Globalna firma logistyczna DB Schenker, członek IRU, zaczęła korzystać z systemu TIR w regionie Gulf Cooperation Council (GCC: Arabia Saudyjska, Bahrajn, Katar, Kuwejt, Oman i Zjednoczone Emiraty Arabskie), oszczędzając czas i zmniejszając emisję CO2. Jako wiodący dostawca usług logistycznych na Bliskim Wschodzie iw Afryce DB Schenker przeprowadził pierwszą operację TIR w regionie GCC. Przesyłka sprzętu IT, pochodząca z Dubaju, w Zjednoczonych Emiratach Arabskich (ZEA), z powodzeniem dotarła do miejsca docelowego na lotnisku Dammam w Arabii Saudyjskiej w rekordowym czasie. System TIR skrócił całkowity czas transportu na tej trasie, a DB Schenker zaoszczędził znaczną ilość czasu na przejściach granicznych, szczególnie w Arabii Saudyjskiej. Dzięki pasom ekspresowym i cyfrowym procedurom celnym ciężarówka TIR z powodzeniem przekroczyła granicę Batha w Arabii Saudyjskiej w niecałe trzy godziny.
Udrażnianie przejść granicznych
Eyad Karadsheh, wiceprezes ds. transportu lądowego w DB Schenker na Bliskim Wschodzie iw Afryce, skomentował:
- DB Schenker jest zadowolony ze współpracy z IRU. TIR to jedna z najcenniejszych propozycji dla regionu Bliskiego Wschodu, która ulepszy transport, zwiększy bezpieczeństwo łańcucha dostaw i skróci czas tranzytu. Dlatego będziemy nadal współpracować z IRU w kwestiach związanych z transportem lądowym w regionie Bliskiego Wschodu i Afryki.
Kontynuując pobudzanie handlu w regionie i poza nim, TIR działa obecnie w pięciu krajach GCC: Kuwejcie, Omanie, Katarze, Arabii Saudyjskiej i Zjednoczonych Emiratach Arabskich. Czas transportu został skrócony o 50% między Jordanią a ZEA przez Arabię Saudyjską, o ponad 70% między Omanem a Arabią Saudyjską oraz o ponad 90% między Arabią Saudyjską a ZEA.
TIR, czyli uproszczenie tranzytu
TIR umożliwia przemieszczanie towarów pod kontrolą celną przez granice międzynarodowe bez uiszczania ceł i podatków, które normalnie byłyby należne przy imporcie (lub eksporcie). Warunkiem procedury TIR jest to, że przemieszczanie towarów musi obejmować transport drogowy. Towary są przemieszczane z urzędu celnego wyjścia w jednym kraju do urzędu celnego przeznaczenia w innym kraju na podstawie tranzytowego dokumentu celnego akceptowanego w skali międzynarodowej, karnetu TIR, który stanowi również gwarancję finansową na uiszczenie zawieszonych ceł i podatków. Systemem gwarancyjnym zarządza IRU. (z)