Wiadomości z rynku

czwartek
21 listopada 2024

Napęd wodorowy dla lekkich pojazdów dostawczych

Firma Bosch testuje vany z ogniwami wodorowymi
2 stycznia 2023

Podstawą techniczną obu pojazdów są dostępne na rynku samochody dostawcze, które poruszają się wyłącznie na zasilaniu elektrycznym Fot. Bosch

 
Testy dwóch pojazdów demonstracyjnych dostarczają danych niezbędnych do dalszego rozwoju napędu wodorowego. Pierwsze wyniki dotyczące zasięgu i czasu tankowania są imponujące. Bosch wykorzystuje do testów własne komponenty wodorowych ogniw paliwowych.
Zaletą lekkich samochodów dostawczych, tzw. vanów, jest szybki transport towarów do miejsca docelowego, a także możliwość wykorzystania napędu o zerowej emisji lokalnej. Jednak im dłuższa podróż i cięższy pojazd, tym akumulatorowy napęd elektryczny staje się mniej efektywny. Rozwiązaniem są inne zeroemisyjne technologie, takie jak wodorowe ogniwa paliwowe, które z powodzeniem mogą być wykorzystane w branży transportowej. Właśnie w tę technologię firma Robert Bosch wyposażyła samochody dostawcze i rozpoczęła testy na drogach.
– Zastosowanie wodorowych ogniw paliwowych umożliwia osiągnięcie dużego zasięgu pojazdu, przy utrzymaniu krótkiego czasu tankowania. Dzięki temu długie podróże stają się bardziej ekonomiczne – mówi dr Markus Heyn, członek zarządu firmy Bosch i prezes sektora Mobility Solutions. – Dzięki testom vanów napędzanych wodorem poszerzamy naszą wiedzę i pokazujemy, że wodorowe ogniwa paliwowe mogą być odpowiednim rozwiązaniem napędowym również dla lekkich pojazdów dostawczych.
Partnerem projektu jest firma ABT eLine, która zaprojektowała i przebudowała pojazdy wspólnie z działem Bosch Engineering.

Technologia oparta na komponentach Bosch

Produkcja wodorowych ogniw paliwowych została niemal w pełni oparta na komponentach marki Bosch. W pojazdach zastosowano cały zestaw ogniw paliwowych, który składa się ze stosu, modułu zasilania anody zawierającego wtryskiwacz wodoru i dmuchawę recyrkulacyjną, elektronicznej jednostki sterującej, elektrycznej sprężarki powietrza oraz elementów systemu magazynowania wodoru, a także wielu czujników. Już na tym etapie projekt dostarcza ważnych danych: nawet z załadunkiem pojazdy mogą przejechać do 540 kilometrów, a ponowne pełne tankowanie odbywa się w ciągu sześciu minut. Wodorowe ogniwa paliwowe mogą więc być w przyszłości dobrym uzupełnieniem napędu akumulatorowo-elektrycznego dla operatorów flot, których samochody dostawcze pokonują długie dystanse w ciągu dnia, a wieczorem powracają do punktu serwisowego i magazynu. Podstawą techniczną obu pojazdów są dostępne na rynku samochody dostawcze, które poruszają się wyłącznie na zasilaniu elektrycznym. Aby przeprowadzić testy, akumulatory wraz z urządzeniami peryferyjnymi zostały zastąpione przez wodorowe ogniwa paliwowe, pięć zbiorników magazynujących łącznie ponad 10 kilogramów wodoru oraz mniejszy akumulator litowo-jonowy. Partner ABT eLine dostosował układ chłodzenia, system sterowania pojazdem oraz układ elektryczny, natomiast firma Bosch zaprojektowała system wodorowych ogniw paliwowych, zintegrowała go z pojazdem wraz z systemem magazynowania wodoru i opracowała odpowiedni system sterowania. Po przeprowadzeniu wymaganych badań technicznych pojazdy oficjalnie dopuszczono do ruchu drogowego.

Kolejne kroki dla rozwoju ogniw paliwowych i wodoru

Pierwsze komponenty Bosch do wodorowych ogniw paliwowych trafiły już do produkcji seryjnej. Aby dalej rozwijać ten obszar, producent potrzebuje jak największej ilości danych z rzeczywistych operacji drogowych. Dzięki łączności w chmurze oba pojazdy testowe dostarczają w czasie rzeczywistym niezbędnych informacji do komputerów deweloperów, uzupełniając w ten sposób wartości pomiarowe ze stanowisk badawczych. Dzięki zebranej wiedzy Bosch może wcześniej zaoferować klientom przetestowane i sprawdzone komponenty oraz kompleksowe wsparcie w zakresie projektowania systemów. Jednak do przełomu na rynku technologii paliwowych konieczne jest podjęcie dalszych kroków. Według Boscha przedstawiciele przemysłu i polityki muszą współpracować, aby pozbyć się przeszkód, które ograniczają potencjał technologii wodorowych. Kwestie takie jak na przykład rozwój infrastruktury magazynowej i zwiększenie produkcji zielonego wodoru są możliwe do rozwiązania wyłącznie przy ścisłej współpracy. (z)

Akumulatory wraz z urządzeniami peryferyjnymi zostały zastąpione przez wodorowe ogniwa paliwowe, zbiorniki z wodorem oraz mniejszy akumulator litowo-jonowy Fot. Bosch

Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.