Wiadomości z rynku

piątek
22 listopada 2024

Nie rezygnują z gazowych

IVECO Poland podsumowuje rekordowy rok i zapowiada ekologiczną ofensywę
10 lutego 2023

O strategii firmy i aktualnej sytuacji rynkowej mówili przedstawiciele IVECO Poland podczas niedawnej konferencji prasowe Fot. IVECO

 
IVECO ma ambicje być wiodącą firmą w wytyczaniu nowych szlaków w kierunku dekarbonizacji transportu. Włoski producent nie rezygnuje z pojazdów gazowych, bowiem zasilane biometanem, jako odnawialnym źródłem energii, mogą być alternatywą dla diesli, podobnie jak samochody elektryczne. O strategii firmy i aktualnej sytuacji rynkowej mówili przedstawiciele IVECO Poland podczas niedawnej konferencji prasowej.
Daniel Wolszczak, business director IVECO Poland & Ukraine, przywołując główne wydarzenia z roku ubiegłego, wspomniał m.in. o powołanej do życia w czerwcu 2022 roku platformie GATE (Green & Advanced Transport Ecosystem - ekosystem zielonego i zaawansowanego transportu). To specjalny program wynajmu elektrycznych samochodów ciężarowych Iveco Group. IVECO zapewni podstawowe usługi w zakresie przeglądów i serwisu.

Trzeci dostawca pojazdów użytkowych w Polsce

Komentując wyniki rynkowe 2022 roku, D. Wolszczak zwrócił uwagę, że branża motoryzacyjna cały czas boryka się z brakami komponentów.
– Wzrost cen surowców i energii wyhamował, ale jest na tyle wysoki, że każde przedsiębiorstwo musi skrupulatnie planować woje operacje finansowe – powiedział. – Jednak dla nas w kraju to był rekordowy rok. Sprzedaliśmy ponad 9.460 pojazdów, w gamie lekkiej osiągnęliśmy około 23-procentowy udział w rynku. Nasze rejestracje w tym segmencie wzrosły o 10 procent. Jesteśmy liderem w segmencie podwozi 3,49 – 7,2 t. Cały rynek spadł o 4,5 proc. – zarejestrowano w Polsce 70.390 pojazdów, a my odnotowaliśmy wzrost o 7,6 proc. i jesteśmy trzecim dostawcą pojazdów użytkowych w Polsce.
Jednak w segmencie średnim i ciężkim sprzedaż Iveco spadła. Powodem były problemy z produkcją, przy braku komponentów.
– Nie dostarczyliśmy pojazdów, które były zaplanowane – wyjaśnił przedstawiciel IVECO. – Drugi powód to sytuacja na rynku gazu. Jego bardzo wysokie ceny spowodowały wyhamowanie zakupów pojazdów LNG.
O ile w roku 2021 zarejestrowano w Polsce 705 pojazdów Iveco o DMC ponad 16 ton, zasilanych LNG to w roku 2022 już tylko 140, co oznacza spadek o ponad 80 procent!
– Jednak sytuacja zmienia się na plus, ponieważ obecnie ceny gazu spadają, a klienci wracają do rozmów, natomiast ci, którzy wstrzymali eksploatację takich pojazdów, znowu zaczynają z nich korzystać. W tym roku zamierzamy zwiększyć sprzedaż ciężarówek gazowych o 100 procent – dodał D. Wolszczak.

Kompleksowe rozwiązanie transportowe

– Nie jesteśmy tylko dostawcą pojazdów, lecz partnerem w biznesie, dostarczającym kompleksowe rozwiązania transportowe. Sercem takiego rozwiązania jest wciąż pojazd, bo to on fizycznie realizuje misje transportowe – mówił Jan Burski, TCO service manager, omawiając kompleksowe rozwiązanie transportowe IVECO, obejmujące finansowanie fabryczne, usługi łączności i kontrakty serwisowo-naprawcze. – Natomiast, żeby te misje były w pełni wydajne ten pojazd musi być połączony i stale monitorowana jego wydajność. Uzupełnieniem jest kontrakt serwisowo-naprawczy, aby ten samochód był zawsze sprawny i jak najmniej czasu spędzał w serwisie. Te elementy naszej układanki jeszcze trzeba sfinansować. Proponujemy kompleksowe finansowanie pojazdów i kontraktów serwisowo-naprawczych oraz naszych usług łączności.

