz pozycję Plus jako lidera technologii autonomicznej jazdy, rozwijamy nasze możliwości w zakresie opracowania, a następnie komercjalizacji nowej generacji innowacyjnych i bezpieczniejszych zrównoważonych rozwiązań transportowych.
– Nasza zdolność do bezpiecznego, opartego na współpracy oraz szybkiego przejścia z fazy wstępnej do testów na drogach publicznych jest możliwa dzięki znacznemu doświadczeniu Plus we wdrażaniu technologii autonomicznej jazdy u klientów i partnerów. W połączeniu z kompetencjami produkcyjnymi Grupy Iveco zapewnia to skuteczność naszemu partnerstwu. Nie możemy się już doczekać rozpoczęcia testów na drogach publicznych w całej Europie, które pozwolą nam zebrać doświadczenia w świecie rzeczywistym i przygotować się do uruchomienia produkcji – powiedział Shawn Kerrigan, co-founder and COO Plus. Pierwsze testy na drogach publicznych, z udziałem kierowców czuwających nad bezpieczeństwem, będą przeprowadzane w kliku krajach Europy, w tym w Austrii, Niemczech, Włoszech i Szwajcarii. Zróżnicowanie terenu i jego ukształtowania, pogoda oraz różne scenariusze jazdy pomogą w dalszym rozwijaniu możliwości i funkcji technologii autonomicznej jazdy Plus. (z)