Flota pojazdów komunalnych w Świebodzicach powiększyła się o Renault Trucks D Wide Z.E.
Dostarczona przez SLT Group śmieciarka na podwoziu Renault Trucks D 26 t jest cicha i ekologiczna Fot. Renault Trucks
Gmina Świebodzice mając na uwadze możliwość zmniejszenia swojego śladu węglowego inwestuje w pojazdy elektryczne. Na początku listopada br. flota pojazdów dolnośląskiej spółki komunalnej ZGK Świebodzice powiększyła się o elektryczną śmieciarkę Renault Trucks D Wide Z.E. Ten w 100% elektryczny pojazd jest też pierwszym zarejestrowanym w Polsce elektrycznym samochodem ciężarowym, a miasto Świebodzice dołączyło do grona pionierów elektromobilności. Zgodnie z założeniami Programu Rozwoju Elektromobilności, samorządy dążą do zrównoważonego rozwoju transportu komunalnego i tym samym do zmniejszenia liczby pojazdów z napędem konwencjonalnym w miejskich flotach. Włodarze Świebodzic wybrali elektryczny model Renault Trucks D Wide Z.E. z zabudową komunalną, który już teraz można podejrzeć w codziennej pracy na ulicach miasta. Renault Trucks D Wide Z.E. jest pierwszym seryjnie produkowanym pojazdem ciężarowym, który trafił na drogi publiczne naszego kraju. – Firma Renault Trucks wyprodukuje i dostarczy w tym roku na rynki europejskie tysiąc podobnych do tego samochodów elektrycznych. Natomiast ten jeden jest szczególnie ważny dla naszej polskiej organizacji – jest to pierwszy zarejestrowany w Polsce elektryczny samochód ciężarowy i jednocześnie pierwsza przekazana do użytku komercyjnego śmieciarka – podsumował Marcin Majak, dyrektor sprzedaży Renault Trucks Polska. Model Renault Trucks D Wide Z.E. ze śmieciarką Terberg przez 1,5 roku testowany był we flotach firm komunalnych w Polsce, gdzie podczas codziennej eksploatacji traktowany był bez żadnej taryfy ulgowej. Pod względem funkcjonalnym śmieciarka ta nie różni się niczym od swojego konwencjonalnego odpowiednika. Podobnie wyglądają właściwości manewrowe pojazdu. W każdym przedsiębiorstwie komunalnym testującym pojazd, pojemność baterii trakcyjnych w zupełności wystarczała do wykonania codziennych zadań. – Praca śmieciarki, czyli zgniatanie i wrzucanie odpadów do nadwozia odbywa się podczas postoju. Testy, które wykonaliśmy w minionym roku wykazały, że w 80% przypadków wśród firm komunalnych samochód wracał do bazy po całodziennej pracy z poziomem naładowania akumulatorów trakcyjnych średnio 20-24%, co wystarczało na cały dzień pracy, na to, żeby wrócić do bazy i jeszcze ciut zostało w zapasie” – dodał Marcin Majak. – Odbieramy cztery jednostki elektryczne, wśród nich samochód Renault Trucks, pierwszą w Polsce śmieciarkę przekazaną spółce komunalnej i tym samym pokazujemy młodemu pokoleniu, naszemu społeczeństwu, że potrafimy dbać o nasze środowisko, o naszą przyszłość. Elektromobilność to przyszłość, od której nie ma odwrotu. Taki sprzęt powinien jeździć w każdej gminie. Cieszę się, że mogę pochwalić się tymi inwestycjami – powiedział Paweł Ozga, Burmistrz Miasta Świebodzice dodając, że niskoemisyjne pojazdy zakupiono z dofinansowania w ramach rządowego funduszu Polski Ład.
Krok w przyszłość
Renault Trucks D Wide Z.E. jest pierwszym seryjnie produkowanym pojazdem ciężarowym, który trafił na drogi publiczne naszego kraju.
– Firma Renault Trucks wyprodukuje i dostarczy w tym roku na rynki europejskie tysiąc podobnych do tego samochodów elektrycznych. Natomiast ten jeden jest szczególnie ważny dla naszej polskiej organizacji – jest to pierwszy zarejestrowany w Polsce elektryczny samochód ciężarowy i jednocześnie pierwsza przekazana do użytku komercyjnego śmieciarka – podsumował Marcin Majak, dyrektor sprzedaży Renault Trucks Polska.
Model Renault Trucks D Wide Z.E. ze śmieciarką Terberg przez 1,5 roku testowany był we flotach firm komunalnych w Polsce, gdzie podczas codziennej eksploatacji traktowany był bez żadnej taryfy ulgowej. Pod względem funkcjonalnym śmieciarka ta nie różni się niczym od swojego konwencjonalnego odpowiednika. Podobnie wyglądają właściwości manewrowe pojazdu. W każdym przedsiębiorstwie komunalnym testującym pojazd, pojemność baterii trakcyjnych w zupełności wystarczała do wykonania codziennych zadań.
