Federacja Hiszpańskich Przewoźników FENADISMER informuje o priorytetach Inspekcji Transportu Lądowego w Ministerstwie Transportu w tym kraju na rok 2023, której celem jest dostosowanie się do nowych przepisów ustawodawstwa iberyjskiego oraz zweryfikowanie firm tzw. skrytek pocztowych i nielegalnych działań w tej dziedzinie.
Na tropie opóźnionych płatności
Konkretnie, w 2023 r. priorytetami dla hiszpańskich inspektorów będzie sprawdzanie przestrzegania prawnych terminów płatności (maksymalnie 60 dni), taryf, zakazu udziału kierowców w załadunku/rozładunku oraz firmy działające jako tzw. skrzynki pocztowe w Hiszpanii. Walka z opóźnieniami w płatnościach w transporcie drogowym towarów jest jednym z priorytetów Inspekcji, ponieważ negatywnie wpływa na płynność finansową przedsiębiorstw, komplikując ich zarządzanie finansami oraz wpływa na ich konkurencyjność i rentowność. Uzgodniona cena za transport, która musi pokrywać całość rzeczywistych kosztów, to kolejny aspekt objęty kontrolami w Hiszpanii w wyniku dekretu królewskiego z mocą ustawy 14/2022 z dnia 1 sierpnia w sprawie środków zrównoważonego rozwoju gospodarczego w dziedzinie transportu. Tutaj sprawdzana będzie treść listów przewozowych CMR oraz sposób ich wystawienia, a także pozostałe dokumenty umowne. Kontrole będą inicjowane przez firmy nadające towar, ale monitorowany będzie cały łańcuch zaangażowanych firm.
Gdy firmy uciekają…
Kontynuowana będzie kontrola delokalizacji dużych firm do krajów UE o niższych kosztach działalności, co prowadzi do sytuacji nieuczciwej konkurencji, na co zwracają uwagę hiszpańscy inspektorzy. Inspekcja Transportu Lądowego od 2016 r. inicjuje akcje, które skłoniłyby inne instytucje do zaangażowania się w rozwiązanie problemu. Sekretariat ds. Zatrudnienia i Ubezpieczeń Społecznych prowadził już wspólne działania z inspektorami transportu, a w lipcu 2021 r. podpisano nowy protokół działań, którego celem jest wzmocnienie, usprawnienie i rozszerzenie walki z nadużyciami w zatrudnianiu pracowników transportu.
Kontrole także po donosach
Przewiduje się wzmożone kontrole w miejscach o większym natężeniu ruchu transportowego, takich jak porty, tereny przemysłowe, duże rampy przeładunkowe, centra logistyczne, dworce autobusowe itp. Przy planowaniu kontroli uwzględniane są również skargi stowarzyszeń, instytucji i osób indywidualnych, formułowane w różny sposób, udostępniane przez instytucje odpowiedzialne za transport. Przykładowo w 2022 roku wprowadzono w Inspekcji Transportu anonimową skrzynkę pocztową, gdzie można było składać takie zgłoszenia on-line, a także wpłynęło kilka zgłoszeń dotyczących naruszenia zakazu udziału kierowców w załadunku i rozładunku oraz narzucania stawek frachtowych, które nie pokrywają kosztów. Kontrole będą prowadzone nie tylko w ruchu drogowym, ale także w siedzibach firm. Nie zaniedbuje się również kontroli czasu jazdy i odpoczynku, a na celowniku są pojazdy zarejestrowane w Hiszpanii, które muszą być wyposażone w tachograf – w 2022 roku było ich 474.873. W poprzednich latach najwyższy odsetek wykrytych naruszeń stanowiła ewidencja czasu prowadzenia pojazdu (27%), następnie przestrzeganie czasu odpoczynku (23%), przerw (17%), czasu prowadzenia pojazdu (14%), tachograf (12%) oraz brak rekordów (6%). (z)