Fot. MAN
Oslo, stolica Norwegii, jest pionierem w ochronie środowiska. Teraz Unibuss, jedna z największych norweskich firm autobusowych, zamówiła 76 elektrycznych autobusów Lion's City E dla Oslo od firmy MAN Truck & Bus. Dla firmy MAN jest to pierwsze zamówienie na e-busy z Norwegii, a dla wszystkich partnerów to kolejny ważny krok w kierunku zrównoważonej mobilności.
Żadna inna stolica na świecie nie ma większego udziału samochodów elektrycznych niż Oslo. Tramwaje i promy są zasilane energią elektryczną z elektrowni wodnych. W stolicy Norwegii jeździ coraz więcej autobusów elektrycznych. Wśród 76 autobusów Lion's City E, Unibuss zamówił 59 pojazdów solo i 17 autobusów przegubowych.
– Jesteśmy bardzo zadowoleni z naszego pierwszego zamówienia na e-busy z Norwegii, które idealnie wpisuje się w serię zamówień ze Skandynawii - wielki sukces! – mówi Rudi Kuchta, szef Business Unit Bus w MAN Truck & Bus.
22 autobusy MAN Lion's City E są już eksploatowane w Malmö w Szwecji. KEOLIS zamówił również w zeszłym roku łącznie 75 Lion's City 18 E dla Szwecji. Spośród nich 60 przegubowych e-autobusów pojedzie do Göteborga, a 15 do Sztokholmu. Ponadto w stolicy Szwecji ma być używanych 10 Lion's City 12 E. Kolejne zamówienie na 12 przegubowych autobusów elektrycznych firmy MAN przyszło z Uppsali. Ponadto umowa ramowa z Gamla Uppsala Buss obejmuje opcję na kolejne 65 autobusów elektrycznych. Również Dania polega na e-busie MAN. Mieszkańcy i goście stolicy Kopenhagi są przewożeni 26 autobusami MAN Lion's City 12 E. Dwanaście kolejnych e-autobusów trafiło do firmy Vikingbus w Odder. Oznacza to, że po duńskich drogach jeździ obecnie 38 autobusów elektrycznych.
Unibuss opiera się na zrównoważonym transporcie publicznym
To, że norweski operator transportowy Unibuss również dba o innowacyjność i zrównoważony rozwój, widać po jego istniejącej flocie, która już teraz ma spory udział alternatywnych napędów.
– Od kilku lat firma autobusowa angażuje się w zrównoważony lokalny transport publiczny. Dzięki nowym 76 e-autobusom MAN firma Unibuss wykonuje kolejny ważny krok w kierunku czystej mobilności – podkreśla Malte Kauert, dyrektor zarządzający MAN Truck & Bus Nordics i dodaje: – Jesteśmy oczywiście bardzo zadowoleni z kontynuacji wieloletniej współpracy z Unibuss. Jestem szczególnie dumny z zespołu w Norwegii, który dzięki ścisłej współpracy umożliwił ten znaczący sukces.
Dostawa 76 MAN Lion's City E zaplanowana jest na koniec 2023 roku. Następnie zostaną one rozmieszczone w północno-wschodniej i wschodniej części Oslo - a więc w modnych dzielnicach miasta z wieloma parkami, muzeami i uroczymi drewnianymi domami.
„Oslo ma stać się pierwszym na świecie bezemisyjnym miastem do 2030 roku. Dzięki bezemisyjnemu transportowi publicznemu już do końca 2023 roku ważna część pracy zostanie wykonana. Nowe autobusy elektryczne we wschodnim Oslo oznaczają czystsze lokalne powietrze, mniej hałasu , większy komfort i zmniejszona emisja gazów cieplarnianych „– komunikuje Ruter AS, lokalny zarząd transportu publicznego (PTA), który będzie obsługiwał autobusy w Oslo.
Nabywcy decydują o liczbie akumulatorów
Jednym z powodów, dla których firma Unibuss zdecydowała się na pojazd MAN Lion's City E, była znacząca poprawa bilansu CO2 w transporcie publicznym. Ale kwestia elastyczności również odegrała ważną rolę. Na przykład zamówione autobusy solo będą wyposażone w pięć zamiast sześciu (standardowych) zestawów akumulatorów, a autobusy przegubowe w siedem zamiast ośmiu (standardowych) zestawów akumulatorów.
– Od tej jesieni nasi klienci mogą sami decydować o liczbie akumulatorów – mówi Rudi Kuchta i dodaje: – W ten sposób nasz w pełni elektryczny autobus miejski może być jeszcze lepiej dostosowany do indywidualnych potrzeb i wymagań klientów w pod względem zasięgu i pojemności pasażerskiej.
Z większym zasięgiem
Większą wydajność, ale i większy zasięg ma umożliwić system klimatyzacji CO2, który jest dostępny jako opcja od połowy 2022 roku – i na który zdecydował się Unibuss. Nowy system klimatyzacji w Lion's City E jest bardziej przyjazny dla środowiska i jednocześnie znacznie wydajniejszy, co może zapewnić dodatkowy zasięg do 25 km.
Bezpieczeństwo pasażerów, kierowców i innych użytkowników dróg zapewniają liczne systemy wspomagające, takie jak MAN BirdView, który zapewnia widok 360° na najbliższe otoczenie pojazdu z lotu ptaka, czy system MAN OptiView. Ten ostatni wspiera kierowcę m.in. eliminując martwe pole i znacznie poprawiając widoczność w nocy i przy złej pogodzie. Od tego roku innowacyjna technologia jest dostępna również we wszystkich modelach nowej generacji autobusów miejskich – w tym w pełni elektrycznym Lion’s City E.
– Nasza innowacyjna technologia przekonała Unibuss, podobnie jak kompleksowe doradztwo w zakresie naszych rozwiązań eMobility od ekspertów z MAN Transport Solutions – dodaje R. Kuchta. – Między innymi obliczyli trasy w celu optymalnego wykorzystania autobusów.
MAN będzie zapewniał norweskiemu operatorowi transportu publicznego wsparcie w przyszłości. Poza dostawą pojazdów niemiecka firma zapewni serwis i konserwację autobusów miejskich przez okres do 12 lat. (z)
Fot. MAN
Fot. MAN