Volkswagen Grand California (zdjęcie ma charakter poglądowy) Fot. Volkswagen
Co jakiś czas producenci samochodów zawiadamiają Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów o usterkach, które mogą zagrażać bezpieczeństwu jazdy. W ostatnich dniach takich zawiadomień jest wyjątkowo dużo. Czyżby w czasie ogólnego kryzysu, w tym problemów z zaopatrzeniem, producenci mieli więcej trudności z utrzymaniem odpowiedniego poziomu jakości? Zgłoszenia do UOKiK wynikają z obowiązków przedsiębiorców, o których mowa w art. 14 ust. 2, art. 17 ust. 2 lub art. 19 ust. 3 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/858 z dnia 30 maja 2018 r. w sprawie homologacji i nadzoru rynku pojazdów silnikowych i ich przyczep oraz układów, komponentów i oddzielnych zespołów technicznych przeznaczonych do tych pojazdów. Poniżej informujemy o ostatnich powiadomieniach, dotyczących m.in. samochodów dostawczych.
Silnik może się wyłączyć podczas jazdy
Przedsiębiorca Stellantis Polska Sp. z o.o., z siedzibą w Warszawie, powiadomił Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, że w samochodach marki Opel, modele: Mokka, Corsa i Combo, wyposażonych w akumulator wysokiego napięcia, może wystąpić błąd kalibracji oprogramowania sterownika (ECU) akumulatora trakcyjnego. W konsekwencji może dojść do błędnego odczytu napięcia ogniw i/lub temperatury akumulatora, co może skutkować wyłączeniem silnika podczas jazdy. Na rynku polskim kampanią naprawczą objętych jest łącznie110 pojazdów. Ten sam problem dotyczy samochodów marki Citroën, modele: C4 i Berlingo.
Na rynku polskim kampanią naprawczą objętych jest łącznie18 pojazdów.
Unifikacja podzespołów skutkuje takimi samymi usterkami w kolejnych markach, bowiem takie samo zgłoszenie dotyczy marki Peugeot, modele: 208, 2008 i Partner. Na rynku polskim kampanią naprawczą objętych jest łącznie 86 pojazdów. Przedsiębiorca powiadomił właścicieli samochodów objętych akcją o konieczności zgłoszenia się do autoryzowanych serwisów w celu aktualizacji oprogramowania sterownika (ECU) akumulatora trakcyjnego.
Niekontrolowana emisja
Także Stellantis Polska Sp. z o.o., powiadomił UOKiK, że samochody marki Peugeot, modele: Traveller i Expert 4 zostały wyprodukowane z niewłaściwym obwodem grzewczym zbiornika roztworu mocznika (AdBlue), czego skutkiem jest nienagrzewanie się w wymaganym stopniu układu selektywnej redukcji katalitycznej (SCR). W warunkach bardzo niskiej temperatury, może to doprowadzić do przekroczenia dopuszczalnego poziomu emisji. Na rynku polskim kampanią naprawczą objętych jest łącznie 98 pojazdów.
Problem ten dotyczy także Opli Vivaro C i Zafira Life. Na rynku polskim kampanią naprawczą objętych jest łącznie 179 pojazdów.
Usterka może wystąpić również w Citroënach Spacetourer i Jumpy IV.
Na rynku polskim kampanią naprawczą objęte są 54 pojazdy.
Przedsiębiorca powiadomił właścicieli samochodów objętych akcją o konieczności zgłoszenia się do autoryzowanych serwisów w celu wymiany zbiornika roztworu mocznika.
Ryzyko pożaru
Volkswagen Group Polska Sp. z o.o. z siedzibą w Poznaniu zgłosił, że w samochodach marki Volkswagen, modele: Tiguan (typ: AX), Passat (typ: CB), Golf (typ: CD), Arteon (typ: 3H) i Multivan (typ: T7 i ST), wyprodukowanych w Niemczech między kwietniem 2019 r. a lutym 2022 r., zabezpieczenie w układzie wysokonapięciowym zostało wyprodukowane ze zbyt małą ilością piasku gaśniczego. W przypadku zwarcia dochodzi do zadziałania zabezpieczenia i przerwania przepływu prądu. W przypadku pęknięcia zabezpieczenia i zwarcia w instalacji istnieje ryzyko pożaru. Na rynku polskim kampanią naprawczą objętych jest łącznie 121 pojazdów. Przedsiębiorca zadeklarował, że właściciele objętych kampanią samochodów będą zapraszani do autoryzowanych stacji obsługi, w celu montażu nad skrzynką rozdzielczą akumulatora wysokiego napięcia dodatkowej ochronnej maty izolacyjnej.
Poduszka może kiepsko chronić
W samochodach marki Volkswagen T7 Multivan (typ: ST), wyprodukowanych w Niemczech między lipcem 2020 r. a czerwcem 2022 r., zatrzaski mocujące poduszkę bezpieczeństwa głowy mogły zostać nieprawidłowo zamocowane, co może mieć wpływ na jej działanie ochronne. Ponadto wiązki przewodów w obszarze poduszki zostały nieprawidłowo ułożone, co może prowadzić do niewłaściwego działania różnych odbiorników elektrycznych lub systemów (np. poduszki bezpieczeństwa głowy, asystenta zmiany toru jazdy, magistrali CAN, systemu Komfort) i skutkować unieruchomieniem pojazdu lub pożarem. Na rynku polskim kampanią naprawczą objętych jest 235 pojazdów. Przedsiębiorca zadeklarował, że właściciele objętych kampanią samochodów będą zapraszani do ASO, w celu sprawdzenia i ewentualnego skorygowania mocowania zatrzasków i ułożenia przewodów, wiązki przewodów są dodatkowo zabezpieczane taśmą z włókniny.
Osłona okna dachowego może odpaść
W samochodach Volkswagen Grand California (typ: SC), wyprodukowanych w Niemczech między 06.12.2019 r. a 09.04.2021 r., może dojść do poluzowania osłony okna dachowego. Pęd powietrza przy dużych prędkościach może doprowadzić do odłączenia się osłony od samochodu, co grozi wypadkiem. Na rynku polskim kampanią naprawczą objętych jest 55 pojazdów. Przedsiębiorca zadeklarował, że właściciele objętych kampanią samochodów będą zapraszani do ASO, w celu sprawdzenia i ewentualnego jej zabezpieczenia lub wymiany.
Opony mogą popuścić
W Volkswagenach T6 (typ: 7HC, &JO i 7HMA), wyprodukowanych w Niemczech między lutym 2016 r. a marcem 2021 r., wyposażonych fabrycznie w opony letnie firmy Continental: 235/55 R 17 103 H TL XL ContiEcoContact 5, z numerem DOT: CN7A D72Y 4015 do 0221, podczas jazdy przez dłuższy czas z ciężkim ładunkiem lub przeciążonym samochodem może dojść do nagłej utraty ciśnienia, co może mieć negatywny wpływ na stabilność pojazdu. Na rynku polskim kampanią naprawczą objętych jest łącznie 128 pojazdów. Przedsiębiorca zadeklarował, że właściciele objętych kampanią samochodów będą zapraszani do ASO, w celu sprawdzenia i ewentualnej wymiany opon. (z)