Auta na biogaz i elektryczne przyszłością

Strategia długofalowa IVECO zakłada do 2030 roku zmniejszenie o 50% vs. 2019 r. w bezwzględnej emisji CO2. , a od 2040 r. oferowanie tylko pojazdów zeroemisyjnych, czyli 10 lat wcześniej niż zakłada to Komisja Europejska.
Jacek Nowakowski, menadżer ds. rozwoju napędów alternatywnych
Mówiąc o dekarbonizacji, zwrócił uwagę, że IVECO w tej kwestii priorytetowo traktuje zużycie energii. Od roku 2018 włoska marka oferuje w Polsce pojazdy zasilane skroplonym gazem ziemnym (LNG). Ponieważ brakowało infrastruktury dystrybucji LNG, IVECO wystąpiło z kompleksową ofertą. Dla przykładu, klient zamawiając 20 ciężarówek gazowych mógł wynająć stację tankowania z zapewnionymi dostawami gazu ziemnego.
– W 2018 roku sprzedawaliśmy kilka sztuk takich pojazdów – przypomniał Jacek Nowakowski. – Dzisiaj jest około 1.200 zarejestrowanych pojazdów gazowych IVECO, 23 stacje tankowania gazu, częściowo współfinansowane przez IVECO. Jak widzimy rozwój napędów alternatywnych? W transporcie długodystansowym chcemy pójść bardziej w stronę biometanu. W Polsce mamy 150 mln ton użytecznych biokomponentów do produkcji biogazu, m.in. w postaci gnojowicy, z której metan trafia do atmosfery. Mu chcemy go wykorzystać. Grupa Orlen poinformowała, że w roku 2024 dostarczy 5,5 tys. ton bio-LNG, co wystarczy, aby zasilić obecną flotę pojazdów gazowych. Czyli już dzisiaj widzimy, że nasza strategia wejścia w paliwa gazowe doskonale wpisuje się w strategię odejścia od paliw kopalnych. Jesteśmy jedynym producentem na rynku, który oferuje zasilanie gzowe w całej gamie pojazdów.
Dla przykładu, S-WAY NG 460 to pojazd długodystansowy gotowy na biometan. Producent zwraca uwagę na nawet o 95% mniejszą emisję CO2 przy zasilaniu biometanem, do 90% mniejszą emisję NO2, a pojazd obywa się bez Ad Blue, EGR i DPF oraz pompy paliwa. Korzysta ze zwolnienia z opłat drogowych MAUT do końca 2023 r.
– Dla transportu długodystansowego przeznaczony będzie też nasz nowy pojazd Nikola Tre, produkt naszego joint venture z amerykańskim startupem Nikola – powiedział J. Nowakowski. – Na rynek europejski będziemy dostarczać pojazdy elektryczne, zasilane bateryjnie lub z wodorowych ogniw paliwowych – dodał J. Nowakowski. – Już przyjmowane są zamówienia. W ubiegłym tygodniu IVECO przyjęło od jednego klienta zamówienie na dostawę 100 pojazdów zasilanych wodorem.
Wersji elektrycznej doczekał się też Daily.
eDaily, który wkrótce pojawi się w Polsce, napędzany silnikiem o mocy 140 kW (190 KM) Hi Power boost. Oferowany jest w najszerszej gamie na rynku w segmencie 3,5-4,25 t z pojedynczym kołem i 4,25-7,2 t z podwójnym kołem.
– Podjęliśmy strategiczną współpracę z kluczowymi gracami rynku europejskiego, jeśli chodzi o dostawy infrastruktury do ładowania pojazdów elektrycznych – kontynuował J. Nowakowski. – Naszym partnerem energetycznym w listopadzie ubiegłego roku została firma Enel X Way, włoski operator stacji ładowania i dostawca energii, w naszym kraju reprezentowany przez firmę Avitron Polska. W ramach współpracy z tym partnerem będziemy oferować kompleksowe usługi, łącznie z doradztwem energetycznym, zapewnieniem zasięgu, budową infrastruktury… (z)

Konferencji towarzyszył Daily; wszakże w segmencie 3,49 – 7,2 t IVECO z rejestracją 8.431 pojazdów osiągnęło w 2022 r. rekordowy udział w polskim rynku z pozycją TOP 2 (wzrost o 10,7 proc. w porównaniu z wynikami 2021) Fot. IVECO

Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.