Wiadomości z rynku

piątek
22 listopada 2024

Tallink Silja - nowy prom na trasie Tallin-Helsinki

Najbardziej zaawansowana technologicznie jednostka na Bałtyku
21 grudnia 2022

Tallink Silja: nowy, najnowocześniejszy prom dołączył na trasę Tallin-Helsinki Fot. Prom MyStar / As Tallink Grupp

 
Estoński operator promowy Tallink wprowadził na trasę Tallin-Helsinki swój najnowocześniejszy prom – My Star. Statek, określany przez Tallink jako „najbardziej zaawansowana technologicznie jednostka na Bałtyku", wyruszył 13 grudnia 2022 r. w swój pierwszy rejs na tej trasie. Statek posiada 3.190 metrów linii ładunkowej, co niewątpliwie będzie stanowić ulgę dla kierowców czekających na wolne miejsce w zatłoczonych portach. MyStar został wykonany w fińskiej stoczni Rauma Marine Constructions (RMC). Jest to największy statek zbudowany do tej pory przez RMC oraz już siódma jednostka zbudowana lub zaprojektowana w Raumie dla Tallink. Prom o długości 212,4 m będzie mógł przewieźć 2.800 pasażerów. Koszt jego wykonania wyniósł 247 mln euro.

Co czyni MyStar niezwykłym?

Efektywność energetyczną statku zapewnia pięć dwupaliwowych 8-cylindrowych silników głównych o mocy 42.000 kW. Główne silniki zasilane są przede wszystkim niskoemisyjnym gazem ziemnym przechowywanym na pokładzie w specjalnych, izolowanych próżniowo zbiornikach LNG. Zbiorniki są o około 30% większe niż te na pokładzie Megastar. Większe zbiorniki LNG pozwalają na rzadsze bunkrowanie statku, co jest korzystne dla środowiska naturalnego. Wykorzystanie gazu ziemnego jako paliwa okrętowego znacząco zmniejsza emisję tlenków siarki i azotu, a także dwutlenku węgla. Silniki z technologią dual fuel pozwalają na zasilanie biogazem i biodieslem. Wśród innowacji na rzecz wydajności energetycznej, generatory dopasowują swoje działanie do bieżącego zapotrzebowania na prąd. Dzięki odpowiedniemu kształtowi kadłuba, statek emituje mniej dwutlenku węgla.

Z systemem Smart Car Deck Solution

Innym „zielonym” rozwiązaniem, w które został wyposażony MyStar jest system Smart Car Deck Solution. System wprowadza korekty w planie ładunku i procesie załadunku lub rozładunku w zależności od informacji zebranych z inteligentnych czujników portowych lub znajdujących się na statku w czasie rzeczywistym. System dba o to, aby załadunek odbywał się w jak najszybszy sposób, unikając jakichkolwiek przestojów. Pod uwagę bierze się pasażerów VIP, specjalny i ponadgabarytowy ładunek oraz szereg nieprzewidzianych warunków, które mogą pojawić się podczas procesu załadunku. MyStar został wyposażony w elektroniczne prowadzenie pojazdu do właściwego pokładu samochodowego i do planowanej lokalizacji pojazdu na pokładzie. System jest zintegrowany z inteligentną portową sygnalizacją świetlną.
MyStar posiada Shore-to-Ship Green Power connection, czyli zasilanie brzegowe. Po zacumowaniu w porcie, pokładowe generatory diesla statków wpływających do portu są wyłączane, a jednostki podłączane są do sieci zasilania brzegowego. Obciążenie energetyczne statków jest następnie płynnie przenoszone na lądowe zasilanie portu, nie zakłócając żadnych usług świadczonych na pokładzie. Zasilanie brzegowe umożliwia jednostkom pływającym zmniejszenie emisji, hałasu i wibracji emitowanych przez silniki statków, a także zmniejszenie zużycia paliwa.
Statki Tallink Silja mogą podłączyć się do zasilania brzegowego już w trzech portach na Bałtyku - Tallinie, Sztokholmie i Porcie Południowym w Helsinkach. Rozwiązanie to przyczynia się do tworzenia czystszego środowiska miejskiego.
Rezerwacji biletów cargo na przeprawy linii Tallink, w tym na rejsy promem MyStar, można dokonać na PROMY24.COM.
Źródła:
[Tallink, TalTech]
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.