Fot. IRU
IRU i jej stowarzyszenia członkowskie z Ukrainy i siedmiu krajów sąsiednich wezwały Komisję Europejską do priorytetowego traktowania ciężarówek TIR w celu złagodzenia długich kolejek granicznych i zwiększenia przepływu towarów między Ukrainą a UE. Kolejki ciężarówek na granicach między Ukrainą a sąsiednimi krajami europejskimi regularnie przekraczają 40 km. Oprócz wywierania ogromnej presji na kierowców, którzy mogą tkwić w korkach przez wiele dni, często bez podstawowych udogodnień, oraz przeciążonych służb granicznych i celnych, korki poważnie ograniczają przepływ towarów przez granice między Ukrainą a UE, zwłaszcza produktów rolnych. IRU i jej krajowe stowarzyszenia członkowskie z Węgier, Litwy, Mołdawii, Polski, Rumunii, Serbii, Słowacji i Ukrainy wystosowały pismo do przewodniczącej Komisji Europejskiej Ursuli von der Leyen, prosząc o wyznaczenie w trybie pilnym priorytetowych pasów na przejściach granicznych dla ciężarówek TIR.
Sekretarz generalny IRU Umberto de Pretto powiedział:
- Nadanie priorytetu ruchowi TIR pozwoli zwiększyć liczbę ciężarówek, które mogłyby przewozić towary z Ukrainy do UE, od dwóch do trzech razy. Miałoby to ogromne znaczenie dla przepływów towarów między spustoszoną wojną Ukrainą a resztą UE, a także zmniejszyłoby obciążenie przeciążonych kierowców oraz pracowników granicznych i celnych.
Transporty TIR są kontrolowane i plombowane przez służby celne w punkcie wyjścia i ponownie kontrolowane przez służby celne w miejscu docelowym. Wraz z wysyłanymi z wyprzedzeniem elektronicznymi informacjami TIR i zgłoszeniami celnymi, takie ciężarówki mogą przekraczać granice bez dodatkowych kontroli, jednocześnie usprawniając zarządzanie ryzykiem i zasobami przez służby graniczne. Pasy priorytetowe TIR powinny również obejmować kontrole sanitarne, fitosanitarne i inne.
Wszystkie państwa członkowskie UE, a także Ukraina, Mołdawia i inne kraje bałkańskie są stronami Konwencji ONZ TIR. Tysiące przewoźników w tych krajach jest autoryzowanymi użytkownikami TIR i na co dzień korzysta z systemu, pomimo obecnego braku pasów priorytetowych dla ciężarówek TIR. (z)