Wiadomości z rynku

piątek
22 listopada 2024

Smart tachografy nowej generacji już w przyszłym roku

Od sierpnia 2023 wszystkie nowo rejestrowane pojazdy będą wyposażone w urządzenia inteligentne drugiej generacji drugiej wersji
16 grudnia 2022

Do sierpnia 2025 r. trzeba będzie wymienić lub zaktualizować tachografy we wszystkich pojazdach od 3,5 t w ruchu międzynarodowym, które były wyposażone w tachografy inteligentne pierwszej wersji Fot. VDO

 
Już w przyszłym roku pojawią się smart tachografy drugiej generacji drugiej wersji. Na temat kwestii technicznych cyfrowych tachografów dyskutowali niedawno uczestnicy spotkania Tachograph Forum, organizowanego przez Komisję Europejską. Wśród uczestników siódmej edycji Tachograph Forum znaleźli się zarówno eksperci w tej dziedzinie, jak JRC (Joint Research Centre), czyli centrum badań Komisji Europejskiej oraz reprezentanci: ministerstw z krajów europejskich, inspekcji drogowych, policji, producentów tachografów, oprogramowania oraz ciężarówek, a także przedstawiciele zrzeszeń kierowców i firm transportowych. Nie zabrakło przedstawicieli Inelo. Tematem spotkania było zastąpienie aktualnych smart tachografów ich nową wersją, która wpisuje się w politykę Unii Europejskiej opartej o digitalizację transportu ciężkiego.

Jaka przyszłość czeka tachografy pierwszej generacji?

Jedno jest pewne – los pierwszej generacji tachografów jest przesądzony, a przewoźnicy muszą przygotować się na zastąpienie ich nowszymi urządzeniami. Przejście na smart tachografy drugiej generacji drugiej wersji zostało już szczegółowo zaplanowane:
- od sierpnia 2023 roku wszystkie nowo rejestrowane pojazdy zostaną wyposażone w tachograf inteligentny drugiej generacji drugiej wersji;
- do końca 2024 roku należy obowiązkowo wymienić we własnym zakresie tachografy we wszystkich pojazdach w ruchu międzynarodowym, które były wyposażone w tachografy przed czerwcem 2019 roku – analogowe oraz cyfrowe pierwszej generacji (nie inteligentne);
- do sierpnia 2025 roku trzeba wymienić lub zaktualizować tachografy we wszystkich pojazdach od 3,5 t w ruchu międzynarodowym, które były wyposażone w tachografy inteligentne, ale pierwszej wersji;
- do lipca 2026 wszystkie pojazdy od 2,5 t (czyli tzw. busy) w transporcie międzynarodowym będą musiały również być wyposażone w najnowsze tachografy inteligentne drugiej generacji drugiej wersji.

Najważniejsze zmiany, które zostaną wprowadzone w kolejnej wersji inteligentnych tachografów:
- automatyczna rejestracja przekroczeń granic w UE na podstawie lokalizacji GNSS;
- możliwość rejestracji miejsc załadunku i rozładunku;
- zabezpieczenie sygnału lokalizacji GNSS (Galileo OSNMA);
- naruszenia czasu jazdy oraz niektóre manipulacje odczytywane na odległość przez DSRC;
- zwiększona pamięć na dane (możliwy dłuższy okres kontroli);
- obowiązkowy interfejs ITS do inteligentnych systemów transportowych.

Jak widać, większość z wymienionych modyfikacji ma za zadanie bezpośrednio wpłynąć na szybkość, a przede wszystkim skuteczność kontroli pod kątem ewentualnych manipulacji.

Technologia DSRC wskazuje podejrzane ciężarówki

Przypominamy – dzięki tachografom drugiej generacji rozwijany będzie system preselekcji, oparty o technologię i urządzenia DSRC, które pozwalają na zdalne sczytywanie najważniejszych parametrów ze smart tachografów w pojazdach ciężarowych bez potrzeby ich zatrzymywania na drodze. Pobierane dane z nowego tachografu wskażą inspektorowi, czy nastąpiło przekroczenie czasu jazdy ciągłej, dziennej, tygodniowej i dwutygodniowej, a także, czy były zakłócenia w rejestrowaniu pozycji pojazdu. Inspektorzy tym samym zyskają jeszcze większą pewność, co do konieczności zatrzymania konkretnego pojazdu. Należy zaznaczyć, że europejskie służby drogowe już od pewnego czasu sprawdzają w praktyce technologię DSRC, testując i używając do tego urządzenia od Grupy INELO. (z)
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.