Wiadomości z rynku

piątek
22 listopada 2024

Światowa premiera czterech koncepcyjnych wersji modelu ID. Buzz

Dostawczy Volkswagen jako Flex-Cab, pojazd ratownictwa medycznego, z zabudową skrzyniową, chłodnia i auto serwisowe
23 grudnia 2022

Pięciomiejscowy ID. Buzz Flex-Cab Fot. Volkswagen

 
Podczas tegorocznych targów IAA Transportation Volkswagen Samochody Dostawcze zaprezentował - jako światowe premiery - cztery innowacyjne, przedprodukcyjne warianty koncepcyjne ID. Buzz’a przygotowane przez producentów nadwozi i zabudów. Pierwszy, to bazujący na ID. Buzz pojazd ratownictwa medycznego, stworzony przez firmę Bösenberg, udowadniający, że motoryzacja elektryczna dotarła także do sektora pojazdów ratunkowych. Firma Snoeks zaprezentowała koncepcyjnego ID. Buzz Flex-Cab, przeznaczonego do przewozu osób - coś w rodzaju elektrycznej wersji modelu Caravelle. ID. Buzz w wersji chłodnia zbudowany został natomiast przez specjalistów z Wükaro. Przestronny furgon o pojemności przedziału towarowego 6 m3 pokazała z kolei firma Veth. To pierwszy ID. Buzz z nadwoziem skrzyniowym. We współpracy z firmą CS/Würth powstał też ID. Buzz Cargo z systemem regałów, prezentowany jako samochód serwisowy marki Miele. ID. Buzz to Bulli nowej ery: wszechstronny i wielozadaniowy jak jego poprzednicy. Jako MPV i jako samochód dostawczy, wprowadza elektryczną motoryzację w coraz to nowe segmenty, stając się w ten sposób „game changerem”. O potencjale tej linii produktowej świadczy różnorodność przygotowanych przez wielu producentów nadwozi i zabudów pojazdów koncepcyjnych.

ID. Buzz Flex-Cab

Holenderska firma Snoeks specjalizująca się w produkcji zabudów, przystosowała ID. Buzz Cargo do użytku w transporcie pasażerskim. Pięciomiejscowy ID. Buzz Flex-Cab staje się w ten sposób elektrycznie napędzanym samochodem z zastosowaniem podobnym do modelu Caravelle. W tyle jest wyposażony w trzyosobową kanapę, którą można ustawić w dwóch pozycjach - standardowo lub z dodatkową przestrzenią na nogi albo całkowicie złożyć, łącznie z siedziskiem. Regulacja i składanie kanapy odbywa się elektrycznie, za pomocą przełącznika na słupkach B lub D. Dzięki możliwości elastycznej regulacji tylnej kanapy, klimatyzowana część tylna pojazdu może być wykorzystywana do przewozu pasażerów lub towarów. Pokazując w pełni elektrycznego, koncepcyjnego ID. Buzz Flex-Cab, Snoeks prezentuje wysoce innowacyjną koncepcję transportu osób. Pojazd może być wykorzystywany np. jako shuttle bus, taksówka, minibus komunalny lub pojazd dla rzemieślników.

Jako pojazd ratownictwa medycznego

ID. Buzz został zaprojektowany w taki sposób, by zarówno w wersji MPV, jak i w wersji dostawczej mógł spełniać zadania specjalne - na przykład jako pojazd ratownictwa medycznego. Elektryczna motoryzacja dotarła więc także do tego sektora. Niemiecki producent nadwozi, firma Bösenberg, pokazała jak taki samochód może wyglądać i co może zrobić. Przygotowano auto w wersji niemal produkcyjnej. Na pokładzie wersji medycznej ID. Buzza znajduje się miejsce dla maksymalnie trzech osób. Przestrzeń ładunkowa została przekształcona w miejsce pracy dla lekarza i jego sprzętu medycznego. W tym celu Bösenberg opracował koncepcję modułową, dzięki czemu całkowita integracja wyposażenia i wszystkich specjalnych komponentów wymaga jedynie minimalnych zmian w pojeździe bazowym. Zamontowano również specjalny system sygnalizacji zasilany z oddzielnego systemu akumulatorów.

ID. Buzz jako pojazd ratownictwa medycznego Fot. Volkswagen

 

Z zabudową skrzyniową

Veth Automotive połączył ikoniczny design ID. Buzza z zabudową skrzyniową. Dzięki skrzyni, pojemność ładunkowa wzrasta z 3,9 m3 do 6,0 m3. Taki ID. Buzz Cargo może przyjąć ładunek o masie do 680 kg. Boki i tył skrzyni można wyposażyć w tradycyjne drzwi, drzwi przesuwne i/lub rolety. Gwarantuje to, że np. jeżdżący takim samochodem kurierzy są w stanie dotrzeć do paczek z każdej strony. Pojazd koncepcyjny wyposażono w drzwi z niską krawędzią dolną po stronie pasażera, w żaluzję po stronie kierowcy oraz w duże drzwi skrzydłowe z tyłu. Na skrzyni jest też dużo miejsca na logo i reklamę firmy. Podłoga w jej wnętrzu zapobiega ślizganiu się ładunku i nie ulega zużyciu.

Veth Automotive połączył ikoniczny design ID. Buzza z zabudową skrzyniową Fot. Volkswagen

 

Chłodnia

Niemiecki producent zabudów firma Wükaro, stworzyła na bazie ID. Buzza Cargo pojazd chłodnię. Pojazd został zaprojektowany specjalnie z myślą o dostawach w centrum miasta, a więc dla tzw. ostatniej mili. Innowacją jest tu połączenie elektrycznego układu napędowego i systemu chłodzenia, który również jest elektryczny. System chłodzenia składa się z płaskiej jednostki chłodzącej 230V na dachu (płaski parownik sufitowy), czterech akumulatorów litowo-jonowych (każdy o nominalnym naładowaniu 100 amperogodzin) oraz inwertera (przekształcającego prąd stały w zmienny) ze zintegrowaną ładowarką akumulatorów. Cztery akumulatory – umieszczone by zaoszczędzić miejsce, w nadkolach – umożliwiają niezależną pracę systemu przez sześć do ośmiu godzin. Możliwe jest również wstępne schłodzenie przestrzeni ładunkowej, w każdym przypadku gdy ID. Buzz Cargo jest podłączony do sieci elektrycznej. Pojazd koncepcyjny może, w zależności od specyfikacji, zabrać ładunek o masie do 390 kg – wystarczający do przewozu mrożonek zamawianych przez internet lub specjałów dla restauracji. Można również pokusić się na jego interpretację jako klasyczną, włoską furgonetkę z lodami.

„Elektryk” VW jako chłodnia Fot. Volkswagen

 

Jako pojazd serwisowy marki Miele

To samochód, który powstał na specjalne życzenie marki Miele i jest owocem współpracy firmy CS/Würth i marki Volkswagen Samochody Dostawcze. Przestrzeń ładunkowa tego w pełni elektrycznego samochodu dostawczego została wyposażona w dostosowany do specyfikacji serwisantów system regałów do przechowywania materiałów, części zamiennych i narzędzi dla pracowników działu obsługi klienta Miele. Konsola środkowa, ze zintegrowanym składanym stolikiem w przedziale pasażerskim, służy jako miejsce pracy kierowcy. Szczególne wrażenie robi specjalny lakier nadwozia w typowym dla Miele kolorze „czerwień papryki”. (z)

Jako pojazd serwisowy marki Miele Fot. Volkswagen

Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.