– Praca śmieciarki, czyli zgniatanie i wrzucanie odpadów do nadwozia odbywa się podczas postoju. Testy, które wykonaliśmy w minionym roku wykazały, że w 80% przypadków wśród firm komunalnych samochód wracał do bazy po całodziennej pracy z poziomem naładowania akumulatorów trakcyjnych średnio 20-24%, co wystarczało na cały dzień pracy, na to, żeby wrócić do bazy i jeszcze ciut zostało w zapasie” – dodał Marcin Majak.
Transformacja energetyczna w Świebodzicach
W Świebodzicach pojazd testowany był w lutym br., przez dwa tygodnie, na „pełnym etacie”. Obsługiwał całe miasto, zarówno tereny domków jednorodzinnych i osiedli, jak i trasy bardziej wymagające np. w zakresie precyzyjnego manewrowania w wąskich uliczkach śródmieścia. Tam, jak relacjonowali kierowcy, auto radziło sobie bardzo dobrze. Użytkownicy docenili dynamikę i zwrotność 3-osiowego podwozia. Chwalili również cichą pracę układu napędowego samochodu i układów hydraulicznych obsługujących ładownię i wrzutnik oraz szybkość pracy zabudowy.
– Mam bardzo dobrych kierowców zawodowych w zespole. Na początku jednak podchodzili trochę nieśmiało do pojazdu, jako nowego sprzętu. Jednak po przeszkoleniu przez pracowników Renault Trucks Polska, już po trzech dniach jazd sprzeczali się kto ma jechać. Dobre wrażenie pozostawił na nich też komfort jazdy w pojeździe i łatwość obsługi. To była też jedna z kluczowych przesłanek, że chcemy taki pojazd nabyć – powiedział Sławomir Sprawka, prezes ZGK Świebodzice.
Śmieciarka została dobrze przyjęta nie tylko przez pracowników, ale i mieszkańców miasta, którzy nawet nie wiedzieli, kiedy odpady były odbierane. – Do naszej spółki komunalnej docierały sygnały, że nie było odbioru odpadów. Ostatecznie okazywało się, że pojemnik przed domem był pusty, bo śmieciarka przejechała cichutko. Tak więc poza poprawą jakości powietrza, mieszkańcy docenią również cichą pracę pojazdu, szczególnie w godzinach porannych – dodał prezes ZGK Świebodzice.
Ekologicznie i ekonomicznie
Flota ZGK Świebodzice liczy cztery śmieciarki, wliczając model elektryczny D Wide Z.E. Prezes ZGK Świebodzice wskazał też na oszczędność czasu, związaną z dynamiczną pracą pojazdu:
– Samochód natychmiast rusza po naciśnięciu pedału gazu, zatrzymuje się również niemal natychmiast po naciśnięciu hamulca. Analizując czas niezbędny do odbioru odpadów, szczególnie z zabudowy jednorodzinnej, gdzie kilkadziesiąt, kilkaset razy trzeba się zatrzymać, taka dynamika generuje w ciągu miesiąca, w ciągu roku dużą oszczędność czasu pracy. No i nie bez znaczenia jest poziom naładowania akumulatorów trakcyjnych. Bez dodatkowego doładowywania, stan baterii na koniec dnia wskazywał ok. 35-40% naładowania.
Uwagę zwracał dość duży udział energii elektrycznej uzyskiwany w wyniku rekuperacji, czyli podczas hamowania, swobodnego toczenia się czy zjazdów ze wzniesień.
Śmieciarka ładowana była z gniazdka w garażu zamkniętym.
– Pojazd ma wbudowaną ładowarkę. Podczas ładowania, w momencie gdy naładuje się do pełna, pobiera minimalną ilość energii z sieci, by utrzymywać temperaturę i gotowość do pracy. W każdej chwili można wtedy wsiąść, uruchomić pojazd i ruszyć do pracy – wyjaśnił Radosław Kołodziej, przedstawiciel handlowy Renault Trucks Polska. – Akumulatory można doładowywać nawet w krótkich odstępach czasu – nie ma to wpływu na ich trwałość i wydajność. Zasięg na jednym ładowaniu wynosi do 120 km. (z)
Podczas przekazania symbolicznego klucza do elektrycznego modelu Renault Trucks obecni byli: (od lewej) Stanisław Kapuściński – regionalny kierownik sprzedaży SLT Group, Paweł Ozga – burmistrz miasta Świebodzice, Ireneusz Zyska – sekretarz stanu, pełnomocnik rządu ds. odnawialnych źródeł energii, Sławomir Lewandowski – prezes SLT Group, Grzegorz Pasiński – area sales manager Renault Trucks Polska i Marcin Majak – dyrektor sprzedaży Renault Trucks Polska Fot. Renault Trucks
Podwozie to 3-osiowy samochód ciężarowy w konfiguracji 6x2 z tylną osią skrętną o 27 t dmc. i rozstawem osi 3.900 mm. Źródłem napędu są dwa silniki elektryczne o mocy ciągłej 260 kW i maksymalnym momencie obrotowym 850 Nm. Energia elektryczna zgromadzona jest w czterech trakcyjnych akumulatorach litowo-jonowych o łącznej pojemności 265 kWh Fot. Renault Trucks