Ogólne wykorzystanie parkingów dla ciężarówek w Anglii wynosi 83%, co według systemu DFT jest określane jako „poważne” (przy oblężeniu 85% zmienia się to na „krytyczne”).
Oprócz tego, kolejnym istotnym problemem wskazanym w raporcie jest brak udogodnień dostępnych dla kierowców na parkingach dla ciężarówek, a także brak zabezpieczeń.
W skali od 0 do 5
Parkingi zostały ocenione w skali 0-5:0 - Podstawowa strefa odpoczynku bez udogodnień
1 – Podstawowa strefa odpoczynku oferująca kierowcom miejsce do parkowania i dostęp do toalet
2 - Toalety i gastronomia - podstawowa/średnia strefa odpoczynku kierowcy, miejsce do parkowania i dojazd podstawowy, udogodnienia
3 - Toalety, prysznice i gastronomia - obiekt średniego poziomu oferujący kierowcom ciężarówek miejsce do parkowania z podstawowymi udogodnieniami
4 - Toalety, prysznice, gastronomia, oświetlenie i ogrodzenie ochronne - obiekt średniego/wysokiego poziomu, oferujący bezpieczne parkowanie samochodów ciężarowych, z rozsądnymi udogodnieniami dla kierowcy
5 - Toalety, prysznice, gastronomia, oświetlenie, ogrodzenie ochronne, noclegi i CCTV - wysokiej klasy parking dla samochodów ciężarowych oferujący kierowcy miejsce do parkowania, ochronę i bezpieczeństwo, jednocześnie dając dostęp do rozbudowanej infrastruktury
Na wschodzie i południu najgorzej
W niektórych regionach, takich jak wschód Anglii, południowy wschód i południowy zachód, większość parkingów dla ciężarówek ma kategorię 2 lub niższą – ponad 50% parkingów dla ciężarówek na tych obszarach nie ma pryszniców, kamer przemysłowych, oświetlenia, ogrodzenia ochronnego ani pomieszczeń mieszkalnych.Najlepszymi regionami do parkowania dla ciężarówek są Yorkshire i Humber, North West i West Midlands, gdzie większość parkingów dla ciężarówek ma kategorię 4 lub 5.
Po uśrednieniu okazuje się, że ponad jedna trzecia parkingów dla ciężarówek w Anglii ma kategorię 2 lub niższą. Tylko 6,5% parkingów dla ciężarówek w Anglii jest ocenianych w najwyższej kategorii.
Poza tym parkingi dla ciężarówek nie są tanie. Z raportu wynika, że obszary obsługi autostrad (MSA) są z pewnością najdroższą opcją parkowania dla ciężarówek w każdym regionie Anglii. Najwyższa cena za parkowanie w MSA występuje we wschodniej Anglii, gdzie kierowcy/przewoźnicy płacą średnio 31,71 GBP. W całej Anglii średnia cena parkingu w MSA wynosi 28,85 GBP, a cena niezależnego parkingu dla ciężarówek wynosi średnio 21,43 GBP.
Komentując wyniki raportu DfT, Michelle Gardner - szefowa polityki w grupie biznesowej Logistics UK, powiedziała:
– Jak powtarza Logistics UK od dłuższego czasu, wyniki National Survey of Lorry Parking tylko potwierdziły, że brytyjscy kierowcy komercyjni są zaniedbani, jeśli chodzi o dostęp do bezpiecznych parkingów nocnych. Jest to problemem od zbyt dawna i uniemożliwia branży rekrutację i zatrzymywanie wykwalifikowanej siły roboczej, której potrzebuje. Zadeklarowany przez rząd cel poprawy sytuacji jest mile widziany, konieczne jest budowanie nowych obiektów parkingowych. (z)