Fot. ZMPD
Na rządowym portalu Białorusi zostało opublikowane zarządzenie Rady Ministrów Białorusi, na podstawie którego został wprowadzony zakaz wjazdu na terytorium tego kraju ciężarówek zarejestrowanych w Polsce od strony Litwy i Łotwy.
Tym samym jedynym przejściem dostępnym dla polskiego transportu samochodowego do wjazdu na Białoruś jest przejście w Koroszczynie. Według portalu granica.gov.pl szacunkowy czas oczekiwania na rozpoczęcie odprawy na tym przejściu dla ciężarówek wynosi 63 godziny (stan w dniu 20.02.2023 r.).
Komentarz prezesa ZMPD Jana Buczka:
Reakcja Białorusi na działania naszego rządu zmierzające do ograniczenia ruchu na przejściach granicznych z tym krajem jest dla nas pewnym zaskoczeniem, choć należało się spodziewać również i takich decyzji. Do niedawna nasi przewoźnicy w niewielkim zakresie jeździli do Białorusi przez Litwę i Łotwę, ale po zaskakującym działaniu MSWiA polegającym na zamknięciu granicy w Bobrownikach rozważali skorzystanie z tej alternatywy. Nie pozostaje nam nic innego, jak przystosować się do nowych warunków, żeby nie utracić wszystkich naszych kontaktów handlowych, które z wielkim trudem budowaliśmy przez ostatnie dwa dziesięciolecia.
Przy podejmowaniu kolejnych decyzji przez naszych rządzących, a dotyczących wymiany towarowej i przekraczania granic, konieczna jest pełna współpraca polskich władz z zainteresowanymi podmiotami – po to, by móc wypracowywać w miarę optymalne rozwiązania zarówno dla naszych przewoźników, jak i całej naszej gospodarki. Na marginesie – w odpowiedzi na pojawiające się różne komentarze przypomnę, że polscy przewoźnicy wożą tylko i wyłącznie towary, które nie są objęte sankcjami. Wykonują usługę transportową dla tych podmiotów, które handlują zgodnie z przepisami unijnego prawa. A rynek wschodni jest w ostatnim czasie wyjątkowo trudny. Nie chcemy oddać przewoźnikom rosyjskim czy białoruskim kontraktów w przewozach na Daleki Wschód, w których się wyspecjalizowaliśmy. (z)