NEFTON: MAN prowadzi badania we wspólnym projekcie dotyczącym transportu towarowego przyszłości
Megawatt Charging System (MCS) o mocy ładowania rzędu megawatów Fot. MAN
Firma MAN wraz z partnerami rozszerzyła uruchomiony projekt badawczy NEFTON (elektryfikacja pojazdów użytkowych dla zoptymalizowanego podłączenia do sieci w sektorze transportu), finansowany przez Federalne Ministerstwo Gospodarki i Ochrony Klimatu w Niemczech. Wraz z AVL (dostawca systemów napędowych), PEA (ekspert w dziedzinie energoelektroniki), Politechniką Monachijską, Politechniką w Deggendorf i Forschungsstelle für Energiewirtschaft e.V. (Centrum Badawcze Ekonomiki Energii) MAN Truck & Bus chce przeanalizować system składający się z w pełni elektrycznej ciężarówki, stacji ładowania i przyłącza do sieci i zaprojektować go pod kątem różnych zastosowań w transporcie dalekobieżnym. Głównym celem NEFTON jest demonstracja Megawatt Charging System (MCS) w MAN eTruck. Teraz projekt został rozszerzony: do mocy ładowania w zakresie 3 megawatów. Ma to na celu przetestowanie na wczesnym etapie nowo określonego standardu ładowania MCS.
Megawatowa infrastruktura ładowania
– Aby móc odwzorować rosnące przebiegi w transporcie towarowym, a jednocześnie zrealizować planowaną redukcję emisji w transporcie, my w MAN Truck & Bus koncentrujemy się na napędzie akumulatorowo-elektrycznym. NEFTON przybliża nas do megawatowej infrastruktury ładowania i wymaganej do tego maksymalnej mocy ładowania – mówi dr Frederik Zohm, członek zarządu ds. badań i rozwoju w MAN Truck & Bus.
Akumulatorowo-elektryczna ciężarówka jako perspektywiczne rozwiązanie
Wspólnym celem partnerów projektu jest przeprowadzenie całościowych badań nad działaniem transportu ciężkiego w oparciu o pojazd akumulatorowo-elektryczny jako rozwiązanie obecnych i przyszłych wyzwań do 2024 roku. Cały system – składający się z ciężarówki elektrycznej stacji ładowania i jej połączenia sieciowego – ma być przeznaczony do różnych zastosowań w transporcie dalekobieżnym. Głównym kluczem technicznym do tego jest Megawatt Charging System (MCS) o mocy ładowania rzędu megawatów. Cały łańcuch oddziaływania megawatowego systemu ładowania zostanie zbadany pod kątem wykonalności, efektywności ekonomicznej i zrównoważonego rozwoju, począwszy od określenia wymagań dla operatorów pojazdów użytkowych, wynikających z nich koncepcji pojazdów elektrycznych i koncepcji infrastruktury szybkiego ładowania. Zgodnie z tym opracowywana jest wysoce wydajna stacja ładowania, która umożliwia również dwukierunkowe ładowanie w celu ewentualnej integracji ciężarówki jako jednostki magazynującej z siecią energetyczną. Standard MCS ma być dalej badany wraz z rozszerzeniem projektu. Przetestowane zostaną prądy ładowania 3000 A, co pozwoli na pełne naładowanie ciężarówki elektrycznej w ciągu 15 minut. W tym celu Politechnika Monachijska wraz z MAN Truck & Bus i Politechniką w Deggendorf opracowują nowe koncepcje o pojemnościach ładowania w zakresie 3 megawatów, które będą również testowane przez nowego partnera projektu ISE Fraunhofera. (z)